|  
                         ARCHYVAS 
                          Arkivyskupo dekretai 
                          ir raštai | Arkivyskupo 
                          tekstai | Tarnybų 
                          dokumentai | Pastoracinė 
                          medžiaga | Informacinė 
                          medžiaga | Kauno 
                          arkivyskupijos naujienos
                          
                         
                        Arkivyskupo 
                        tekstai
                           
                         
               
                        
 Rugpjūčio 23-oji 
                        Pamokslas pasakytas Kauno arkikatedroje bazilikoje 2009 m. rugpjūčio 23 d. 
Rugpjūčio 23-oji įsiveržė į taikų Lietuvos gyvenimą kaip koks viesulas,  sugriaudamas jį šimtams tūkstančių žmonių, daugeliui atnešdamas sunkias kančias  bei mirtį. Prieš septyniasdešimt metų pasirašytas Molotovo-Ribentropo paktas ir  slapti protokolai leido Sovietų Sąjungai okupuoti Lietuvą ir griauti tai, kas  per dvidešimt metų su dideliu pasiaukojimu buvo atkovota ir statyta. Žudynės,  trėmimai ir kiekvienas laisvės proveržio užgniaužimas tapo kasdiene tikrove.  
Šiandien maldoje galime klausti: Viešpatie, kodėl leidai Lietuvai tokius  išbandymus? Panašiai klausė į Babilono vergiją tremiami izraelitai. Šv. Raštas  teigia, kad Izraelio kančių priežastis buvo jo neištikimybė Dievui. Tarpukariu ir  lietuviai nesugebėjo savo laisvės panaudoti tik gėriui kurti, nes buvo apstu  nuodėmių ir Dievo Įstatymo nepaisymo. Istorijos ratas pasisuko taip, kad kančia  gydė žaizdas, kurias buvo atvėrusi nuodėmė.  
Šitaip teigti baugu, tačiau dabartinėje Lietuvoje daroma tiek ir tokių nusikaltimų  bei nuodėmių, jog tikėtina, kad būtume gydomi ne mažiau skaudžiai, kaip anuomet,  prieš septyniasdešimt metų. Nors ateitis yra paslėpta nuo mūsų akių, viena aišku   šiame Dievo pasaulyje joks blogis ir jokia nuodėmė nedingsta, nepalikdama  jokių pėdsakų. Nuodėmė atveria žaizdas, kurios pačios neužgyja ir kurias turi gydyti  pats žmogus, darydamas atgailą ir kreipdamas savo gyvenimą į gera. Jei jis šito  nepadaro, tuomet pradeda veikti Dievo sukurtos tvarkos dėsniai. Šioje žemėje  daromas blogis visuomet sukelia kančią ir nebūtinai tik tiems, kurie kalti; su  jais paprastai kenčia ir nekaltieji. 
Rugpjūčio 23-oji mums primena ne tik kančių pradžią, bet ir mūsų ryžtą  atgauti tai, kas dėl tironų slapto suokalbio buvo prarasta. Prieš dvidešimt  metų į Baltijos kelią išėję žmonės pademonstravo visam pasauliui, kad lietuviai,  latviai ir estai patys nori tvarkyti savo gyvenimą. Baltijos kelias buvo mūsų  referendumas, kurio metu pasakėme Kremliui: mes norime laisvės ir nepriklausomybės! 
Kai minime šią svarbią datą, labai svarbu susivokti, kas padėjo mums  išsaugoti prisikėlimo viltį, nes viltis yra jėga, padedanti nepalūžti sunkumuose  ir mobilizuojanti siekti geresnės rytdienos. Šv. Rašto atsako, jog vilties  pagrindas  tikėjimas į Dievą. Kai bandome remtis tik žmonėmis ar savimi  pačiais, dažniausiai nusiviliame, nes pamatome, jog žmogus yra per silpnas, kad  būtų galima vien juo pasikliauti. Mūsų politiniai kaliniai ir tremtiniai  pačiomis sunkiausiomis sąlygomis rėmėsi tik Dievu, ir tai padėjo jiems  nepalūžti. Viltis, kad Dievas leis Lietuvai prisikelti per septyniasdešimt  metų, gaivino geros valios žmones. Tą viltį visokiais būdais buvo bandoma  nuslopinti, bet tikėjimas į Dievą leido išsaugoti ją pačiais tamsiausiais okupacijos  metais. Jeigu nebūtume išsaugoję tikėjimo ir vilties, nebūtų buv3 pogrindžio  spaudos, už Lietuvos laisvę kovojusių žmonių ir Baltijos kelio, mes ir šiandien  su pavydu žvelgtume į laisvą pasaulį, o patys nešiotume vergo grandines. 
Ko šiandien labiausiai mums trūksta? Tikėjimo ir vilties. Lietuvos  nedraugai per dvidešimt metų tarp mūsų sėjo neviltį. Tai darė žiniasklaida,  maitinusi Lietuvos žmones vien pasakojimais apie nusikaltimus ir kasdien mus  įtikinėjusi, jog esame bevilčiai ir kad pati geriausia išeitis  atsigręžti į  vakarykščią dieną. Šią neviltį kurstė sąmoningai ar nesąmoningai valdančiųjų  daromos klaidos, trukdžiusios atkurti teisingumą ir stabdžiusios mūsų  prisikėlimo žingsnius. Neviltį kurstė ir pačių žmonių bandymai kuo greičiau bet  kokiomis priemonėmis susikurti gyvenimą kaip Vakaruose. Per didelis  atsigręžimas į medžiaginės gerovės siekimą ir dvasinių vertybių, taip pat ir  Dievo įstatymo užmiršimas mus atvedė į labai sunkią padėtį, kurią visi išgyvename. 
Ką darysime? Šv. Rašto pasakoja, kaip Jozuė surinko visas Izraelio  gimines ir joms kalbėjo: Jei jums nepatinka tarnauti Viešpačiui, rinkitės  šiandien, kam tarnausite,  dievams, kuriems jūsų protėviai tarnavo, būdami  anapus {Eufrato} upės, ar dievams amoriečių, kurių krašte gyvenate,  bet aš ir  mano šeimyna  mes tarnausime Viešpačiui. Atsakydami žmonės kalbėjo: Tebūna  svetima mums mintis palikti Viešpatį ir tarnauti kitiems dievams! <...>  Mes tarnausime Viešpačiui, nes jis yra mūsų Dievas (Joz 24, 1518). 
Tad dėkodami Dievui už laisvės dovaną, už žmones, kurie kovojo už laisvę  ir stovėjo Baltijos kelyje, pasiryžkime panašiai, kaip anuomet nutarė Izraelis:  Mes tarnausime Viešpačiui, nes jis yra mūsų Dievas, ir tik į jį sudėkime  visas savo viltis. 
                         
                         
                          
                           
                          Kauno arkivyskupas metropolitas 
                         
                         << atgal 
                          į sąrašą
						  
                        |