|  
                         ARCHYVAS 
                          Arkivyskupo dekretai 
                          ir raštai | Arkivyskupo 
                          tekstai | Tarnybų 
                          dokumentai | Pastoracinė 
                          medžiaga | Informacinė 
                          medžiaga | Kauno 
                          arkivyskupijos naujienos
                          
                         
                        Arkivyskupo 
                        tekstai
                           
                         
               
                        
 Laisvės žingsniai 
                        Pasakyta Vasario 16-ąją Kauno arkikatedroje bazilikoje, 2009 m. 
Dėkojame Dievui už Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę ir minime prieš 91  metus po ilgos carinės priespaudos žengtą pirmąjį laisvės žingsnį. Lenkiame  galvas prieš mūsų tautos vyrus, kurie, nepaisydami anuomet gero mums nelinkinčių  kaimynų, puoselėjo viziją, kad Lietuva gali tapti nepriklausoma valstybe, ir tą  svajonę pavertė tikrove. Tai buvo tik pradžia: reikėjo nueiti sunkų kovų ir  diplomatijos kelią, kad nepriklausomybė būtų įtvirtinta. Deja, tik du  dešimtmečius Lietuva džiaugėsi laisve, nes du tironai ją pasidalijo, o vėliau ir  okupavo. Mūsų visų atmintyje dar gyvas sovietinės okupacijos laikotarpis, kai  Vasario 16-ąją galėdavome minėti tik savo širdyje ar pačių artimiausių bičiulių  būryje.  
Prieš devyniolika metų išgyvenome didžiulį džiaugsmą, kai subyrėjus  Sovietų Sąjungai galėjome atkurti nepriklausomybę. Per beveik du dešimtmečius Lietuva  toli pažengė laisvės keliu, tačiau padarytos ir daromos klaidos grasina  naujomis bėdomis. Didžiausios jų  tai ne dabartinis sunkmetis, iš jo tikrai  prisikelsime. Didžioji bėda yra nematoma, nes glūdi žmogaus dvasioje. 
Kad geriau tai suprastume, paanalizuokime šiai dienai skirtą Šventojo  Rašto skaitinį apie du brolius  Kainą ir Abelį. Kainas buvo pirmagimis Adomo ir  Ievos vaikas, gal dėl to jis pasipūtęs ir pavydžiai žvelgęs į jaunesnįjį gerą brolį.  Šventasis Raštas pasakoja, kaip Dievas perspėjo Kainą: Jei gera darai, argi  nebūsi pripažintas? Bet jei gero nedarai, prie durų iš pasalų tykoja nuodėmė.  Ji geidžia tavęs, bet tu gali ją įveikti (Pr 4, 7). Kainas galėjo netapti  brolžudžiu. Jis galėjo mylėti brolį, juo rūpintis ir linkėti jam gera. Tačiau  Kainas matė tik save, o brolis jam tebuvo kliūtis, kurią reikėjo pašalinti. Jis  nužudė brolį ir buvo prakeiktas  jam teko ne siektoji laimė, bet prakeikimas  ir neviltis. 
Iš Šventraščio puslapių mus pasiekusi istorija labai iškalbinga, nes  nurodo klystkelį, į kurį nevalia pasukti nei pavieniam žmogui, nei tautai. To  klystkelio vardas  nuodėmė, t. y. apsisprendimas gyventi taip, kaip skatina  savimeilė bei savanaudiškumas, bet ne taip, kaip liepia sąžinė ar nurodo  Dekalogas. Visais laikais žmogus buvo gundomas tapti Kainu. Šventasis Raštas tą  labai tiksliai įvardija: Prie durų iš pasalų tyko nuodėmė. 
Sovietmečiu Kaino kelią pasirinkę žmonės grūdo į gyvulinius vagonus savo  tautiečius ir trėmė juos į Sibirą. Kaino ženklu pažymėtieji skundė okupacinei  valdžiai savo kaimynus, nes  tikėjosi iš  okupanto gauti trisdešimt sidabrinių. 
Mūsų dienomis Kaino keliu nuėjo visi, kurie, siekdami asmeninės naudos, iškasė  bedugnę tarp nežinančių, kur dėti pinigus, ir nesuduriančių galo su galu. Kaino  keliu žengia visi, kurie dabartiniu sunkmečiu ne solidariu darbu gelbėja  Lietuvą, o geriau eina daužyti Seimo langų ir kurti planų, kad Lietuvai būtų  blogiau. Revoliucijos ir riaušės nė vienai valstybei niekuomet neatnešė pozityvių  vaisių, nes Kaino darbas nuo pat pradžios yra paženklintas prakeikimu. Jau  žinome, kokį šviesų rytojų atnešė Rusijos žmonėms prieš devyniasdešimt dvejus  metus vykdytos riaušės ir Spalio revoliucija.  
Sėjantys Tėvynėje neviltį, pasitelkiantys melą ir taip sujaukiantys  žmonių protus, viską kritikuojantys ir nieko pozityvaus Lietuvai nedarantys akivaizdžiai  eina Kaino pėdomis. Jeigu šiems Lietuvos valstybės griovėjams pavyktų  destabilizuoti padėtį, Lietuvos lauktų neįsivaizduojamai sunkūs išbandymai.  
Ką daryti? Šventajame Rašte randame pasakojimą apie vieną vyrą, kuris  taip pat klausė Jėzaus: Ką turiu daryti? (Lk 10, 25). Jėzus patarė vyrui  pasigilinti į Įstatymą, kuriame parašyta: Mylėk Viešpatį, savo Dievą, visa  širdimi, visa siela, visomis jėgomis ir visu protu, o savo artimą kaip save  patį (Lk 10, 27). Tai atsakymas ir mums, kurie tikime į Dievą ir manome, kad  mylime savo Tėvynę. Reikia iš tikrųjų mylėti. Jėzus, matydamas, kad anas  vyriškis nesupranta, kaip reikia mylėti, papasakojo palyginimą apie plėšikų  sužeistą žmogų. 
  Žmogus pakliuvo į plėšikų rankas, o tie padarė niekšybę ir, palikę jį leisgyvį,  pasišalino. Plėšikai visuomet panašūs į Kainą, ir tai visai suprantama. Sunkiau  pateisinti elgesį tų, kurie praėjo pro sužeistą žmogų ir jam nepagelbėjo. Kiek  šiandien yra praeinančių pro šalį ar net išvažiuojančių kuo toliau, kad  negirdėtų ir nematytų plėšikų alinamos Tėvynės. 
Tas plėšikų sužeistas žmogus yra šiandienė mūsų Lietuva. Penkiasdešimt  metų ji buvo žudoma, o atkūrus Nepriklausomybę netrūko plėšikų, kurie, ką  pajėgė, tą ir plėšė. Tai iššūkis mums, tikintiesiems, žinantiems artimo meilės  įsakymą. Evangelija kviečia nepraeiti pro šalį, t. y. neužsidaryti savyje, kad  būtume aktyvūs piliečiai, pasirengę eiti ten, kur mūsų pagalba reikalingiausia.  Šiuo metu turime vieni kitus palaikyti, nepasiduoti jokiems kurstymams ir daryti  viską, kad sėkmingai nugalėtume atėjusius ir ateisiančius sunkumus. Reikalinga kantrybė,  ištvermė, viltis ir pozityvus darbas. Meilė Tėvynei gali būti panaši į  naujametinius fejerverkus, kurie nušviečia dangų, brangiai kainuoja ir greitai  užgęsta, po savęs palikdami tamsą ir aitrius dūmus. Tikroji meilė, kaip rašo  apaštalas Paulius, yra kantri <...> neieško savo naudos <...> visa  pakelia, visa tiki, viskuo viliasi ir viską ištveria (1 Kor 13, 47).  
Švęsdami Lietuvos Nepriklausomybės šventę, palinkėkime vieni kitiems  šitokios meilės. Tik tokia meilė gali Lietuvą pastatyti ant kojų ir padėti jai  sėkmingai žvelgti į ateitį.  
                         
                         
                          
                           
                          Kauno arkivyskupas metropolitas 
                         
                         << atgal 
                          į sąrašą
						  
                        |