ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
LVK vicepirmininko arkivyskupo S.
Tamkevičiaus kalba Seime
minint Žydų genocido dieną
2003 m. rugsėjo 23 d.
Seimo Pirmininke,
Izraelio Kneseto Pirmininke,
Seimo ir Vyriausybės nariai,
Gerbiami šio susitikimo dalyviai!
Tiek tautų, tiek pavienių žmonių gyvenime yra puslapių,
kurių nėra noro vardyti ir kuriuos mieliau norėtume
išplėšti ir sudeginti, kad nereikėtų atnaujinti skaudžios
praeities prisiminimų. XX amžiaus Lietuvos istorijoje
patys tamsiausi puslapiai apima dviejų okupacijų metus,
perpildytus kruvinos neteisybės ir daugybės nekaltų
žmonių kančių ir mirčių. Šioje istorijos atkarpoje ypač
baisūs Šoa puslapiai, nes jie pažymėti antisemitizmu,
žydų tautos žmonių žmogiškojo orumo paneigimu ir niekuo
nepateisinamu kolaboravimu dalyvaujant nekaltų žmonių
žudynėse.
Nuolat keliame klausimą, kaip galėjo atsitikti, kad
mūsų tautiečiai prisidėjo prie okupantų suplanuoto ir
vykdyto holokausto? Kodėl ir kaip Lietuvos žemė išaugino
žmones, pakėlusius ranką prieš beginklius žmones - moteris,
senelius ir vaikus? Vienas klausimas ateičiai: ar nepasikartotų
viskas iš naujo, jei istorijos ratas nusviestų mus į
panašias sąlygas, kurios buvo Lietuvoje Antrojo pasaulinio
karo metais?
Bažnyčios dokumente "Mes ateiname: Šoa apmąstymas"
sakoma: "Žydų ir krikščionių santykių istorija
kupina kančių. <
> Daugelio krikščionių priešiškumas
ar nepatiklumas žydų atžvilgiu laiko raidoje yra liūdnas
istorinis faktas, keliantis sąžinės graužatį krikščionims,
suvokiantiems, kad "Jėzus buvo Dovydo palikuonis;
kad Švč. Mergelė Marija ir apaštalai priklausė žydų
tautai; <
> kad žydai yra mūsų labai mylimi broliai
ir tam tikra prasme iš tiesų mūsų "vyresnieji broliai".
Dokumento pabaigoje išreiškiama atgaila dėl krikščionių
sukeltų kentėjimų žydų tautai, tačiau taip pat viliamasi
po šimtmečių neapykantos ir nesusipratimų pradėti naują
brolybės, bendradarbiavimo ir taikos laikotarpį. Ši
ateitis, be abejo, priklauso nuo krikščionių, tačiau
taip pat ir nuo žydų tautos bei visų geros valios žmonių.
Nors Šoa buvo antikrikščioniško nacizmo įkvėpto antisemitizmo
padarinys, tačiau Bažnyčia, prisimindama anų dienų tragiškus
įvykius, dokumente "Atminimas ir susitaikinimas:
Bažnyčia ir praeities kaltė" klausia: "Ar
nacių vykdyto žydų persekiojimo nepalengvino antijudaistiniai
prietarai krikščionių protuose ir širdyse? <
>
Ar krikščionys suteikė visą galimą pagalbą persekiojamiesiems
ir ypač persekiojamiems žydams?" Nėra abejonių,
kad būta daug krikščionių, kurie rizikuodami savo gyvybe
gelbėjo savo kaimynus žydus ir jiems padėjo. Tačiau,
atrodo, taip pat tiesa ir tai, "jog greta šių narsių
vyrų ir moterų kitų krikščionių dvasinis pasipriešinimas
ir konkretūs veiksmai nebuvo tokie, kokių būtų buvę
galima laukti iš Kristaus sekėjų". Šis faktas beldžiasi
į visų nūdienos krikščionių sąžines, kviesdamas atlikti
"atgailos aktą" ir labiau stengtis pasikeisti
atnaujinant savo mąstymą (plg. Rom 12, 2), taip pat
išlaikyti žydams padarytos skriaudos "moralinį
ir religinį atminimą".
Būdamas Lietuvos Vyskupų Konferencijos pirmininku 2001
m. Starsbūre dalyvavau pasirašant "Ekumeninę chartą".
Joje rašoma: "Esame susiję unikalia bendryste su
Izraelio tauta, su kuria Dievas sudarė amžinąją sandorą.
Tikėjimu žinome, jog mūsų seserys ir broliai žydai yra
"numylėtiniai dėlei savųjų protėvių. Juk Dievo
malonės dovanos ir pašaukimas - neatšaukiami" (Rom
11, 28-29). Jie turi "įvaikystę , garbę, sandoras,
įstatymų leidybą, Dievo garbinimą ir pažadus; jiems
priklauso protėviai, ir iš jų kūno atžvilgiu yra kilęs
Kristus" (Rom 9, 4-5). Smerkiame visas antisemitizmo
apraiškas, neapykantos proveržius bei persekiojimus
ir dėl jų apgailestaujame. Dėl krikščionių antijudaistinių
nuostatų prašome Dievo atleidimo, taip pat susitaikinimo
su mūsų seserimis bei broliais žydais. Neatidėliotinai
būtina pamoksluose ir mokyme, mūsų Bažnyčių doktrinoje
ir gyvenime ugdyti suvokimą apie gilų krikščioniškojo
tikėjimo ryšį su judaizmu ir remti krikščionių ir žydų
bendradarbiavimą. Įsipareigojame pasipriešinti visoms
antisemitizmo bei antijudaizmo formoms Bažnyčioje ir
visuomenėje, visais lygiais siekti dialogo su mūsų seserimis
bei broliais žydais ir daryti jį vis intensyvesnį".
Jubiliejinių metų proga Lietuvos Vyskupų Konferencija
surengė iškilmingą susitaikinimo aktą; jo metu skambėjo
atsiprašymas už lietuvių, kurių didžioji dalis buvo
krikščionys, kolaboravimą nacių ir komunistų valdymo
metais: "Apgailime, kad dalis Bažnyčios vaikų Antrojo
pasaulinio karo metais stokojo meilės persekiojamiems
žydams, neišnaudojo visų įmanomų būdų jiems ginti, o
ypač kad stokojo ryžto paveikti tuos, kurie talkininkavo
naciams. Bažnyčios atmintį slegia visos praeities antisemitizmo
apraiškos, kurias atsakomybės ir krikščioniškos meilės
stokojantys žmonės bando pakurstyti ir mūsų dienomis.
Apgailime, kad Bažnyčios vaikai dėl žmogiškojo silpnumo,
baimės ar net asmeninės naudos ne tik prisitaikydavo
prie nusikalstamų okupacinių režimų, apleisdami savo
religines bei pilietines pareigas, bet ir talkindavo
pavergėjams. Bažnyčios atmintį slegia kaltės tų pakrikštytųjų
pasauliečių ir dvasininkų, kurie kolaboravo su Tėvynės
ir Bažnyčios engėjais".
Praeities apmąstymas turi padėti mums mokytis tolerancijos
visiems, kurie gyvena šalia mūsų, bet kažkuo nuo mūsų
ir skiriasi. Netikiu, kad valstybė, nors ir protingiausiais
įstatymais, galėtų veiksmingai paveikti žmonių sąmonę.
Net ir Bažnyčios pastangos skleisti meilę, pagarbą ir
toleranciją visiems žmonėms, kaip Dievo vaikams, gali
likti bergždžios, jei nemėginsime konkrečiame gyvenime
ištiesti vieni kitiems pagalbos ranką. Sovietmečiu turėjau
gerą patirtį bendradarbiaudamas su žydų tautos žmonėmis,
kai vieni kitiems padėjome leisti pogrindžio spaudą
ar kitokiais būdais bandėme ginti diskriminuojamų žmonių
teises. Lageryje su šiais žmonėmis dalijomės duona.
Kai susiklosto tokie abipusės pagalbos santykiai, joks
režimas nėra pajėgus šiuos žmones padaryti priešais,
juolab vieni kitų žudikais. Šia kryptimi mums visiems
- lietuviams ir žydams - reikia mąstyti ir veikti, nes
vien anų dienų kolaborantų, tapusių žudikais, ieškojimas
ir smerkimas vargu ar padėtų auginti pagarbą ir toleranciją
vieniems kitų atžvilgiu.
Šiandien mus gąsdina nenykstantis priešiškumas tarp
atskirų grupių ir partijų žmonių, nors jie yra tos pačios
tautybės. Nerimą kelia žmonių agresyvumas, kurį matome
gyvenime ir žiniasklaidoje, ypač internete. Reikėtų,
kad ne tik valstybė, Bažnyčia ir mokykla palaikytų bei
ugdytų dialogo ir tolerancijos kultūrą, bet kad visos
mokslo, švietimo, meno, kultūros ir žiniasklaidos institucijos
įsipareigotų vengti to, kas žmones supriešina, ir labiau
ugdytų pagarbą šalia mūsų esantiems žmonėms.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|