|
ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Ganytojo
žodis Arkivyskupijos dieną
Kauno arkikatedra, 2003 m. birželio 24 d.
Šiais metais ilgą laiką buvo vedama agitacinė kompanija,
kurios šūkis Laisvę Joninėms. Save laikantiems pagonimis
rūpėjo švęsti Rasos šventę, aludariai planavo per Jonines
parduoti daugiau alaus ir tikriausiai tarp tų agitatorių
nebuvo nė vieno, kuris būtų siekęs pagerbti žmogų, apie
kurį Jėzus Kristus pasakė, jog jis esąs didžiausias tarp
gimusiųjų iš moters. Deja, toks yra šiandienis pasaulis,
kuriame pasroviui plaukiantys žmonės dėmesį atkreipia
tik į turtingas, lėbaujančias ir jokio padorumo nepaisančias
žvaigždes. Ar ką nors galėtų šiems žmonėms pasakyti
toks varganas Jono vardą nešiojantis žmogus, vilkįs kupranugario
kailio apdarą, mintąs skėriais ir kviečiąs tautiečius
atgailoti. Žiniasklaida jį tuojau nušvilptų, suteikdama
tamsybininko ir draudėjo vardą.
Mums, Kauno arkivyskupijos tikintiesiems, Jonas Krikštytojas yra ne vienas
iš daugelio šventųjų, kuriuos gerbiame ir iš kurių mokomės
sekti Kristų, - jis tiesiog yra mūsų didelės šeimos
svarbiausias narys, kurį pasirinkome dangiškuoju globėju.
Be abejo, šį globėją reikia gerai pažinti ir deramai
vertinti. Šventajame Rašte randame kelis Jono Krikštytojo
gyvenimo epizodus, gana aiškiai atskleidžiančius šio
šventojo asmenybę. Dar prieš gimstant Jonui, angelas
jo tėvui Zacharijui pranešė, jog jo žmona Elzbieta pagimdys
vaikelį, kuris bus kupinas Šventosios Dvasios ir daugybę
Izraelio sūnų atvers į Viešpatį (plg. Lk 1).
Gimęs kūdikis augo ir tvirtėjo dvasia. Jis gyveno
dykumoje iki pat savo viešo pasirodymo Izraeliui dienos.
Dviem Luko evangelijos sakiniais nusakomas didaus žmogaus
ir iškilaus šventojo trisdešimties metų laikotarpis.
Šis žmogus beveik visą gyvenimą ruošėsi sutikti pasaulio
Gelbėtoją ir jį parodyti savo tautiečiams. Po trisdešimties
metų šv. Jonas Krikštytojas prie Jordano skelbė atgailą,
krikštijo žmones ir jiems parodė ateinantį Mesiją: Štai
Dievo Avinėlis, kuris naikina pasaulio nuodėmę. Šis
šventasis tarsi neturėjo savo asmeninio gyvenimo, o
apie savo tarnystę tepasakė: "Aš - tyruose šaukiančiojo
balsas: taisykite Viešpačiui kelią!" Parodęs tautiečiams
Jėzų Jonas pasitraukė nuošalėn ir greitai buvo Erodo
nužudytas. Taigi jis ne tik parodė Išganytoją, bet prie
Jo aukos pridėjo ir savo gyvybės auką. Galime tik džiaugtis
turėdami tokį arkivyskupijos globėją, į kurį verta atidžiai
įsižiūrėti, kad ir mes gerai atliktume Bažnyčioje savo
misiją, kurią galėtume apibūdinti labai trumpai - parodyti
Jėzų Kristų mūsų dienų žmonėms.
Švenčiant Kauno arkivyskupijos globėjo šventę, noriu
kalbėti ne tiek apie Joną Krikštytoją, apie kurį šį
tą žinome iš Šventojo Rašto puslapių, bet ypač paraginti
visus būti atvirus nūdienos aktualijoms ir su Jono Krikštytojo
dvasia pasitikti šiandienos iššūkius.
Kauno arkivyskupija tarp kitų vyskupijų yra tarsi vyresnioji
sesuo; vyresnioji ne todėl, kad būtų už kitas didesnė
ar geresnė, bet dėl to, kad Apvaizdos lėmimu Lietuvos
bažnytinėje provincijoje turėjo išskirtinį vaidmenį.
Kaunui tapus laikinąja Lietuvos sostine, šioje arkivyskupijoje
sparčiau kūrėsi ir augo įvairios bažnytinės institucijos
- organizacijos, draugijos ir vienuolynai, kurie net
sovietiniais metais išliko pakankamai gyvybingi. Visu
tuo turėtume veikiau ne didžiuotis, bet jausti atsakomybę
už Bažnyčios ateitį, pasitikdami naujuosius laikus,
kurie kėsinasi ne tik į krikščioniškąsias, bet ir į
bendražmogiškąsias vertybes. Kaip šių laikų simbolį
žiniasklaida nuolat įkyriai perša alaus butelį ir apnuogintą
bambą. Šioje vietoje galima nusišypsoti tik pro ašaras,
nes tikrą žmogišką džiaugsmą temdo nuodėmė, kurią bandoma
įteisinti net valstybiniais įstatymais. Turiu galvoje
ne tik nešvarią privatizaciją, įteisintus azartinių
lošimų namus ir uždegtą žalią šviesą tautos girdymui
alkoholiu, bet ir bandymus pelnytis žudant gyvybę, draskant
šeimas ir stumiant jaunimą į baisią moralinę duobę,
kurioje be alkoholio, narkotikų ir gyvuliškų instinktų
nebėra jokių vertybių.
Dievo padedami atsikratėme okupacijos ir pasukome Europos
tautų link, tačiau į naują kelią atėjome daug kur nepasikeitę
ir neužgydę ilgus metus engto žmogaus dvasinių žaizdų.
Net mes, per ilgus nelaisvės metus saugoję savo tikėjimą
ir meilę gimtajai žemei, dažnai savyje pasigendame šv.
Jono Krikštytojo dvasios - tos šventos ugnies, kuri
degė Jėzaus pirmtako širdyje ir kuri nežinantiems ir
abejojantiems rodė kelią į išganymą. Todėl arkivyskupijos
globėjo diena mums turėtų pasitarnauti pakurstydama
kuniguose ir pasauliečiuose šventą pasiryžimą dar geriau
tarnauti Kristaus mirtimi ir prisikėlimu suvienytai
Dievo tautai - Bažnyčiai.
Trys žmonių grupės labiausiai laukia mūsų dėmesio ir
pagalbos: vaikai ir jaunimas, šeimos ir į gyvenimo pakraščius
nustumti žmonės. Todėl kviečiu visus sąmoningiausius
arkivyskupijos narius - dvasininkus ir pasauliečius
- į didelį vieningą darbą: vieniems žmonėms padėti surasti
Jėzų, kitiems - palengvinti jų gyvenimą kelią, kad kasdieniai
vargai neužgožtų dangaus šviesos, sklindančios iš mirusio
ir prisikėlusio Kristaus slėpinio.
Lietuvos rytas šeštadienio numeryje (2003 06 21)
išspausdino L. Lavaste straipsnį: Kunigų nuodėmės -
už tylos ir melo sienų. Straipsnyje, nesilaikant jokių
etikos normų, kalbama apie vieną mirusį kunigą, o kitas,
gyvas ir sergantis kunigas vaizduojamas kaip seksualinio
priekabiavimo auka. Straipsnio tikslas - parodyti visuomenei,
kad už Kunigų seminarijų sienų daromi nusikaltimai,
su kuriais nekovojama. Nors straipsnyje keliamos problemos
yra aktualios ir skausmingos, bet aprašomi įvykiai yra
pakankamai seni, o pats straipsnis pasirodė tuo metu,
kai daugelis jaunuolių rengiasi stoti į kunigų seminarijas,
todėl pagrįstai kyla klausimas, ko siekta šiuo rašiniu:
demaskuoti nusikaltimus, kad Bažnyčioje ir visuomenėje
būtų daugiau gėrio, sumažinti į seminarijas stojančiųjų
skaičių ar kompromituoti Bažnyčią, siekiant sumažinti
jos įtaką visuomenės gyvenime, ypač šiuo metu, kai Bažnyčios
vadovai labai aiškiai pasisakė gyvybės ir žmogaus orumo
klausimais? Žurnalistinė etika reikalauja išklausyti
abi puses, bet tai nebuvo padaryta, todėl teigiame,
kad šis straipsnis klaidina žmones ir nepasitarnauja
visuomenės pažangai. Straipsnyje buvo pasakyta daug
netiesos, šmeižtų ir nepagrįstų kaltinimų. Viskas jame
taip sujaukta, kad beveik neįmanoma atskirti kas ir
kiek kaltas, o kur yra tik tendencingi kaltinimai. Kaip
pavyzdį galėtume nurodyti neteisingą kaltinimą anuometiniam
Kauno kunigų seminarijos rektoriui kun. Algiui Baniuliui,
tarsi jis būtų padaręs nusikaltimą ir už tai būtų atleistas
iš pareigų.
Lietuva, patyrusi ilgų dešimtmečių priespaudą, naujam
gyvenimui keliasi labai sunkiai ir kol kas nematyti
didesnių prošvaisčių, nes aplinkui klesti nusikaltimai,
pinigų ir sekso garbinimas. Nedrįstame teigti, jog yra
suinteresuotų asmenų ir grupių, kurioms Lietuvos prisikėlimas
yra svetimas, tačiau iki šiol bet koks Bažnyčios bandymas
padėti visuomenei išlaikyti moralinius pagrindus ir
neprarasti nenykstančių vertybių nuolat susiduria su
aiškiu, nors sunkiai suprantamu pasipriešinimu.
Mes pripažįstame ir apgailime, kad Bažnyčios nariai
- kunigai, vienuoliai ir pasauliečiai, būdami savo laiko
vaikai ir, kaip ir visi žmonės, nuolat besigrumiantys
už gėrio pergalę savo gyvenime, ne visada sugeba išsilaikyti
moralinėje aukštumoje ir padaro klaidų, atnešančių skausmo
ir pačiai Bažnyčiai, ir visuomenei. Jaučiame atsakomybę,
kad, mokydami kitus, patys būtume geri Dievo ir bet
kokio gėrio liudytojai, todėl neobjektyvūs dienraščio
užsipuolimai prieš Bažnyčią negali mūsų neskaudinti,
nes tai nepasitarnauja gėrio pergalei, dėl kurios, atrodo,
turėtų kovoti ne tik Bažnyčia, bet ir žiniasklaida.
Mes aiškiai norime pasakyti, jog Lietuvos vyskupams
labai rūpi, kad sielovados darbo dirbti ateitų labai
geri kunigai, nes tuomet bus gera ne tik Bažnyčiai,
bet ir visai visuomenei. Vyskupai tikrai yra pasirengę
užkirsti kelią galimiems kunigų, kurie irgi gali klysti,
nusikaltimams. Tačiau kaip pasaulietinė valdžia bejėgė
ką nors padaryti, jei žmonės geranoriškai nebendradarbiauja,
taip ir Bažnyčios vadovybė nepajėgi laiku įsikišti,
jei kunigų aukos, kaip rašoma straipsnyje, bijo paliudyti
įvykusių faktų tikrumą. Labai apgailestaujame, bet tokio
paliudijimo dažniausiai pasigendame, ir tuomet bet koks
žiniasklaidos švaistymasis priekaištais bei kaltinimais
lieka beprasmis ir destruktyvus.
Lietuvos kunigų seminarijos tikrai nėra nei pedofilų,
nei homoseksualų ugdytojos, kaip teigiama dienraščio
straipsnyje, ir dabartinės jų vadovybės labai rimtai
rūpinasi, kad klierikai gautų tinkamą žmogišką ir dvasinį
ugdymą, tačiau visi žino, kad kunigai kyla iš tos pačios
visuomenės ir ateinantys į seminarijas jaunuoliai ne
kartą būna pažeisti mirties kultūros, kurią žiniasklaida
dažniausiai palaiko. Todėl kviečiame ne tik dienraštį
"Lietuvos rytas", bet ir visą Lietuvos žiniasklaidą
labai geranoriškai bendradarbiauti, kad bet kokiam blogiui
neliktų vietos ne tik Bažnyčioje, bet ir visuomenėje.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|
|