ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Ganytojo
žodis
Vysk. Jono Ivanausko konsekracijai
Kristaus Karaliaus iškilmė, 2003 m. lapkričio 23 d.
Kauno arkikatedra bazilika
Per Kristaus Karaliaus šventę Evangelijos skaitinys mums
pasakoja apie suimtą, surištą ir į Piloto teismą atvestą
Jėzų Kristų. Teisiamas Jėzus aiškiai paliudijo, jog jis
yra karalius, tačiau jo karalystė esanti ne iš šio pasaulio.
Jėzus sakė: "Aš esu karalius. Aš tam esu gimęs ir
atėjęs į pasaulį, kad liudyčiau tiesą". Šio karaliaus
draugais esame visi, kurie priėmę Krikštą ir priklausydami
Bažnyčiai bandome sekti už mus mirusįjį ir prisikėlusįjį
Kristų.
Šių metų spalio 16 d. Šventasis Tėvas pasirašė dokumentą
Pastores gregis ("Kaimenės ganytojai"),
kuriame nagrinėjami vyskupų gyvenimo klausimai. Šis dokumentas
buvo parengtas remiantis Vyskupų sinodo pasiūlymais. Šio
2001 m. vykusio Sinodo tema buvo "Vyskupas - Jėzaus
Kristaus Evangelijos tarnas pasaulio vilčiai".
Po dviejų dienų - spalio 18-ąją - su dideliu džiaugsmu
išgirdome žinią, kad Šventasis Tėvas nominavo vyskupu
Kauno arkivyskupijos generalvikarą kun. Joną Ivanauską
ir paskyrė jį Kauno arkivyskupo augziliaru. Šiandien
susirinkome į jo konsekracijos iškilmę ne tik pasidžiaugti
naujuoju ganytoju, bet ir pamąstyti, ką dabartinėje
Bažnyčioje reiškia vyskupo tarnystė.
Posovietinėje Lietuvoje aiškiai juntama tendencija
atmesti krikščioniškąsias vertybes; net tikinčiaisiais
save laikantys žmonės dažnai turi miglotą Dievo suvokimą
ir jų tikėjimas yra apmiręs. Bažnyčia daugeliui yra
reikalinga tik krikštui ir laidotuvėms. Labai trūksta
sąmoningų katalikų, prisiimančių atsakomybę už dabarties
Bažnyčią; dažnai pasiduodama nesveikai kritikos madai
ir jos smaigalys nukreipiamas į vyskupus bei kunigus.
Todėl Šventasis Tėvas ir sako, kad vyskupų tarnystė
visada buvo sunki, o šiandien yra ypač varginanti.
Šiandieniame pasaulyje žmonių viltys dažniausiai sudedamos
į pinigus ir siekiama niekuo neribojamos asmeninės laisvės.
Tai, kas vakar buvo absoliučiai nepriimtina ne tik krikščioniui,
bet ir elementaraus padorumo besilaikančiam žmogui,
šiandien bandoma įteisinti net įstatymais. Prisiminkime
mėginimus įteisinti homoseksualų santuokas ar legalizuotą
tautos žudymą alkoholiu. Nūdienos žmogus dažnai gyvena
nepaisydamas Dievo įsakymų. Pakrikus moralei prarandama
krikščioniška viltis, be kurios žmogus kamuojasi ir
grimzta į dar didesnes klaidas.
Į šį sekuliarizuotą pasaulį vyskupas turi nešti krikščionišką
viltį, besiremiančią Kristaus Evangelija, kurios centre
stovi Jėzus Kristus - pasaulio Gelbėtojas. Evangelijoje
šalia Kristaus visada matome silpnus ir įvairiausių
bėdų kamuojamus žmones. Šitais žmonėmis rūpintis ir
nešti jiems viltį Kristus įsteigė apaštališkąją Bažnyčią,
kurioje vyskupai yra tiesioginiai apaštalų įpėdiniai.
Jie neišrenkami, bet Romos vyskupo - šv. Petro įpėdinio
- skiriami ir konsekruojami vyskupų rankų uždėjimu,
kaip ženklu, kad jiems perduodama vyskupiškos tarnystės
galia ir pareigos.
Šventasis Tėvas sako, jog vyskupo pareigų negalima
traktuoti kaip grynai organizacinius uždavinius: vyskupas
yra pašauktas artimiausiai sekti Kristų ir siekti asmeninio
šventumo.
Dokumente Pastores gregis primenama, jog vyskupui
geriausiai tinka biblinė Mozės figūra. Kaip Mozė buvo
Dievo pašauktas mokyti, valdyti ir vesti išrinktąją
tautą į Pažadėtąją žemę, taip ir vyskupas nuolatos turi
būti Dievo artumoje, kad galėtų atstovauti gailestingajam
dangaus Tėvui, šviesti Jėzaus meile ir būti geru Šventosios
Dvasios įrankiu. Kaip Mozė po susitikimo su Dievu ant
Sinajaus kalno nusileido spinduliuojančiu veidu, taip
ir vyskupas turi šviesti savo ganomiesiems, dažnai slegiamiems
šio pasaulio tamsos ir negandų. Vyskupas privalo būti
šventas, nes jis tarnauja Bažnyčiai kaip mokytojas,
pašventintojas ir vadas.
Šventasis Tėvas Jonas Paulius II skelbia, kad joks
vyskupas negali užmiršti, jog šventumo viršūnė yra nukryžiuotajame
Kristuje, jo aukščiausioje aukoje dangaus Tėvui. Todėl
dalyvavimas Kristaus kančios slėpinyje privalo tapti
karališkuoju vyskupo šventumo keliu. Taigi vyskupo neturėtų
išgąsdinti jokie šmeižtai, prieštaravimai ar atviri
persekiojimai.
Vyskupo vadove jo šventumo kelyje privalo būti Dievo
Motina, kurios pavyzdžiu vyskupas kontempliuoja Dievo
žodį ir mokosi būti ištikimu Jėzaus mokiniu, drauge
su kitais vyskupais ir vienybėje su Petro įpėdiniu saugančiu
gyvą Bažnyčios Tradiciją.
Tarp svarbiausių vyskupo šventumo priemonių privalo
būti Dievo žodžio meditacija. Vyskupas drauge su savo
kunigais ir tikinčiaisiais turi ne tik klausytis žodžio,
bet tiesiog gyventi Žodyje, kad būtų jo maitinamas,
kaip kūdikis motinos įsčiose.
Velykų slėpinys - mirtis ir prisikėlimas - buvo Gerojo
Ganytojo Jėzaus Kristaus gyvenimo centras, todėl šio
slėpinio sudabartinimas per švenčiamą Eucharistiją privalo
tapti kiekvieno vyskupo gyvenimo ir veiklos centru.
Vyskupas yra raginamas Eucharistinio Jėzaus artumoje
mokytis meilės savo ganomiesiems iki visiško savęs atsižadėjimo.
Kunigas Jonas, ilgai maldoje svarstęs apie vyskupo
tarnystės prisiimamą naštą, gerai suvokė ir sykiu prisiimamą
atsakomybę už dabarties žmones Bažnyčioje ir šalia jos.
Silpniems žmogaus pečiams ta našta būtų per sunki, todėl
labai svarbus yra žmonių palaikymas, kurį jie išreiškia
savo malda ir aktyviu dalyvavimu Bažnyčios gyvenime
ir darbuose. Šią valandą visus kviečiu melstis, kad
naujasis vyskupas į Jėzaus klausimą "Ar myli mane?"
galėtų atsakyti: "Viešpatie, tu viską žinai, tu
žinai, kad tave myliu!"
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|