ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Ganytojo
žodis
Kovo 11-oji po keturiolikos
metų
2004 m. kovo 11 d.
Kovo 11-oji geriausiai suprantama tiems, kurie okupacijos
metais kentėjo ir patyrė didžiausius praradimus. Jeigu
kas šito nepatyrė, siūlyčiau pažiūrėti neseniai sukurtą
filmą "Vienui vieni". Kovo 11-oji yra brangi
kiekvienam lietuviui, kurio širdyje rusena nors silpnutė
meilė laisvai tėvų žemei.
Paskelbę Lietuvos nepriklausomybės atkūrimą, mes ryžomės
ilgai savo širdyse nešiotą, kalėjimuose bei tremtyse
nenumarintą laisvės siekį paversti gyvenimu. Ačiū Dievui,
kad dauguma anuometinės Aukščiausios Tarybos deputatų
nesuabejojo dėl būtinumo paskelbti nepriklausomos Lietuvos
atkūrimą. Visi Lietuvos žmonės žvelgė į ateitį, kurioje
švietė nepriklausomos ir laisvos Tėvynės gyvenimo viltis,
nors buvo sunku net įsivaizduoti, jog Lietuvoje neliks
svetimos valstybės tankų ir jos mėlyno dangaus neraižys
sovietų lėktuvai.
Keturiolika metų, skiriančių mus nuo tos reikšmingos
datos, buvo pilni nevienareikšmių patirčių: atsivėrė
valstybių sienos, širdyse netilpo laisvės džiaugsmas,
lydėjo būsimų permainų viltis. Tačiau prabėgę metai
buvo pilni nusivylimų, praradimų ir geliančio skausmo
dėl padarytų klaidų. Tūkstančiams mūsų tautiečių sudužo
viltys tik dėl to, kad kažką klaidingai pasirinko. Keturiolika
metų mes augome kaip vaikai, kuriems trūko tėvų meilės.
Ne visada jautėme, kad Tėvynė yra motina, nes kai kada
dėl atsakingų žmonių kaltės ir apsileidimų ji atrodė
panaši į pamotę, nematančią silpnų vaikų kančios. Be
tėvų meilės vaikai dažnai užauga pikti, kompleksuoti,
sunkiai prognozuojami. Ar ne tokie šiandien yra tie,
kurie net valstybei svarbiais momentais vadovaujasi
ne protu, bet destruktyviomis emocijomis, kurie savanaudiškus
siekius iškelia aukščiau už Lietuvos valstybės interesus?
Į Kovo 11-ąją atėjome penkiasdešimt metų išnešioję
laisvę savo širdyje kaip kūdikį. Atėjome įsitikinę,
jog be laisvės negalime ir nenorime daugiau gyventi.
Atėjome su viltimi, kad ją tikrai pasieksime. Todėl
buvome vieningi ir stiprūs.
O dabar Kovo 11-ąją minime nuliūdę ir sutrikę, kaip
Jėzaus mokinys Jonas, stovintis po Išganytojo kryžiumi
ir vis abejojantis, ar nukryžiuotas ir mirštantis jo
Mokytojas prisikels, kaip buvo žadėjęs. Be abejo, mes
galėjome būti kitokie. Galėjome nujausti, kad laisvė
nebus lengva. Galėjome numanyti, kad daugelis žmonių
nenorės pakeisti savo gyvenimo būdo ir neatsakingai
naudosis laisve. Jiems bus nė motais, kad kažkas šalia
jų kentės ar bus praradęs viltį. Galėjome neužmiršti,
kad kaimynai iš Rytų nepaliks mūsų ramybėje ir suras
šimtus būdų sujaukti mūsų laisvės siekius ir pažadinti
nelaisvės dienų ilgesį. Apie tai kalba dabartinė sumaištis
daugelio lietuvių širdyse. Atlikti "Vilmorus"
tyrimai liudija, kad net 53 procentai Lietuvos gyventojų
mano, jog prie sovietų gyveno geriau. Argi dvasioje
nepasimetęs žmogus gyvenimą be laisvės gali vadinti
geru? Ar šitoks žmogus nėra blogesnėje padėtyje už tą
paklydusį jaunuolį iš Kristaus palyginimo, kuris šlamštė
kiaulių jovalą? Šis jaunuolis suprato, kad tikras gyvenimas
gali būti tik tėvų namuose, bet ne čia - su kiaulėmis.
Todėl jis kėlėsi ir pasakė: "Eisiu į tėvo namus!"
Kiek dar reikės metų, kad būtume prisikėlę visi?
Daug kur galėjome būti kitokie, bet niekada nevėlu
keistis. Yra pavojus, kad daug ką užmiršime ir ateityje
ir vėl balsuosime už naujų gelbėtojų gražius veidus
ir jų pažadų miražus, o paskui juos keiksnosime, jog
priiminėja blogus įstatymus ir nesirūpina mumis. Tačiau
nemiršta viltis, kad ateityje pasielgsime protingiau.
Ieškau atsakymo į klausimą, kodėl per keturiolika metų
mus lydėjo tiek nesėkmių? Ar galėjo kai kas būti geriau?
Tikrai galėjo, jeigu daugiau vietos būtume palikę Dievo
veikimui, ypač mūsų pačių širdyse. Šito tikrai nepadarėme.
Įvairių minėjimų metu aukojamos Mišios ar šventinami
paminklai visiškai neliudijo, kad pasikeitė žmonių širdys
ir atsikratyta vergo dvasios. Daugeliui vergiška dvasia
buvo kaip kupra. Ji neleido naujomis akimis žvelgti
į atgautą laisvę. Kovo 11-oji negalėjo mus nei išlaisvinti,
nei pakeisti, galėjo tik padėti, o išlaisvinti gali
tik tiesa ir Dievas. "Tiesa padarys jus laisvus",-
skaitome Šventajame Rašte.
Politikai ir valdžios vyrai ne kartą tikėjimu tik bandė
prisidengti, nes drauge su tikėjimo deklaracijomis buvo
daromi ne Dievo, bet piktojo darbai. Šiandienė suirutė
žmonių protuose ir širdyse liudija, kad daugelis neturi
tikėjimo, nes kur yra tikėjimas, ten yra "meilė,
džiaugsmas, taika, kantrybė, gerumas, romumas, susivaldymas"
(plg. Gal 5). Jeigu save tikinčiaisiais laikantys žmonės
gali kartoti fašistinius šūkius, jei gali agituoti minią
nepaisyti valstybės institucijų teisėtų sprendimų, jei
gali net girti pareigūnų daromus nusikaltimus, tai yra
apgailėtini ženklai, apie kuriuos kadaise rašė apaštalas
Paulius: "Broliai, jūs esate pašaukti laisvei!
Tačiau šios laisvės vardan nepataikaukite kūnui, bet
stenkitės vieni kitiems su meile tarnauti. Bet jei vienas
kitą kremtate ir ėdate, žiūrėkite, kad nebūtumėte vienas
kito praryti".
Ką darysime? Tikinčiųjų žmonių bendruomenė atsakingais
Lietuvai momentais privalo Evangelijos šviesoje sverti
savo kasdienį elgesį ir daromus sprendimus. Kaip anuomet
Kovo 11-ąją žinojome, ką rinktis, taip ir šiandien nuoširdus
tikėjimas turi padėti branginti ir ginti išsikovotą
laisvę. Visų pirma šią laisvę apginti savo širdyse.
Ypač kviečiu jaunimą auginti savo širdyse atsakingą
ir gėrį kuriančią laisvę.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|