ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Ganytojo
žodis
Kristus Karalius
Kauno arkikatedra, 2004 m. Kristaus Karaliaus iškilmė
Kristaus Karaliaus iškilmėje yra skaitoma Evangelija
apie Nukryžiuotąjį Jėzų. Iš kenčiančio Kristaus tyčiojosi
seniūnai, kareiviai ir net vienas nukryžiuotas nusikaltėlis,
o kryžių supanti minia, kaip taikliai pažymėta pasakojime,
"stovėjo ir žiūrėjo" (Lk 23). Siaučiančio
blogio akivaizdoje labai panašiai elgiasi ir tie žmonės,
kurie domisi tik kriminaliniais nusikaltimai - kas ką
apiplėšė ar užmušė, o paskui dejuoja, jog aplinkui labai
bloga. Evangelistas tikriausiai ir apie juos pasakytų:
"stovėjo ir žiūrėjo", bet nieko nedarė, kad
nekerotų blogis ir nebūtų niekinami patys švenčiausi
dalykai.
Kodėl per Kristaus Karaliaus iškilmę skaitomas šis
kraupus nukryžiavimo vaizdas, rodantis ne išaukštintą,
bet paniekintą ir prie kryžiaus prikaltą pasaulio Gelbėtoją?
Net užrašas - "Šitas yra žydų karalius" -
buvo prikaltas prie kryžiaus pasityčiojimui. Kristaus
Karaliaus iškilmėje, atrodo, tiktų pasakoti apie Jėzų,
maitinantį minias, nutildantį audrą ar išvarinėjantį
demonus. Šioje vietoje prisiminkime, ką Dievo Dvasia
kalbėjo pranašo Izaijo lūpomis: "Mano mintys -
ne jūsų mintys, o mano keliai - ne jūsų keliai",
- VIEŠPATIES žodis". Kristus Karalius atėjo ne
valdyti, ne teisti, ne galią rodyti, bet mylėti,
tarnauti ir gelbėti. Jis kalba: "Mano Siuntėjo
valia reikalauja, kad nepražudyčiau nė vieno, kuriuos
jis man pavedė, bet kad prikelčiau juos paskutiniąją
dieną" (Jn 6,39).
Tuo metu, kai buvo tyčiojamasi iš Nukryžiuotojo, vienas
nusikaltėlis išpažino savo kaltę: "Mudu teisingai
gavome, ką esame užsitarnavę, o šitas nieko blogo nėra
padaręs". Jis nesijautė vertas pasigailėjimo ir
prašė labai nedaug: "Jėzau, prisimink mane, kai
ateisi į savo karalystę". Panašiai ir mes kartais
prašome gerą žmogų: "Prisimink mane savo maldose".
Į šį nuolankų nusikaltėlio prašymą Jėzus atsakė: "Aš
tau pažadu: dar šiandien su manimi būsi rojuje".
Ar savo mirties valandą nenorėtume išgirsti panašių
Viešpaties žodžių? Tuomet tik jie bus brangūs. Visa
kita - pinigai, valdžios postai ir žmonių teikta garbė
- neturės jokios vertės. Štai kokį Karalių šiandien
pagerbiame! Jis atleidžia kaltes ir apdovanoja žmogų
Dievo vaikų garbe; jis tvirtina, jog net labiausiai
puolęs žmogus gali pasiekti jo karalystę ir amžinai
būti laimingas.
Tačiau neklyskime, nes mūsų Karalius yra ne tik atleidžiantis,
bet ir reiklus, ir jo gailestingumu nereikėtų piktnaudžiauti.
Visą gyvenimą stovėję ne tenai, kur jis kviečia mus
būti, galime ir likti kairėje su ožiais, kaip tai pasakojama
Evangelijoje pagal Matą. Jėzus labai aiškiai kalba apie
paskutiniuosius dalykus: "Jo (Žmogaus Sūnaus) akivaizdoje
bus surinkti visų tautų žmonės, ir jis perskirs juos,
kaip piemuo atskiria avis nuo ožių. <...> ir prabils
į stovinčius kairėje: Eikite šalin nuo manęs".
Kristus Karalius reikalauja iš mūsų aiškaus apsisprendimo
- ar esame su juo, ar su jo niekintojais. Kristus tarsi
perskiria žmones: vienoje pusėje lieka atmetantieji
jį, o kitoje - patiriantieji jo gailestingumą. Kurioje
pusėje esi tu? Kurioje norėtumei likti dabar ir per
amžius? Tai labai asmeniški ir be galo svarbūs klausimai,
į kuriuos atsakyti nėra lengva. Gyvename moralinio sumišimo
laikais, kai blogio demonas dažnai pasirodo angelo pavidalu
ir nedoram elgesiui pateisinti surandami tūkstančiai
argumentų. Populiariausias iš jų - pasiteisinimas, jog
visi taip daro.
Su kuo mes esame? Praėjo buldozerinio ateizmo laikai,
kai buvo viešai tyčiojamasi iš Kristaus ir jam ištikimų
žmonių. Dabar gi nebent nekontroliuojamoje interneto
svetainėje galima užtikti atvirų Dievo niekintojų. Tačiau
ar į jų eiles neįsirašo visi, kurie sąmoningai nieku
laiko Dievo valią, mums aiškiai pateiktą Dekaloge? Pinigų
medžiotojai per televiziją rodo smurtu ir seksu alsuojančius
filmus, organizuoja jokių moralinių normų nesilaikančius
vadinamuosius realybės šou ir steigia interneto kavines
su smurtiniais kompiuteriniais žaidimais. Paaugliai
stebi šiuos serialus bei renginius, žaidžia smurtinius
žaidimus ir mokosi gyventi, nesilaikydami jokios moralės,
kaip plaštakės ar kaubojai iš televizijos ekranų. Belieka
dejuoti - kas gi atsitiko, kad paaugliai žiaurėja, šeimos
byra ir žmonės žudosi. Niekas nenori prisiimti atsakomybės
už šiuos mirties kultūros padarinius.
Kristus Karalius, jei norime būti jo pusėje, kviečia
mus prisiimti atsakomybę už dabartinį gyvenimą ir nepalikti
jo kurti tiems, kurie neturi jokių kitų vertybių, išskyrus
nešvarų pelną ir valdžios godulį. Prisiimti atsakomybę
- tai neskandinti savęs alkoholyje ir nelaukti, kad
koks nors karaliaus mus apdovanotų, bet sąžiningai darbuotis,
kad visiems būtų geriau, kad vaikai turėtų ateitį. Prisiėmus
atsakomybę už savo Tėvynę reikia mąstyti ne tik apie
savo gyvenimą, bet ir apie kitų, su kuriais Dievas leido
gyventi šiame laikmetyje ir šiame žemės lopinėlyje,
kurį vadiname Lietuva. Prisiėmę atsakomybę už Bažnyčią,
neturime teisės sakyti, atseit, tegu ja rūpinasi vyskupai
ir kunigai. Gyvosios Bažnyčios statytojai esame visi
- dvasininkai ir pasauliečiai, per Krikštą ir Sutvirtinimą
tapę Kristaus Bažnyčios nariais.
Kristau Karaliau, viešpatauk mums, nes Tavo karalystė,
kaip kalbame Mišių dėkojimo giesmėje, yra "tiesos
ir gyvybės karalystė, šventumo ir malonės karalystė,
teisingumo, meilės ir taikos karalystė".
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|