ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Šiluvos
piligrimai
Arkivysk. S. Tamkevičiaus kalba Šiluvos piligrimams
2004 m. rugpjūčio 29 d.
Mūsų kelionės į Šiluvą - tai Dievo Motiną mylinčių
žmonių piligriminių žygių tęsinys. Jau daug amžių piligrimai
keliauja į Šiluvą, garsėjančią Dievo malonėmis. Piligriminės
kelionės primindavo, kad šioje žemėje žmogus neturi
pastovaus būsto, bet eina į amžinuosius Tėvo namus.
Be to, jos turėjo gilią atgailos žymę: žmonės troško
atsiteisti Dievui už savo nuodėmes. Lankantieji Šiluvą
stengdavosi atlikti išpažintį ir apgailėti padarytas
kaltes. Piligrimai atvykdavo padėkoti Dievui už gautas
malones, dvasiškai sustiprėti ir paprašyti dangaus pagalbos
sau ir savo artimiesiems. Po Švč. Mergelės Marijos apsireiškimo
1608 metais Šiluva tapo stipriu traukos centru.
Per sovietinę okupaciją, ypač Stalino laikais, organizuotos
piligriminės kelionės į Šiluvą Lietuvoje buvo nutrūkusios,
nes okupantas siekė iš žmonių sąmonės išrauti tikėjimą,
o iš viešojo gyvenimo - matomas jo apraiškas. Buvo draudžiamos
religinės eisenos, naikinami kryžiai, neleidžiama net
skambinti varpais. Tačiau draudimai nesunaikino nei
tikėjimo, nei žmonių laisvės troškulio. Pamažu budo
tautinė ir religinė sąmonė ir vėl prasidėjo maldingi
žygiai į Šiluvą. Žmonės suvokė, kad okupantas gera valia
negrąžins tautinės ir religinės laisvės, - jos turėsime
tiek, kiek išsikovosime. Tokiu būdu praėjusio amžiaus
aštuntajame dešimtmetyje buvo pradėtos piligriminės
kelionės iš Tytuvėnų į Šiluvą. Šalia grynai religinio
turinio šios kelionės turėjo ir rezistencinį atspalvį.
Dalyvaudavo patys sąmoningiausi ir drąsiausi tikintieji,
rizikavusieji užsitraukti sovietinės valdžios nemalonę,
o gal ir tiesioginę bausmę. Anuomet eidami į Šiluvą
žmonės ypač melsdavosi už Bažnyčios ir Tėvynės laisvę.
Ši laisvės malda subrandino mūsų tautiečius Baltijos
keliui, kai 1989 m. rugpjūčio 23 d. susikibę rankomis
nuo Vilniaus iki Talino pasakėme sau, Kremliui ir pasauliui
- mes norime ne suvereniteto, bet visiškos laisvės.
Už piligrimines eisenas daugiausia okupantų neapykantos
užsitraukė Eucharistijos bičiuliai - patys sąmoningiausi
Bažnyčios nariai, ugdę savo tikėjimą pogrindžio sąlygomis.
Jie būdavo tardomi, o jų vadovai baudžiami. Ne vienam
organizatoriui piligriminė kelionė į Šiluvą užsibaigė
KGB rūsyje ir Rusijos lageriuose. Neužmirštama praeitis
byloja apie blogio ir gėrio kovą Tėvynėje, apie žmonių
ištikimybę religinėms ir tautinėms vertybėms, kurių
nūnai labai pasigendame.
Evangelijoje randame pasakojimą apie svečius, kurie
"rinkosi pirmąsias vietas prie stalo" (Lk
14). Šitai matydamas Jėzus patarė elgtis kitaip - nesisėsti
pirmoje vietoje, kad kartais šeimininkas nepaprašytų
pasislinkti. Šis Jėzaus patarimas yra pamoka ir mums,
kaip reikia elgtis gyvenant laisvėje. Gaila, kad šios
pamokos daugelis žmonių nėra išmokę: jie nesiskaitydami
su priemonėmis kovoja už pirmąsias vietas politinio
ir visuomeninio gyvenimo srityse. Pergalės Seimo rinkimuose
siekiantys naujos populistinės partijos atstovai siūlo
nemokamai kasdien per Šilinių atlaidus vežti žmones
į Šiluvą, vildamiesi laimėti jų balsus. Siekiantieji
valstybėje pirmųjų vietų kalba apie nesavanaudišką tarnavimą
žmonėms ir beveik stebuklingą valdymą, kurio metu bus
išpildyti visi žmonių norai. Sunku atsikratyti abejonės,
kad siekiama ne Lietuvos žmonių labo, bet veikiama dėl
grynai savanaudiškų paskatų.
Nepaisant įstojimo į Europos Sąjungą daugelis Lietuvos
žmonių abejoja, ar jų gyvenimas keisis į gera. Per kiekvienus
rinkimus daug balsų gauna visokios rūšies radikalai
ir pažadų dalytojai, kurie pasinaudoja žmonių nusivylimu
ir žada jiems aukso kalnus. Tikintys į Dievą žmonės
negali prarasti vilties, nes ji remiasi į Jėzų Kristų.
Jie žino, kad Dievas yra toji uola, ant kurios pastatyto
namo negali sugriauti jokios audros. Šią krikščioniškos
vilties jėgą patvirtina mūsų tremtinių, partizanų ir
visų kovojusių už laisvę gyvenimo patirtis. Jie pakėlė
didelius išbandymus, bet niekuomet už skanaus valgio
šaukštą, kaip Ezavas, nepardavė savo pirmagimystės -
meilės Tėvynei ir ištikimybės Dievui.
Sovietmečiu puikiai matėme totalitarinės valstybės
jėgą, kurios bijojo net stiprios pasaulio valstybės.
Tuomet savo viltis sudėjome ne į pasaulio galinguosius,
bet ėjome pas dangiškąją Motiną ir, šalia kitų maldavimų,
prašėme laisvės. Šiandien jaučiamės ne mažiau silpni,
kaip anuomet. Žmonės supriešinti, sąmoningai klaidinamai,
papirkinėjami, kad tik būsimuose rinkimuose būtų balsuojama
už naujus ir net neprašomus tautos gelbėtojus. Todėl
melsdami sveikatos ir Dievo Motinos globos savo šeimoms,
turėtume neužmiršti svarbiausio prašymo, kad Švč. Mergelė
Marija, globojusi pasaulio Gelbėtoją, šiandien globotų
mus visus ir mūsų Tėvynę. Ypač melskimės, kad Lietuva
amžiams atsikratytų visų netikrų gelbėtojų, ypač ateinančių
iš Rytų. Juk Šiluvoje rusų žandarai traukdavo maldininkams
iš rankų lietuviškas maldaknyges.
Rugsėjo 8-ąją - per Marijos Gimimo šventę - pradėsime
didžiuosius Šilinių atlaidus. Pamąstykime apie tautos
dvasinį atsinaujinimą, be jo vargu ar galima tikėtis,
kad dangus išklausys mūsų maldas. Melsdamiesi už Lietuvos
dvasinį prisikėlimą, turime melstis ir už asmeninį kiekvieno
mūsų prisikėlimą. Šventasis Tėvas, siekdamas Bažnyčios
narių atsinaujinimo, paskelbė naujus Eucharistijos metus,
prasidėsiančius spalio mėnesį. Todėl labai kviečiu per
Šilinių atlaidus ir per Eucharistijos metus apmąstyti,
kaip vaisingiau pasinaudoti Dievo meilės slėpiniu -
Eucharistija.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|