ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Pasaulietinė ir religinė bendruomenė
Homilija Atsinaujinimo dienoje Kaune, 2006
02 12
Šiomis dienomis regime krizę pasaulietinėje bendruomenėje,
kuri yra pasidalijusi į dvi stovyklas. Vakarų pasaulio
stovykla gina teisę į spaudos laisvę ir nueina į tokius
klystkelius, kad prisidengus laisvės vardu leidžiama
tyčiotis iš švenčiausių kitų žmonių įsitikinimų. Islamo
pasaulis visa tai laiko moraliniu supuvimu ir priima
kaip iššūkį. Fundamentalistai griebiasi kraštutinių
priemonių, sukelia gaisrus, sprogdinimus ir artimiausiu
metu nežada pasauliui nei taikos, nei ramaus kūrybinio
darbo.
Šios pasauliečių krizės esminė priežastis abejingumas
ir panieka religinėms vertybėms, savęs iškėlimas aukščiau
už kitus ir mąstymas, jog galima nesirūpinti iš bendruomenės
šalinti blogį, neteisingumą, o atsiradusias konfliktines
situacijas spręsti jėga. Popiežius Jonas Paulius II
kvietė Vakarų pasaulį nebandyti jėga spręsti iškilusių
problemų, bet jo balsas liko neišgirstas. Neapykanta
ir smurtas, kažkada apsiribojęs tik Artimaisiais Rytais,
šiuo metu yra apėmęs platų pasaulį.
Palikime valandėlei pasaulietinę bendruomenę ir susitelkime
į tikinčiųjų žmonių bendruomenę, kurioje gyvename ir
į kurią esame pašaukti per Krikšto sakramentą. Krikščionių
bendruomenė atsirado ne žmogaus, bet Jėzaus Kristaus
valia. Palikę nuošalyje kalbančius, jog jie galį garbinti
Dievą kur nors gamtoje, įsigilinkime į tai, kodėl už
mus savo gyvybę paaukojęs Jėzus Kristus panoro, kad
į savo galutinį tikslą eitume ne pavieniui, bet bendruomenėje,
kad gyventume ne kaip atsiskyrėliai, bet kaip darni
šeima. Dievas geriau už mus pažįsta žmogaus prigimtį
ir jos galimybes. Jis žinojo, kad sėkmingiausiai galėsime
pasinaudoti jo aukos vaisiais tik vieni kitus mylėdami
ir stiprindami. Dėl šios priežasties jis įkūrė Bažnyčią
kaip Dievo vaikų bendruomenę, kuriai paliko Gerąją Naujieną
bei savo mirties ir prisikėlimo slėpinius. Prieš palikdamas
pasaulį, Jėzus ragino savo sukurtos bendruomenės narius:
Aš jums tai įsakau: vienam kitą mylėti! (Jn 15, 17).
Jis meldė dangaus Tėvą apsaugoti Bažnyčios narius nuo
blogio: Aš neprašau, kad juos paimtum iš pasaulio,
bet kad apsaugotum juos nuo piktojo. <...>. Pašventink
juos tiesa! <...>.Ne tik už juos aš meldžiu, bet
ir už tuos, kurie per jų žodį mane įtikės: tegu visi
bus viena (Jn 17, 15 - 20).
Pasekime, kaip apaštalas Paulius rūpinosi savo įkurtomis
krikščionių bendruomenėmis. Išlikę Pauliaus laiškai
liudija, kaip tos bendruomenės gyvavo, kokius sunkumus
patirdavo ir ką apaštalas Paulius joms patardavo. Šioms
bendruomenėms nuo pat pradžių grėsė susiskaldymas ir
susitarimo stoka. Apaštalas Paulius laiške ragino: Broliai,
Viešpaties Jėzaus Kristaus vardu maldauju jus, kad visi
vienaip sutartumėte ir pas jus nebūtų susiskaldymų,
kad būtumėte vienos dvasios ir vienos minties (1 Kor
1, 10).
Apaštalas ragino, kad Bažnyčios nariai būtų nuolankūs.
Jis rašė: Tegu niekas savęs neapgaudinėja. Jeigu kas
iš jūsų tariasi esąs išmintingas šiame pasaulyje, tepasidaro
kvailas, kad būtų išmintingas. Šio pasaulio išmintis
Dievo akyse yra kvailystė (1 Kor 3, 18-19).
Ypač apaštalas Paulius ragino krikščionis vienas kitą
mylėti. Jo kalba apie meilės svarbą vadinama meilės
himnu: Jei kalbėčiau žmonių ir angelų kalbomis, bet
neturėčiau meilės, aš tebūčiau žvangantis varis ir skambantys
cimbolai. Ir jei turėčiau pranašystės dovaną ir pažinčiau
visas paslaptis ir visą mokslą; jei turėčiau visą tikėjimą,
kad galėčiau net kalnus kilnoti, tačiau neturėčiau meilės,
aš būčiau niekas (1 Kor 13, 1-2).
Po dviejų tūkstančių metų mūsų bendruomenė Bažnyčia
išgyvena tuos pačius sunkumus kaip ir apaštalo Pauliaus
laikais. Mes daugiausia kenčiame dėl susiskaldymo, puikybės
pertekliaus, klusnumo bei meilės stokos. Kartais žmonės
per daug įsijaučia, kad jie yra tik konkrečios vienuolijos,
maldos grupės ar judėjimo nariai, ir užmiršta, kad visų
pirma jie yra Katalikų Bažnyčios nariai. Kiti mano esą
antgamtinių Dievo dovanų nešiotojai ir turį teisę diktuoti
Bažnyčiai, kaip jinai turėtų elgtis. Girdime kaltinimų,
kad Bažnyčia Kristui atsuko nugarą, ne taip švenčia
Eucharistiją, ne taip ją garbina ir t.t. Šitie žmonės,
dėdamiesi Bažnyčios gelbėtojais, užmiršta, kad Kristus
Bažnyčią patikėjo Petrui, bet ne regėtojams, labai dažnai
savo niekuo nepateisinamu elgesiu sukeliantiems Bažnyčioje
sumaišties dvasią. Ne be reikalo Paulius ragino Bažnyčios
narius būti nuolankius, nes žmogaus puikybė visuomet
ieško ne Evangelijos duonos, bet pasirodymo, buvimo
kažkuo labai reikšmingu, tarsi Bažnyčios ateitį nulemtų
ne Kristaus atperkamoji auka, o atskiro žmogaus asmenybė.
Dvasinio gyvenimo žinovai sutartinai tvirtina, kad būdami
nuolankūs niekada nepralaimime, nors kai kam atrodytų,
jog elgiamės neišmintingai, o būdami pilni puikybės
griauname net tai, kas kitų su dideliu rūpesčiu ir vargu
būna pastatyta.
Bažnyčia labiausiai kenčia dėl meilės stokos. Gerai
suvokiame, kad Bažnyčia yra į šventumą pašaukti žmonės,
kurie dar nėra šventi, bet reikalingi nuolatinio atsivertimo
ir atgailos. Atsivertimas reikalingas tiek pasauliečiams,
tiek dvasininkams. Visiems reikia kovoti su nuodėme
ir gundymais, nes visi gali suklupti. Gera bendruomenė
niekuomet neskuba pasmerkti savo nario, bet stengiasi
padėti klystančiam atsitiesti. Štai kam reikalinga bendruomenė.
Bėda, jei bendruomenėje atsiranda teisuolių fariziejų,
kurie svaidosi tik pasmerkimais. Jie užmiršta, ką kalbėjo
apaštalas Paulius, kad be meilės jis būtų tik skambantis
cimbolas - būtų niekas. Kviečiu maldoje ieškoti šviesos
sau, mūsų mažytėms bendruomenėms ir visai Bažnyčiai.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|