|
ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Dievo vyras
Homilija kun. Pr. Tamulevičiaus laidotuvėse
Kauno arkikatedra bazilika, 2006 m. liepos 7 d.
Per šias laidotuves nekalbėkime apie mirtį, bet apie
gyvenimą. Tikro, švento kunigo gyvenimą. Neatsitiktinai
šiandien susirinkę tiek daug kunigų. Jie visi 58 metų
laikotarpyje matė monsinjorą Tamulevičių: jo tikėjimo
liudijimą, mokėsi iš jo gerumo ir pamaldumo. Jo gyvenimas
lieka tarsi etalonas, koks turi būti kunigas ir kaip
reikia sekti Kristų. Džiaugiuosi sutikęs gyvenime tėvelį
Pranciškų, - taip mes, seminaristai, jį vadindavome.
Nors jo dokumentuose visur figūruoja Prano vardas, bet
žinojome, kad jis labai gerbia Šv. Pranciškų Salezietį,
nepaprasto gerumo vyskupą ir pats į jį yra panašus,
todėl mieliau jį vadindavome Pranciškumi.
Prisikėlęs iš mirties ir ant Galilėjos ežero kranto
savo mokiniams apsireiškęs Jėzus Kristus paklausė Simoną,
ar jis jį myli. Gavęs teigiamą atsakymą, Jėzus pavedė
jam ganytojo pareigas: "Ganyk mano avis!".
Pavedė jam rūpintis Bažnyčia, plaukiančia per audringus
istorijos vandenis.
Viešpats jaunystėje paklausė ir mūsų tėvelį, kiek jis
turi meilės žmonėms ir Dievui. Jo gyvenimas tai ir buvo
jo atsakymas. Jis pradėjo ruoštis kunigo tarnystei rūsčiais
karo metais, o kunigystės šventimus gavo tuomet, kai
sovietinė prievartos mašina triuškino Lietuvą ir Bažnyčią.
Kai jaunasis levitas gavo kunigystės šventimus, tais
metais labai neaiškiomis aplinkybėmis mirė Kauno arkivyskupijos
valdytojas prel. Stanislovas Jokūbauskas. Pagrįstai
manoma, kad prie jo mirties prisidėjo Stalino draugų
ranka. Anuomet buvo suiminėjami klierikai, kunigai ir
vyskupai. Rinktis kunigystę, reiškė pasirašyti sau nuosprendį,
jog esi "liaudies priešas" ir pasmerkti save
labai neaiškiai ateičiai. Jaunasis kunigas mažiausiai
dėl to nerimavo, nes buvo subrendęs neeilinis jo apsisprendimas
visuomet sekti Kristų, net ir tuomet, kai Jis neša kryžių.
Mons. Tamulevičius buvo išties geras ganytojas. Tai
akivaizdžiai matė ir jautė visi, kurie su juo susidūrė
klausykloje, auditorijoje ar kur nors kitur. Kiekviename
žmoguje jis matė Kristaus paveikslą ir su kiekvienu
elgėsi taip, tarsi tikrai čia būtų buvęs ne studentas,
ne katedros lankytojas ar lankytoja, o pats Jėzus Kristus.
Mums, klierikams, jis buvo gyva, tarp mūsų vaikščiojanti
Evangelija.
Monsinjoras buvo didelės dvasios žmogus. Tokių reta.
Nelengva surasti atsakymą tik į vieną klausimą. Žiniasklaida,
siekdama suniekinti Lietuvos kunigus, dažnai išmesdavo
mintį, jog Lietuvoje esą geri tik trys kunigai. Tarp
jų niekada nebūdavo paminėtas monsinjoro Prano Tamulevičiaus
vardas. Kodėl? Juk jis savo gerumu aplenkė daugelį populiariausių
kunigų. Esu matęs tuos populiarius kunigus, kunkuliuojančius
pykčiu, einančius į kompromisus su savo sąžine, tačiau
nieko panašaus nemačiau, tikiu, ir kiti nematė, monsinjoro
Tamulevičiaus asmenybėje. Atrodė, kad Viešpaties ranka
jį pastatė ant bėgių ir jis jais nė žingsnio nenukrypdamas
į šalį riedėjo iki susitikimo su dangaus Tėvu danguje.
Apie jį žiniasklaida nekalbėjo tikriausiai todėl, kad
jis savęs ne tik neafišavo, bet tiesiog slėpėsi, kad
niekas jo nepastebėtų ir nepagirtų. Atrodo, kad jis
tiesiog bijojo bet kokių pagyrimų. Jis labai gerai suprato,
kad puikybė yra pats pavojingiausias ir pikčiausias
krikščionio, tame tarpe ir kunigo priešas. Puikybė net
Petrą parklupdė. Šis buvo įsitikinęs, kad esąs pats
geriausias iš visų mokinių. Jis viešai teigė: "Nors
ir visi tavimi pasipiktintų, aš nepasipiktinsiu".
Žinome, kas iš to išėjo. Mons. Tamulevičius buvo įkūnytas
nuolankumas. Atrodė, tarsi jo nebėra, o jo vietoje yra
pats Kristus.
Pasaulis tokius žmones ir tokius kunigus mažai vertina,
nes jie nėra iš pasaulio. Kun. Pranciškus savo gyvenimą
grindė labai aiškiais evangeliniais principais. Jis
nebuvo vienuolis ir nebuvo padaręs vienuoliškų įžadų,
kuriais irgi galima didžiuotis: žiūrėkite, koks aš geras!
Geriausias vienuolis galėtų pavydėti monsinjoro neturto,
klusnumo ir celibatinio gyvenimo. Jis po savęs nieko
nepaliko. Jokių santaupų, jokių mašinų ir jokių namų.
Ir visa tai po 59 kunigystės metų.
Monsinjoras gerai suprato, ką dvasiniame gyvenime reiškia
klusnumas. Jeigu nėra klusnumo, nėra ir Kristaus sekėjo.
Jėzaus Kristaus esminė gyvenimo gija - klusnumas dangaus
Tėvui. Klusnumas iki kryžiaus mirties. Toks buvo ir
monsinjoras. Ėjo ten, kur buvo siunčiamas ir niekuomet
nedejavo, kad ne ten paskyrė, kad neįvertino, kad per
daug pareigų. Juk buvo laikas, kai mons. Tamulevičius
seminarijoje dėstė daug dalykų - ne tik giedojimą, bet
daug filosofinių ir teologinių disciplinų. Toks buvo
metas. Trūko išsilavinusių teologų, nes išvykti studijoms
į Romą reiškė sumokėti labai skaudžią kainą. Monsinjoras
prisiimdavo dėstyti visa tai, kas jam būdavo pavedama.
Suprantama, kad tai jam daug kainavo, kadangi jis jokio
darbo negalėjo atlikti atmestinai. Jis viską darydavo
su pedantišku tikslumu ir uolumu.
Visa monsinjoro laikysena bylojo, kad savo viduje jis
yra labai tyras. Celibatas jam nebuvo problema. Tikriausiai
jis būtų galėjęs pasakyti, ką šiuo klausimu pasakė Vaižgantas:
"Apie tai mąstyti neturėjau laiko". Velnias
gundo tik tinginius ir, pridėčiau, tik sėdinčius prie
televizoriaus. Mūsų tėvelis gundytojui nepalikdavo laiko,
nes dirbo, labai daug dirbo. Pasirodo, kad darbo nereikia
bijoti, nes jis gyvenimą ne trumpina, bet kartais net
prailgina. Kiek kunigų numiršta nesulaukę net penkiasdešimties
metų, o monsinjoras kitąmet būtų minėjęs kunigystės
šešiasdešimt metų.
Mums, vyskupams ir kunigams, šios monsinjoro laidotuvės
yra kaip rekolekcijos, kurias mus paliekantis tėvelis
paskutinį kartą praveda. Mes, žmonės, tokie jau esame,
net geriausius žodžius, net ir tuos, kuriuos pasakė
monsinjoras Tamulevičius, greitai pamirštame. Tačiau
nepamirštamas yra gražaus gyvenimo liudijimas. Todėl
ir Jėzus Kristus savo mokiniams ne tik paliepė skelbti
Evangeliją, bet būti Jo liudytojais iki žemės pakraščių.
Kviečiu melstis ne tik už kun. Tamulevičių, bet ir už
mus, savo vyskupus ir kunigus, kad būtume panašūs Evangelijos
liudytojai, koks buvo mūsų tėvelis per 59-erius kunigystės
metus. Šitoks jis buvo tik todėl, kad Kristus jam buvo
tapęs ta erdve, kurioje jis pastoviai gyveno. Visi kunigai
tai žino, tik ne visi sugeba pakankamai skirti maldai
dėmesio. Tikras kunigas subręsta ir išstovi savo pašaukimo
aukštumoje tik tuomet, kai jis yra maldos vyras.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|
|