ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Padėkos
už laisvę diena
Šiluva, 2006 m. rugpjūčio 27 d.
Ačiū jums, broliai ir seserys, kurie šį paskutinį rugpjūčio
sekmadienį dalyvavote piligriminiame žygyje į Šiluvą.
Tai mūsų padėka Dievui už laisvės dovaną. Turėdami laisvę,
turime ir galimybę kurti visiškai kitos kokybės savo
ir Lietuvos gyvenimą. Turime galimybę bręsti atsakingais
Lietuvos piliečiais ir laisvę mylinčiais Dievo vaikais.
Gal sovietinės priespaudos nemačiusiems sunkiau šitai
suvokti, tačiau vyresnioji karta turi didelės priespaudos
ir pozityvių permainų patirtį.
Žmonėms nereikia bijoti būti ištremtiems į Sibirą vien
už tai, kad mylėjo tėvų žemę ir sąžiningu darbu kūrė
ateitį sau ir savo vaikams. Nereikia bijoti pasakyti
tiesos žodžio, už kurį būdavo atseikėjama dešimtimis
metų katorgos. Nereikia bijoti sovietinės sistemos sraigtelių,
rašiusių skundus apie savo bendradarbius ir mokslo draugus.
Taip pat nereikia bijoti, kad be visagalinčios partijos
malonės nebus galima padaryti karjeros ir likti karvių
melžėja ar septynias dienas per savaitę dirbančiu kolūkiečiu.
Dėkodami Dievui už laisvės dovaną, turime akylai budėti,
kad neužsidėtume naujų pančių. Dabarties gyvenimo tikrovė
verčia dėl daug ko nerimauti.
Ar laisvė gali būti be tiesos? Kristus kalbėjo, kad
žmogų išlaisvina tiesa, bet šiandien kalbama, kad nėra
pastovios tiesos, tik sąlyginė, reliatyvi, ir kiekvienas
žmogus gali turėti savo tiesą. Savo tiesą turi dienraščiai,
spausdinantys užsakomuosius straipsnius. Televizija
ant pjedestalo gali iškelti pačios žemiausios moralės
asmenis ir pristatyti juos kaip tautos gelbėtojus, nuo
kurių vėliau kenčia valstybė ir jos žmonės.
O ko verta laisvė, nepaisanti bendražmogiškos moralės
normų? Krikščioniškoji moralė laikoma atgyvena ir bandoma
ją pakeisti postmodernistine morale, net skatinančia
demonstruoti amoralumą. Vien ko verti gėjų ir lesbiečių
paradai ir prezervatyvų fiestos! Ir visa tai daroma
su laisvės šūkiais. Visai panašiai kaip Rusijoje po
Spalio revoliucijos, kai gatvėse vaikščiodavo nuogaliai,
per petį persirišę juostą su užrašu "Šalin gėdą!"
Per šešiolika Nepriklausomybės metų moralės srityje
mūsų praradimai nesuskaičiuojami. Visi kalba tik apie
teises ir pinigus, bet retas - apie pareigas ir atsakomybę.
Siekiama laisvės nuo bet kokio - pasaulietinio ir bažnytinio
- autoriteto. Vadovaujančių žmonių veikloje ieškoma
tik šešėlių, siekiant juos sumenkinti, o save atpalaiduoti
nuo bet kokios atsakomybės. Autoritetais laikomi ne
labiausiai Lietuvai nusipelnę ar Bažnyčiai ištikimiausi
asmenys, bet pateisinantys žmonių klystkelius ir neatsakingai
kritikuojantys moralines ir religines vertybes.
Vis labiau siekiama išsilaisvinti iš tradicinių religijų,
tarp jų - ir iš Katalikų Bažnyčios doktrininių ir moralinių
reikalavimų, ir be jokios kritikos priimami nieko neįpareigojantys
"Naujojo amžiaus" tikėjimai su okultistais,
raganomis, būrėjomis ir kitokiais apsišaukėliais. Bažnyčia
laikoma senamadiška, nes jinai primena Dekalogą.
Vienas iš pačių pragaištingiausių dabarties žmogaus
siekių - tai noras būti laisvam nuo tvirtos santuokos.
Ši laisvė naikina mūsų šeimas ir į gilią prarają stumia
mūsų mažą tautą. Ši netikra laisvė įteisino partnerystę,
nuvertinusią tiek meilę, tiek normalią šeimą.
Siekiama laisvės nuo įstatymų ir pareigos. Ar laisvės
dvasia vadovaujasi tie, kurie už valstybės pinigus įsigiję
išsilavinimą nejaučia pareigos sugrąžinti skolą savo
kraštui ir tuojau skuba į svetimus kraštus?
Kokia išeitis iš šių laisvės klystkelių? Pasaulis atsakymo
neturi. Tai akivaizdžiai liudija karai ir terorizmas,
žmonių susvetimėjimas ir tiesiog savižudiškas kelias,
kuriuo eina tiek Rytų, tiek Vakarų pasaulis. Rytai save
žudo, vis labiau atsigręždami į totalitarinio rėžimo
praeitį, o Vakarai merdėja krikščioniškąją kultūrą iškeisdami
į mirties kultūrą, kurią liudija nykstančios sveikos
šeimos, katastrofiška demografija ir nesuprantama tolerancija
akivaizdžiam blogiui.
Kristus atėjo į žemę ne pavergti žmogaus, bet jį išlaisvinti.
Jis pasakė, kad žmogų išlaisvins ne pinigai ir ne malonumai,
bet tiesa. Tačiau tiesos kelias visuomet yra atsakomybės
ir išsižadėjimo kelias - kryžiaus kelias. Šiuo keliu
ėjo Išganytojas ir juo eiti pakvietė savo sekėjus. "Kas
nori sekti paskui mane, teima savo kryžių ir teseka
paskui mane". Ano meto žmonės, tarp jų ir apaštalai,
nenorėjo nė girdėti apie kryžiaus kelią. Labai panašūs
esame ir mes, išsivadavę iš totalitarinio rėžimo, bet
neišsivadavę iš vergiško, materialistinio ir nekrikščioniško
mąstymo. Ir mums Jėzaus žodžiai, kviečiantys sekti jį,
dažnai yra per kieti.
Kai izraelitai keliavo į Pažadėtąją žemę ir buvo nusivylę
laisvės keliu, juos surinkęs Jozuė kalbėjo: "Jei
jums nepatinka tarnauti Viešpačiui, tai šiandien pasirinkite,
kam jūs tarnausite, - dievams, kuriuos garbino jūsų
tėvai anapus upės, ar dievams amonitų, kurių šalyje
jūs gyvenate. O aš ir mano namai tarnausime Viešpačiui"
(Joz 24).
Mums reikalingas aiškus pasirinkimas. Neužtenka žodžiais
dėkoti už laisvės dovaną. Tikroji padėka yra mūsų pasirinktas
gyvenimo kelias. Duok Dieve, kad mes turėtume išminties,
kaip tie izraelitai, į Jozuės klausimą atsakę: "To
niekada nebus, kad pamestume Viešpatį ir imtume tarnauti
svetimiems dievaičiams. <...> Todėl mes tarnausime
Viešpačiui, nes jis - mūsų Dievas" (Joz 24).
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|