ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Šiluvos
Karalienė
Homilija Šiluvoje, 2006 m. rugsėjo 10 d., Šeimų dieną
Tik ką dviem karūnomis buvo apvainikuotas Šiluvos Dievo
Motinos paveikslas. Šiuo veiksmu pareikšta didžiausia
Dievo tautos, t.y. visų mūsų pagarba Švč. Mergelei Marijai,
tapusiai Dievo Sūnaus Motina ir didžiąja Atpirkimo darbo
talkininke.
Garsių ir stebuklingais laikomų paveikslų vainikavimo
tradicija atėjo iš 5 amžiaus nuo Efezo Susirinkimo laikų.
Ji ypač išplito Vakaruose XVI amžiuje. Popiežiai pritarė
šiai pamaldumo formai ir žymius, viešai garbinamus Dievo
Motinos paveikslus patys arba per savo įgaliotus vyskupus
papuošdavo karališkomis diademomis.
Vainikavimo apeigomis Bažnyčia viešai pareiškia, kad
Švč. Mergelė Marija pelnytai laikoma Karaliene. Kodėl
Bažnyčia taip vertina Dievo Motiną Mariją?
Švč. M. Marija yra Dievo Sūnaus ir Karaliaus - Mesijo
Motina. Ji Motina Sūnaus, apie kurį angelas pasakė:
"Jisai bus didis ir vadinsis Aukščiausiojo Sūnus.
Viešpats Dievas duos jam jo tėvo Dovydo sostą; jis viešpataus
Jokūbo namams per amžius, ir jo viešpatavimui nebus
galo" (Lk 1, 32-33).
Šventoji Marija yra Karalienė, nes ji amžinu Dievo
nutarimu turėjo ypatingą dalį išganymo darbe, kuriuo
Jėzus Kristus mus atpirko ir įsigijo savo brangiuoju
krauju. Apreiškimo Knygoje aprašomas regėjimas, kurio
metu prie Avinėlio sosto šventieji gieda: "(Tu)
nupirkai Dievui savo krauju žmones iš visų genčių, kalbų,
tautų ir giminių. Iš jų tu padarei mūsų Dievui karalystę
bei kunigus, ir jie viešpataus žemėje" (Apr 5,
9-10). Šitas atpirkimas nebūtų įvykęs, jei Marija į
dangaus pasiuntinio pasiūlymą tapti Išganytojo Motina
nebūtų atsakiusi: "Štai aš Viešpaties tarnaitė,
tebūna man, kaip tu pasakei" (Lk 1, 38).
Švč. Mergelė Marija buvo tobula Kristaus mokinė. Ji
saugojo savo širdyje Dievo žodį, būdama ištikima savo
misijai iki Jėzaus mirties ant kryžiaus, o po Prisikėlimo
Ji palaikė apaštalus, likdama maldos vienybėje su pirmuosius
žingsnius žengiančia Bažnyčia.
Vatikano II Susirinkimo dokumente Lumen gentium skelbiama:
"Baigusi žemiškojo gyvenimo kelią, Nekaltoji Mergelė
buvo su kūnu ir siela paimta į dangaus garbę ir Viešpaties
išaukštinta kaip visatos Karalienė, kad taptų panašesnė
į savo Sūnų, viešpačių Viešpatį ir nuodėmės bei mirties
nugalėtoją" (LG, 59).
Dievo Sūnaus Gimdytoja - tai žymiausioji Bažnyčios
narė, apie kurią popiežius Paulius VI pasakė, kad "ji
yra Bažnyčios didžiausia dalis, geriausia dalis, žymiausia
dalis, rinktinė dalis".
Šiandien mes džiaugiamės šiuo nauju Šiluvos Dievo Motinos
pagerbimu ir trokštame, kad ji būtų kiekvieno Šiluvos
piligrimo, kiekvieno mūsų tautiečio Karaliene.
Šeima - Tautos ir Bažnyčios viltis
Evangelija (Mk 7,31-37) pasakoja apie labai nelaimingą
žmogų, kurčią nebylį, negalėjusį net paprašyti kitų
pagalbos. Jėzus šį nelaimingąjį pastebėjo ir išgydė.
Daugelis šeimų nūnai panašios į šį kurčią nebylį. Jos
sunkiai serga, jų padėtis tragiška, ir niekas nežino,
kaip joms padėti. Kas išrašys receptą, kaip bent šiek
tiek sumažinti skyrybų skaičių? Kaip padėti šeimoms,
kad jose augtų bent keli vaikai ir laisvę atgavusi Lietuva
neišmirtų? Kaip masinės kultūros apsuptyje išugdyti
jaunimą, suvokiantį, jog tikrą žmogišką meilę nevalia
pakeisti tik seksu.
Kai kam atrodo, kad sunki materialinė padėtis yra svarbiausioji
priežastis, nulemianti tėvų pasirinkimą vengti vaikų.
Jei pasidairysime po platųjį pasaulį, pastebėsime, kad
ir turtingiausiuose kraštuose dalis žmonių nesivargina
turėti bent kiek didesnę šeimą, nes mąsto, kad vaikai
apsunkins ir atims galimybę pasiimti iš gyvenimo tai,
ko geidžia širdis. Šių žmonių beveik neįmanoma įtikinti,
kad vaikai šeimos gyvenimui suteikia visiškai kitokią
kokybę, nes tuomet esminėmis vertybėmis tampa meilė
ir pasiaukojimas, o ne pinigai ir pramogos.
Didžiausias šeimų priešas yra dabartinis sekuliarizmas,
iškreipiantis žmonių mąstymą ir įtikinantis, jog žmogaus
laimė slypi daiktuose ir savo norų patenkinime. Dievui
šeimoje beveik nelieka vietos. Jeigu prarandama amžinybės
perspektyva ir gyvenimas tvarkomas ne pagal Dekalogą,
bet laiko madą, tuomet lengvai padaroma išvada, kad
šiame gyvenime reikia kuo mažiau save apsunkinti. Dėl
to televizijoje nėra laidų, kuriose būtų rodoma didelės
šeimos laimė. Tenai pasakojama apie žmones, kurių namuose
prašmatnūs baldai, reti šunys ar kitokia egzotika, tik
ne būrys vaikų. Kažkas suformavo nuomonę, kad tik alkoholikai
gali turėti daug vaikų. Gaila, bet neturime geros, valstybės
vykdomos šeimų politikos. Jei valstybė daugiau remtų
normalias šeimas, mes neabejotinai daugiau jų ir turėtume.
Plačiai propaguojama seksualinė laisvė tapo didžiąja
šeimų nelaime. Liberalus požiūris į lytinius santykius
iškreipia tikros meilės suvokimą ir kliudo jaunimui
pasiruošti atsakingam šeimos gyvenimui. Vadinamoji seksualinė
revoliucija, kuria jau persirgo Amerika, o dabar serga
Europa ir Lietuva, nėra joks išsilaisvinimas ir jokia
laimė, bet amoralaus cunamio banga, po savęs paliekanti
sugriautus gyvenimus. Labai gaila, kad žmonės visiškai
nieko nepasimoko iš istorijos klaidų.
Neatsakingas santuokinis gyvenimas šiandien yra legalizuotas.
Seimas įteisino partnerystę, paskatinusią dalį jaunimo
rinktis niekuo neįpareigojantį bendrą gyvenimą. Visi
mąsto tik apie tai, kaip skyrybų metu pasidalyti turtą
ir pinigus, bet nemąsto, kad seksualiniai santykiai
be įsipareigojimo gyventi, mylėti ir viskuo dalytis
drauge iki mirties sužeidžia žmogų ir priverčia jį degraduoti.
Tokia meilė yra melas, pasakytas ne lūpomis, bet visu
kūnu. Didesnio melo ir būti negali. O melu grindžiamas
gyvenimas visuomet veda į aklavietę. Vadinamoji partnerystė
yra viena iš svarbesnių priežasčių, dėl ko žmonės taip
lengvai nusigręžia nuo savo tikėjimo praktikos. Tikėjimas
gali išlikti tik tuomet, kai einama tiesos keliu.
Šiuo metu Europoje plintančios homoseksualios santuokos
yra moralinės degradacijos viršūnė. Moralinis iškrypimas
pateisinamas mažumų teisėmis, tolerancija kitokiems
ir t.t. Kokia apgailėtina padėtis, kai valstybių vadovai,
parlamentai ir vyriausybės vietoj atsakingų, nors ir
nepopuliarių, sprendimų kasa gilią duobę ir į ją stumia
ne priešus, bet savo piliečius. Islamas su malonumu
šią duobę užkas.
Šeimas žudo alkoholis. Tai tiesiog kruvina tiesa, kurios
nereikia įrodinėti. Visuomenė baigia priprasti, kad
geria ne tik nusivylusieji gyvenimu, bet ir abiturientai,
net vaikai. Teigiama, jog kalta per daug tolerantiška
visuomenė. Tačiau kuo pateisinti tuos, kurie liberalizavo
alkoholio įstatymą, leidžiantį pardavinėti alkoholį
ištisą parą ir bet kur, net degalinėse. Pinigams vergaujančiųjų
juodas lobizmas tikriausiai pasieks ir naminės legalizavimą.
Įrodinėjama, kaip praturtės valstybė nuo papildomų mokesčių
už alkoholį. Mes jau praturtėjome lošimo namų suluošintais
savo tautiečiais.
Šiandienis pasaulis baisisi teroristais, žudančiais
visiškai nekaltus žmones. Tačiau kiekvienas negimusios
gyvybės ir žmogaus embriono sunaikinimas yra panašus
terorizmas, kuris nusineša ne šimtus, bet tūkstančius,
milijonus gyvybių. Žudymo negali pateisinti jokie argumentai.
Teroristai, žudydami nekaltus žmones, taip pat sakosi
kovoją už savo šalies piliečių ateitį.
Šeimoms ir visuomenei išgydyti yra tik vienas vaistas
- gilus tikėjimas. Šito nesuvokianti visuomenė pasirašo
sau mirties nuosprendį. Lietuva yra iš tų šalių, kurios
tai daro. Protingais įstatymais valstybė gali daug padėti
šeimai, tačiau ją išgelbėti gali tik šeimoje esanti
gilaus tikėjimo atmosfera, kai tėvai suvokia, kad jų
vaikai yra Dievo vaikai, o didžiausias šeimos turtas
- tikėjimo nušviesta meilė.
Paveskime Šiluvos Karalienės globai mūsų šeimas ir
vaikus, ypač dalyvaujančius šios dienos šventėje.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|