ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Pasisakymas
knygos Da Vinčio apgaulė pristatymo proga
Vilnius, 2006 05 18
Daugybę žmonių visais laikais traukė paslaptys. Ypač
paslaptys, susiję su didžiaisiais žmonijos praeities
įvykiais, žymiausiomis asmenybėmis, svarbiausiomis institucijomis.
Nors istorija slepia begalę tikrų mįslių, kruopštų tyrimą
dažnai pakeičia sensacingi išsigalvojimai. Mat jais
kur kas lengviau patenkinti liguistą demaskavimo ar
dalyvavimo išrinktų žinančiųjų rate troškimą.
Vis dėlto kai kas iš esmės skiria pastaruoju metu gausėjančius
romanus ir filmus apie krikščionybės ištakų paslaptis
nuo ankstesnių laikų fantazuotojų ir demaskuotojų. Mūsų
dienomis sensacijos apie Jėzaus Kristaus žmonas bei
vaikus kurpiamos ir nepaprastai greitai po visą pasaulį
paskleidžiamos turint visiškai cinišką sumetimą maksimalų
pelną. Nesibodima ir pašalinio efekto sąmoningo
Bažnyčios žeminimo, nes šio pasaulio galingieji, ypač
pramogų verslo atstovai negali pakęsti minties apie
moralinius autoritetus, kurie nepasiduoda vartojimo
ir smaginimosi kultui.
Dano Browno romano ir pagal jį pastatyto filmo gausūs
komentuotojai, taip pat ir Katalikų pasaulio išleistos
knygos Da Vinčio apgaulė autoriai, išsamiai aptarė
gausias klaidas, nesusipratimus, akivaizdžiai sąmoningus
tiesos iškraipymus ir istorinių žinių falsifikavimą.
Bet juk tai romanas, subjektyvi fantazija, o ne istorijos
studija ar vadovėlis, sako Browno gynėjai nuo krikščionių
kritikos. Argi verta įrodinėti veikalo, kuriame visi
Bažnyčios atstovai vaizduojami kaip pasibjaurėtini asmenys,
negatyvų emocinį poveikį? Tačiau norime atkreipti dėmesį,
kad romano ir filmo pristatymo šūkis: sužinok tiesą.
Leidinyje spausdinamas faktų puslapis. Visa tai užkrauna
autoriams ir platintojams kur kas didesnę atsakomybę.
Jie patys ragina vertinti Da Vinčio kodą ne kaip išmonę,
fikciją, o kaip slaptas žinias atskleidžiantį veiklą.
Kas be ko, cinikai aiškina, kad reklama turi vienintelį
tikslą kuo brangiau ir gausiau parduoti prekę. Tačiau
vargu, ar galima toleruoti reklamą, kuri taip akivaizdžiai
grindžiama sąmokslo teorija. Įsidėmėtina, kad sąmokslo
teorijos nėra nekaltos. Kaip įtikinamai atskleidė
istorinė analizė, dauguma didžiųjų XX amžiaus nusikaltimų
prieš žmoniją buvo grindžiami ar pridengiami būtent
sąmokslo teorijomis.
Dažnai tenka girdėti minčių, kad kontroversiški kūriniai,
žeidžiantys tikinčiųjų jausmus, paminantys moralės normas,
klastojantys istorinius faktus yra pateisinami meniškumo,
pasiekto estetinio efekto požiūriu. Nesiimsime šia proga
svarstyti, ar tokie teiginiai pagrįsti, nes aptariamu
atveju apie duoklę menui kalbėti netenka. Browno knyga
literatūros žinovų vadinama banaliu trileriu. O ką tik
Kanų festivalyje pademonstruotas filmas susilaukė visuotinės
kritikų pašaipos ir paniekos kaip be galo prastas darbas,
nevertas net smagios pramogos vardo. Taigi tenka grįžti
prie tikrųjų antikrikščioniškos provokacijos priežasčių
pelno, kurio siekiant nepaisoma nei tiesos, nei padorumo.
Kitaip, nei gal kai kam atrodo, Bažnyčia nenori sudarinėti
draudžiamų knygų ar filmų sąrašo. Gyvename demokratinės
visuomenės ir kultūros, laisvių ir teisių kultūros apsuptyje.
Ji pastatyta ant krikščioniškų kiekvieno asmens vertės
pripažinimo ir meilės artimui principo pamatų. Tačiau
norime pabrėžti demokratija, sveika laisva visuomenė
neįmanoma be pagarbos ir atsakingumo. Todėl sąmoningas
labai didelės grupės žmonių įžeidinėjimas, piktybiškas
mūsų civilizacijos svarbiausių įvykių aplinkybių klastojimas
yra tarpusavio pasitikėjimu, solidarumu, savikontrole
grindžiamo gyvenimo būdo neigimas ir griovimas. Suklastotos
istorijos fone atmindami tikrą tiek senesnių laikų,
tiek vos kelių mėnesių Europos patyrimą galime tarti
saugok, Dieve, kad iš patyčių ir šventų dalykų niekinimo
kažkieno susikrauti milijonai nevirstų naujų susipriešinimo
ir neapykantos bangų priežastimi.
Lietuvos Vyskupų Konferencijos Pirmininkas
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|