ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Kauno
arkivyskupijai 80 metų
Pranešimas minint Kauno arkivyskupijos bei Lietuvos
bažnytinės provincijos įkūrimo 80-ąsias metines (*.doc)
Kaunas, 2006 m. birželio 29 d.
Kauno arkivyskupija nuo pat jos įkūrimo pradžios turėjo
pakankamai daug sielovadiniam darbui subrendusių kunigų,
todėl bažnytinis gyvenimas visose srityse sparčiai augo.
Labai aktyviai sielovadoje reiškėsi prel. P. Janušauskas,
kan. P. Dogelis ir kiti kunigai. Katalikiškos organizacijos
sparčiai plėtėsi. Angelaičių draugija vienijo apie 50
tūkst. narių, pavasarininkai - 70 tūkst.; ateitininkai
vien VDU turėjo 12 korporacijų. Katalikai vyrai buvo
susibūrę į Katalikų vyrų sąjungą, o moterys - į Katalikių
moterų sąjungą. Blaivininkų draugija vienijo apie 16
tūkst. narių. Aktyviai veikė vyrų apaštalavimo sąjunga,
Švč. Sakramento brolija, Gyvojo rožančiaus brolija,
tretininkų, šv. Zitos ir kt. draugijos. Veikė ir katalikų
politinės organizacijos.
Kauno kunigų seminarija tapo tarpdiecezinė ir tarnavo
Kauno arkivyskupijos, Panevėžio ir Kaišiadorių vyskupijų
kunigų rengimui. Pagal ano meto reikalavimus ir tradicijas
ši seminarija išleisdavo Bažnyčią mylinčius ir nuoširdžiai
jai tarnaujančius kunigus.
Dėl Laikinosios sostinės statuso Kaune labai aktyviai
virė tiek civilinis, tiek bažnytinis gyvenimas. Čia
kūrėsi ir augo vienuolinės vyrų ir moterų kongregacijos.
Labai sėkmingai Kaune darbavosi jėzuitai, vadovavę gimnazijai
ir leidę žurnalą "Žvaigždė". Raseiniuose gražiai
darbavosi dominikonai; marijonai vadovavo Ukmergės Švč.
Trejybės parapijai, o Kaune dirbo prie Gertrūdos bažnyčios.
Kapucinai pastatė Petrašiūnų bažnyčią ir leido populiarų
žurnalą "Lurdas". Saleziečiai Vytėnuose įkūrė
savo centrą ir Kaune vadovavo Švč. Trejybės parapijai.
Labai vaisingai darbavosi įvairios moterų kongregacijos.
Benediktinės prižiūrėjo Šv. Mikalojaus bažnyčią, vadovavo
vaikų darželiui; Joniškyje taip pat turėjo vaikų darželį
ir senelių prieglaudą. Kotryniečių centras įsikūrė Krakėse.
Jos dirbo taip pat Ukmergėje ir Karmėlavoje. Kaune kotrynietės
dirbo Šv. Luko ir Šv. Zitos ligoninėse, turėjo senelių
prieglaudą ir kt. Kazimierietės gyveno Pažaislyje, administravo
"Saulės" rūmus, įkūrė pradžios mokyklą, vėliau
gimnaziją ir mokinių bendrabutį. Taip pat jos vadovavo
keliems vaikų darželiams, senelių prieglaudai ir kt.
Širdietės dirbo Kaune, Šiauliuose ir Jurbarke; jos turėjo
pradžios mokyklą, mergaičių gimnaziją, vaikų darželį
ir dirbo kitus darbus. Pranciškonės Kaune vadovavo rekolekcijų
namams, dviem vaikų darželiams ir kt. Kaune ir Jurbarke
sėkmingai dirbo seserys elzbietietės.
Katalikiškų organizacijų veiklą koordinavo Katalikų
veikimo centras, kuris vienijo vaikų, jaunimo, vyrų
ir moterų religines, blaivybės, meno ir sporto organizacijas.
Vienas iš reikšmingiausių įvykių per pirmąjį nepriklausomybės
laikotarpį buvo 1934 m. įvykęs Lietuvos I Eucharistinis
kongresas, kuris siekė atnaujinti religinį Lietuvos
atgimimą. Baigiantis kongresui Lietuva buvo paaukota
Švč. Jėzaus Širdžiai.
Tais pačiais metais įvyko Kauno arkivyskupijos I Sinodas,
kuris sunormino bažnytinį gyvenimą. Į Sinodo darbus
buvo įtraukti visi arkivyskupijos kunigai.
Tarpukariu buvo leidžiami žurnalai ir laikraščiai:
"Ateitis", "Ateities spinduliai",
"Darbininkas", "Draugija", "XX
amžius", "Moteris", "Misijos",
"Mūsų laikraštis", "Naujoji vaidilutė",
"Pavasaris", "Tiesos kelias", "Ūkininkas",
"Židinys", "Žvaigždė", "Soter",
"Kosmos" ir kt.
Prieš pat karą Kauno arkivyskupijoje dirbo 317 kunigų,
gyvavo 91 parapija, veikė per 30 filijinių bažnyčių,
34 oratorijos ir 84 koplyčios.
* * *
Karo metai Bažnyčiai, kaip ir visai Lietuvai, buvo
sunkūs. Pati šviesiausia šio laikotarpio žymė - tai
žydų gelbėjimas, į kurį buvo įsitraukę 47 kunigai, tarp
jų - prel. St. Jokūbauskis, kan. Želvys ir kt.
Aukščiausių hierarchų arkivysk. J. Skvirecko ir vysk.
V. Brizgio pasitraukimas į Vakarus karo pabaigoje lieka
skausmingu arkivyskupijos puslapiu. Į Vakarus taip pat
pasitraukė 73 kunigai. Karo metais žuvo 6 kunigai, penki
iš jų nuo sovietinių karių rankos.
Lietuvos sovietinė okupacija Kauno arkivyskupijai atnešė
labai skaudžių išbandymų. Religinių kultų įgaliotinis,
vykdydamas kompartijos liniją, nuolat siekė, kad Bažnyčia
vykdytų ne tiek bažnytinę, kiek sovietinę politiką.
Pirmiausia buvo siekiama, kad visa Bažnyčios hierarchinė
valdžia būtų kiek įmanoma vienose rankose, o tos rankos
būtų stipriai kontroliuojamos. Dėl to vienu metu Kauno
arkivyskupijos valdytojas kan. J. Stankevičius valdė
Kaišiadorių ir Vilkaviškio vyskupijas. Vyskupijų administratoriai
buvo prievartaujami rašyti aplinkraščius, naudingus
sovietinei valdžiai. Ačiū Dievui, atrodo, dauguma tikinčiųjų
suprato, kad panašūs aplinkraščiai yra neįpareigojantys,
nes atsiradę ieškant "modus vivendi" su represiniu
rėžimu. Kauno arkivyskupijoje buvo pabandyta įkurti
tautinę Bažnyčią, bet šios valdžios pastangos neatnešė
siektų rezultatų.
Pokario metų žaizda Kauno arkivyskupijoje ir ne tik
joje - dvasiškių kolaboravimas su sovietine valdžia.
Lietuvos vyskupai Jubiliejinių metų proga viešai už
tai atsiprašė.
Kauno mieste ir provincijoje 23 bažnyčios buvo uždarytos
ir paverstos sandėliais, muziejais ar sporto salėmis.
Visi vienuolynai atsidūrė giliame pogrindyje.
Skaudų persekiojimą patyrė tarpdiecezinė Kauno kunigų
seminarija. Pradžioje klierikų skaičius buvo sumažintas
iki 150, vėliau iki 75, dar vėliau - iki 25. Seminarijos
profesoriai suiminėjami, kitaip šalinami iš seminarijos.
KGB nuolatos nedavė ramybės. Turtinga seminarijos biblioteka
buvo sunaikinta.
* * *
Atgavus nepriklausomybę Kaune kūrėsi svarbiausieji
bažnytiniai centrai: Lietuvos Caritas, Lietuvos katechetikos
centras, Lietuvos šeimos centras, Informacijos centras,
Bažnyčios internetas, Televizijos studija, "Marijos
radijas. Prie VDU atkurtas Teologijos fakultetas išleido
987 teologus bakalaurus, 135 religinio švietimo bakalaurus,
129 teologus magistrus. Bendru Lietuvos Caritas ir VDU
vadovų sutarimu, remiant JAV Vyskupų Konferencijai,
VDU įkurtas Socialinės rūpybos profesinių studijų centras.
Kaune taip pat įsikūrusi Religijos studijų kolegija,
rengianti tikybos mokytojus. Per tris paskutinius metus
joje diplomus gavo 229 asmenys. 1991 m. ėmė veikti Kauno
sakralinė muzikos mokykla, padedanti įsigyti ne tik
muzikinį išsilavinimą, bet ir krikščionišką dvasinę
brandą. Jėzuitai pradėjo vadovauti gimnazijai. Jų pastangomis
darbą pradėjo "Gyvenimo ir tikėjimo" institutas.
1993 m. įsikūrė Kolpingo draugijos mokymo centras.
Kaune įsikūręs katalikių moterų sambūris "Caritas",
vėliau evoliucionavęs į Lietuvos Caritas organizaciją,
atliko labai didelį darbą organizuojant paramą silpniausiems
Lietuvos žmonėms.
Socialinėmis silpniausiųjų žmonių, o pastaruoju metu
paauglių problemomis rūpinasi 1990 m. įsikūrusi organizacija
"Actio Catholica Patria".
Nuo 1990 m. Kaune leidžiamas du kartus į savaitę krikščioniškos
krypties laikraštis "XXI amžius".
Evangelizacijos baruose sėkmingai veikia "Gyvieji
akmenys", nuolat organizuojantys evangelizacinius
renginius, ir Evangelizacijos centras, vykdantis daug
evangelizacinių programų.
1988 m. vysk. Vincentas Sladkevičius buvo pakeltas
kardinolu ir tapo Kauno arkivyskupu metropolitu. 1991
m. jo iniciatyva Šiluvoje Švč. M. Marijos globai buvo
paaukota Kauno arkivyskupija ir visa Lietuva.
1993 m. rudenį tris Kauno arkivyskupijos vietas - Kauną,
Šiluvą ir Kryžių kalną -aplankė Šventasis Tėvas Jonas
Paulius II. Mes buvome patys laimingiausi iš visų Lietuvos
vyskupijų.
1994 m. Kaune įsikūrė Jaunimo centras, ruošiantis darbo
su jaunimu lyderius ir koordinuojantis visas jaunimo
programas.
1996 m. Kauno arkivyskupija sumažėjo, nes šiaurinę
dalį atidavė naujai susikūrusiai Šiaulių vyskupijai.
Prie atiduotų Šiaulių, Kelmės, Joniškio ir Radviliškio
dekanatų dar pridėjo ir trečdalį savo turėtų lėšų, kad
Šiaulių vyskupija pradžiai turėtų nors kuklių išteklių
būtiniausioms reikmėms.
Jubiliejiniais 2000 metais vykę sielovadiniai renginiai
vaisingai pasitarnavo atnaujinant visų vyskupijų religinį
gyvenimą. Ypač tam pasitarnavo Kaune vykęs Lietuvos
II Eucharistinis kongresas. Galima pasidžiaugti, kad
nuolat auga tikinčiųjų dėmesys Eucharistijos garbinimui.
Naktinės adoracijos išaugo į nuolatinę Eucharistijos
adoraciją, vykstančią katedroje ir Švč. Sakramento bažnyčioje.
Kauno kunigų seminarija sumažėjo, nes įsikūrė kelios
seminarijos kitose vyskupijose.
Tobulinant kunigų rengimą 1996 m. buvo įsteigtas seminarijos
propedeutinis kursas, kuriame klierikai gilina dvasinį
gyvenimą ir tiria savo pašaukimą. Į Kauno kunigų seminariją
kasmet stoja 6 - 12 kandidatų.
Net 79 procentai Kauno arkivyskupijos gyventojų laiko
save katalikais, bet rimtai praktikuojančių tikėjimą
yra mažiau nei pusė. Daugelio tikėjimas yra daugiau
tradicinis, stokojantis sąmoningumo. Vyresnioji karta
sovietiniais metais nėra gavusi reikiamo religinio ugdymo,
todėl labai reikalinga rimtos katechezės. Dalies tikinčiųjų
ryšys su Bažnyčia apsiriboja Krikšto ir Santuokos sakramentų
priėmimu ir bažnytinėmis laidotuvėmis.
Džiaugiamės, kad pamažu auga jaunimo religinis sąmoningumas.
Tai galima paaiškinti tikybos pamokų įtaka ir katecheze
prieš priimant įkrikščioninimo sakramentus. Keli metai
Kauno Katekezės mokykloje vykdoma katechumenato programa,
nešanti gražių vaisių.
Labai apgailestaujame dėl neopagonybės plitimo. Žmonės,
pametę ryšį su Katalikų Bažnyčia, labai dažnai pakliūva
į visokias ezoterines ir sektantiškas grupes. Per visuomenės
komunikavimo priemones populiarinamos pseudoreliginės
grupės, kuriomis susižavi tikėjimo nepažįstantys žmonės,
ypač jaunimas.
Kauno arkivyskupijoje šeimos nėra patvarios. Tai visos
Lietuvos bėda. Skyrybų skaičius didelis; jų yra ir tarp
šeimų, priėmusių Santuokos sakramentą. Prie skyrybų
daug prisideda alkoholizmas, emigracija į užsienį, o
ypač hedonistinė kultūra, griaunanti krikščioniškąsias
vertybes.
Labai sėkmingai veikia Kauno arkivyskupijos Šeimos
centras, kuris rūpinasi jaunimo rengimu šeimos gyvenimui,
jaunavedžių parengimu santuokai, vykdo kitas šeimoms
reikalingas programas. Šeimos klausimais leidžiamas
mėnesinis žurnalas "Artuma", kurio tiražai
pastaraisiais metais kelis kartus išaugo. 1997 m. Kaune
įsikūrė katechezės mokykla, kurioje vykdomos programos
jaunavedžiams ir kt., norintiems pagilinti tikėjimo
žinias.
Ypač džiugina Kauno arkivyskupijoje augančios maldos
grupės, kurių skaičius nuolat didėja. Į šias grupes
įsijungia tiek suaugusieji, tiek jaunimas. Populiarios
uždaros rekolekcijos, kurių poreikis kasmet auga. Pagrindiniai
dvasiniai centrai įsikūrė Paštuvoje (vadovauja ses.
karmelitės), Kulautuvoje (vadovauja tėvai jėzuitai),
Šiluvoje (vadovauja arkivyskupija) ir Pažaislyje (vadovauja
ses. kazimierietės). Šiuose centruose vyksta rekolekcijos
ir trumpesnės dvasinės lavybos.
Pašaukimų skaičius į Dievui pašvęstąjį gyvenimą yra
mažas. Daugiau kandidačių turi kontempliatyvūs moterų
vienuolynai. Iš vyrų vienuolijų daugiausia pašaukimų
turi pranciškonai ir jėzuitai.
Kaune veikia Katalikų Bažnyčios Informacijos centras,
leidžiantis "Bažnyčios žinias", ir Katalikų
interneto tarnyba, kuri padeda plėstis internetinėms
svetainėms ne tik Kauno, bet ir kitose vyskupijose.
2001 m. įkurtas Kauno arkivyskupijos bažnytinio meno
muziejus, kuriame pastoviai vykdomos švietėjiškos ir
evangelizacinės programos.
2002 m. pradėjome pasiruošimą Kauno arkivyskupijos
II Sinodui, kurį ketiname užbaigti 2007 m. Skirtingai
nuo 1934 m. vykusio I Sinodo į šio Sinodo darbus įtraukti
ne tik kunigai, bet ir pasauliečiai.
2003 m. Kaune įsikūrė ir pradėjo veikti "Marijos
radijas", šiuo metu laidas transliuojantis ne tik
Kaunui, bet ir Vilniui, Klaipėdai ir Šiauliams. Artimiausiu
metu tikimasi išplėsti jo tinklą Aukštaitijoje ir Suvalkijoje.
Apie šio radijo reikalingumą liudija faktas, kad jis
jau beveik save išlaiko, ko nepasakysi apie kitas visuomenės
bendravimo priemones.
2005 m. konsekruota Kauno Prisikėlimo šventovė - padėkos
už laisvę paminklas. Šventovė atstatyta remiant Lietuvos
bei užsienio tikintiesiems, Kauno savivaldybei ir Lietuvos
Vyriausybei.
2005 m. Kaune įsikūrė katalikiška "Ąžuolo"
vidurinė mokykla, kurioje mokosi apie 1800 moksleivių,
tačiau Kaunui reikėtų mažiausiai dar dviejų katalikiškų
bendro lavinimo mokyklų.
Nuo 1997 m. Kauno arkivyskupija sumažėjo, nes Šiaulių,
Joniškio, Radviliškio ir Kelmės dekanatus su 41 parapija
atidavė naujai besikuriančiai Šiaulių vyskupijai. Arkivyskupija
tapo mažesnė, bet palengvėjo jos administravimas.
1997 m. Kaune buvo konsekruotas vyskupas Rimantas Norvila,
vėliau paskirtas Vilkaviškio vyskupu, o 2001 m. - konsekruotas
vysk. Jonas Ivanauskas, iki šiol einantis arkivyskupo
augziliaro pareigas.
Nuo 2005 m. intensyviai dirbame, kurdami dekanatų centrus.
Jų tikslas - koordinuoti ir suintensyvinti sielovadinį
darbą visoje arkivyskupijoje. Paruošėme programą ir
pradėjome stiprinti dekanatų sielovadinius centrus.
Šis darbas toliau nuosekliai vykdomas ir, tikiuosi,
duos gerų rezultatų.
Aukštesnį lygį pasiekė parapijų vizitacijos. Į šias
vizitacijas įtraukiami arkivyskupijos pagrindinių institucijų,
besirūpinančių sielovados reikalais, vadovai.
Daug nerimo arkivyskupijoje kelia alkoholizmas, nusikaltimai
ir savižudybės. Žmogiškojo saugumo trūkumas, ekonominiai
sunkumai ir didelė korupcija daugiausia prisidėjo prie
šių blogybių išplitimo. Valdžios institucijos nelabai
sėkmingai kovoja su nusikalstamumu. Daug rūpesčio kelia
alkoholizmas, kurį paveldėjome iš sovietmečio ir kuris
augo per visą atkurtos Nepriklausomybės laikotarpį.
Vyko nusikalstamas žmonių girdymas. Reikia tik apgailestauti,
kad alkoholizmui plisti buvo sukurtos tiesiog idealios
sąlygos. Laimėjo lobizmas, pinigai, bet pralaimėjo Lietuva.
Nepaisant Bažnyčios narių, tame tarpe ir kunigų suklydimų,
Lietuvos žmonės daugiausia pasitiki būtent Bažnyčia.
Bažnyčiai nuolat skiriamos pačias aukščiausios pasitikėjimo
vietos. Tai galima paaiškinti tuo, kad dauguma Lietuvos
žmonių, net ir mažai religingų, suvokia, jog Bažnyčia
yra nuosekli žmogaus teisių ir moralės gynėja.
Netenka abejoti, kad Bažnyčia šiandien yra vienintelė
reali jėga, galinti keisti žmonėse vergo sąmonę, nes
ją labiausiai pavergia melas, ypač plintantis per masinę
kultūrą, reklamą ir televiziją.
Arkivyskupija stokoja kunigų, kurie galėtų dirbti kapelionais
mokyklose ir universitetuose. Tai didelis nuostolis,
nes Kaunas yra universitetų miestas. Ateityje tikiuosi
į sielovados darbą įtraukti nuolatinius diakonus. Kauno
arkivyskupijos iniciatyva ir rūpesčiu buvo paruošta
nuolatinių diakonų rengimo programa, kuri jau patvirtinta
ir nebelikę kliūčių jų rengimui.
Arkivyskupijos sielovados prioritetai:
- Šeimos institucijos ir gyvybės gynimas. Pramatome
daug dėmesio skirti jaunoms šeimoms ir bendradarbiauti
su valdžios institucijomis, siekiant, kad šeimos būtų
tvirtos ir saugios.
- Pašaukimų ugdymas ir klierikų rengimas kunigystei.
Kunigų rengimui jau dabar skiriame pačias geriausias
arkivyskupijos pajėgas.
- Suaugusiųjų katechezė. Šiai katechezei parapijose
buvo skiriamas sąlyginai menkas dėmesys.
- Dekanatų ir didelių parapijų sielovadinių centrų
sukūrimas. Sielovadiniai centrai pamažu kuriami; jiems
skiriami nuolatiniai darbuotojai ir finansiniai ištekliai;
- Sinodo užbaigimas ir jo nutarimų nuoseklus įgyvendinimas.
Sinodo darbai eina į pabaigą, todėl 2007 m. jį tikrai
užbaigsime.
- Kad visas sielovados darbas nesiremtų tik žmogiškomis
pastangomis, jis palaikomas didelio būrio Eucharistijos
mylėtojų, susibūrusių į nuolatinę Eucharistijos adoraciją.
Šis būrys kasmet didėja.
- Šiluva pamažu tampa labai svarbiu dvasiniu centru
Lietuvoje. Artinantis 400 m. jubiliejui pramatyta
atlikti daug darbų, kurie Šiluvą padarys dar patrauklesnę
Lietuvos ir užsienio piligrimams.
Su viltimi žvelgiame į ateitį, nes pasitikime Dievo
Apvaizdos vedimu. Šį vedimą matėme per 80 arkivyskupijos
ir Lietuvos bažnytinės provincijos gyvavimo metų. Jeigu
Bažnyčia būtų buvusi tik žmogaus rankų kūrinys, ji seniai
būtų palaidota. Žmonės, kuriuos Viešpats pasikviečia
darbui Bažnyčioje, yra tik netobuli įrankiai, - visas
augimas ateina iš Dievo.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|