ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Ganytojo
žodis
Bevaisis medis bus iškirstas
Kauno arkikatedra, II Advento sekamdienis, 2004
"Anomis dienomis pasirodė Jonas Krikštytojas.
Jis skelbė Judėjos dykumoje: "Atsiverskite, nes
prisiartino dangaus karalystė" (Mt 3). Jonui Krikštytojui
rūpėjo paruošti žmones Kristaus atėjimui. Kol žmogus
sąmoningai leidžia viešpatauti nuodėmei ir kol veidmainingai
slepia blogį po teisumo kauke, tol net Dievas yra bejėgis
padėti. Kristus gali ateiti ir išgelbėti žmogų tik tuomet,
kai žmogus nori prisikelti. Todėl Jonas kvietė tautiečius
nusigręžti nuo nuodėmių ir paklausiusius kvietimo krikštijo
Jordano upėje.
Bažnyčia panašiai kaip Jonas Krikštytojas nepaliauja
skelbusi: "Atsiverskite!" Kiekvienos atgailos
esmė - keitimasis į gera. Šis žingsnis nėra lengvas,
tačiau pilnas šviesos. Kvietimo pasikeisti į gera nenori
girdėti tik tie, kurie mano, jog neklausydami Dievo
ir darydami bloga galės būti laimingi. Tai tik laimės
iliuzija, apie ją kalbama jau Pradžios knygoje. Pirmieji
žmonės patikėjo gundytoju, pakišusiu mintį, jog Dievo
įsakymas nevalgyti vieno medžio vaisių esąs kliuvinys
jų laimei.
Bažnyčia daugiausia priekaištų susilaukia dėl raginimo
atsiversti. Dėl šios priežasties ji vadinama atsilikusia
ir besilaikančia pasenusių dogmų. Nenorintys keistis
ir nusigręžti nuo nuodėmės skelbia, jog Bažnyčia turinti
prisitaikyti prie pasaulio. Pasak jų, Bažnyčia neturėtų
kalbėti apie politikų padorumą, nes tai yra kišimasis
į politiką, neturėtų ginti gyvybės, nes tai moters teisių
pažeidimas ir t. t. Praėjusią savaitę kardinolas A.
J. Bačkis, duodamas interviu Eltai, kalbėjo apie neigiamas
tendencijas Europos Sąjungoje ir mūsų politikų skubėjimą
ratifikuoti krikščioniui nepriimtiną Europos Sąjungos
konstituciją. Šis interviu susilaukė aštrios reakcijos.
Panašiai atsitinka visuomet, kai Bažnyčia pasako aiškią
nuomonę vienu ar kitu aktualiu visuomenei klausimu.
Tačiau dėl to nereikėtų stebėtis, nes dar senelis Simeonas
pasakė Marijai apie Kristų: "Jis bus prieštaravimo
ženklas" (Lk 2, 34). Vis dėlto apie moralinius
dalykus reikia kalbėti labai aiškiai ir atvirai, nes
tai, kas šiandien vyksta šalia mūsų, grasina iš pamatų
sugriauti pavienio žmogaus ir tautos pamatus.
Advento metu apie atsivertimą reikia susimąstyti visiems
krikščionims katalikams. Juk daugeliui priklausyti Bažnyčiai
yra ne esminė jų gyvenimo dalis, bet tik priedas prie
viso kito. Dažnai Dievas prisimenamas tik ištikus nelaimei,
per artimo žmogaus laidotuves ar metines šventes. Net
po Mišių dažnas pasako: buvo geras renginys. Ne Viešpaties
auka, ne susitikimas su Dievu, bet renginys! Yra vadinamųjų
tikinčiųjų, kurie gyvenimą tvarko pagal horoskopus,
lankosi pas būrėjas, tiki reinkarnacija ir be skrupulų
priima masinės kultūros nešamą amoralumą. Popkultūra
jų gyvenime yra užėmusi Dievo vietą. Žiniasklaida populiarina
okultizmą, raganas, ekstrasensus ir viską sudeda į vieną
krepšį: tikėjimą ir prietarus, gėrį ir nuodėme persunktą
gyvenimą. Iš tikrųjų tokiame krepšyje Dievui vietos
nebėra, nes ten, kur tikima viskuo, tikras tikėjimas
jau seniai yra sunykęs. Kur ištrinama riba tarp gėrio
ir blogio, krikščionybei nebėra vietos. Todėl Bažnyčia
primena Kristaus žodžius: "Kiekvienas medis, kuris
neduoda gerų vaisių, bus iškirstas ir įmestas į ugnį"
(Mt 3) ir ragina: "Atsiverskite!".
Atsiversti - reiškia padaryti tokį sprendimą, kuris
padėtų esmingai pakeisti gyvenimą. Daugelis žmonių vadovaujasi
ne sąžine ar protu, bet emocijomis. Jų sprendimus lemia
jausmai. Jiems atrodo, jog būsią laimingi tik tuomet,
jei išsipildys visi jų norai. Tačiau savo norų ir jausmų
vergai niekuomet nebūna laimingi. Tokių žmonių pilni
kalėjimai ir perauklėjimo įstaigos. Jų šiandien rasime
toje minioje, kuri ilgisi praėjusių laikų su sovietinio
Egipto mėsa ir svogūnais. Nieko nėra pavojingesnio už
siekį, jog kiekvienas mūsų noras būtų išpildytas. Jei
per nelaimę šitaip galvotume, mums tikrai reikėtų atsiversti.
Mūsų dienomis dažnai kalbama apie toleranciją, tačiau
kartais nueinama taip toli, jog pasidarome tolerantiški
net blogiui. Pateisinamas net toks elgesys, kuris griauna
visuomenės pamatus. Vietoje santuokos atsiranda kelių
vyrų ar moterų partnerystė, vietoje meno - bjaurastis
ir antimenas, vietoje meilės Tėvynei - neaiški pasaulio
piliečio sąvoka. Jau pradedama kalbėti net apie pornografijos
kultūrą ir būtinybę kurti sekso reikmenų muziejus. Nelieka
nei tiesos, nei doros. Siekiama, kad būtų įteisintas
morališkai iškrypęs elgesys. Tačiau Evangelijoje skelbiama
meilė žmogui neturi nieko bendro su šitokia tolerancija,
todėl Adventas mus kviečia pamąstyti, ar kartais nesame
užsikrėtę netikros tolerancijos bacilomis.
Kartkartėmis visuomenę sukrečia sunkiai suvokiami nusikaltimai:
išniekinamos kapinės, tik gimę vaikai išmetami į šiukšlių
konteinerius ir t. t. Tai išties baisu. Tačiau reikia
ne tik stebėtis šiais nusikaltimais, bet labiau rūpintis,
kad mūsų pačių žingsniai nevestų tolyn nuo Dievo, neskatintų
savo norus kelti aukščiau už Dekalogą, nes tai vestų
į moralinę aklavietę, kurios dugne ir matome klaikiausias
blogio apraiškos formas. Todėl Adventas kviečia sustoti
ir pamąstyti: juk atsiversti reikia ne kažkokiems nusikaltėliams
ar mūsų kaimynams, bet greičiausia mums patiems. Reikia
atsiversti iš kasdienių nuodėmių, iš abejingumo artimo
žmogaus kančiai ir iš to kasdienio niurzgėjimo, kad
bloga ir niekas nepadeda. Jei Advento metu, padedami
Kristaus, nors truputėlį pasikeisime, pakeisime savo
mintis ir troškimus, per Kalėdas tikrai patirsime tikrą
džiaugsmą, kurio negali suteikti nuodėme alsuojantis
pasaulis.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|