|
ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Ganytojo
žodis
2002 m. lapkritis (32 eilinis sekmadienis, A)
Išminties paieškos
Šventojo Rašto Išminties knygoje skaitome: Spindėt
išmintis niekad nepaliauja. Visiems, kurie jos trokšta,
- pati apsireiškia. Ji draugiškai eina sutikti kiekvieno,
kuris tik jos ieško (Išm 6). Skaitydami šiuos išmintį
aukštinančius sakinius, negalime neprisiminti šiandienio
žmonių gyvenimo, dažnai stokojančio išminties. Dar sovietmetį
kino teatruose buvo demonstruojamas filmas "Tas beprotiškas,
beprotiškas, beprotiškas pasaulis", kuriame pavaizduotas
gyvenimas, nesiderinantis su žmogaus išmintimi. Per
dvylika Nepriklausomybės metų jau spėjome apsiprasti,
matydami smurto ir nešvankybių pilną televizijos ar
kino produkciją arba menu vadinamas žmogaus pasąmonės
šiukšles. Mus maloniai nustebina viena kita dvasinio
grožio ir išminties salelė. Šiandieniame pasaulyje yra
ginamos net gyvulių teisės, bet ar daug kas rūpinasi
apginti negimusią gyvybę, vaikus ir jaunimą ir, pagaliau,
mus, suaugusius žmones, nuo vertelgų, kurie dėl nešvaraus
pelno yra pasiryžę įteisinti ir padaryti bet kokią beprotybę.
Dar taip neseniai garsiai šaukta, jog valstybės biudžetas
iš lošimo namų pasipildys šimtais milijonų litų, o dabar
jau kalbama ne apie pelną, bet apie sunkiai pagydomą
paauglių ir suaugusiųjų priklausomybę nuo lošimo. Iš
tikrųjų neramu, kai žmonių elgesio norma darosi gyvenimas
be jokių moralinių normų: nebranginant jaunystės, nesaugant
santuokinės ištikimybės ir ieškant išeities alkoholyje
bei narkotikuose.
Žmogus yra gundomas neprotingai naudotis laisve,
nesiskaitant su kitais, nesusimąstant, jog laisvė be
atsakomybės yra beprotybė, nes pažeidžia kitų žmonių
teises. Seimas artimiausiu metu rengiasi nagrinėti Reprodukcinės
sveikatos įstatymą, kurio projekte siūloma įteisinti
nevaržomą ir nemokamą cheminį bei chirurginį abortą,
sterilizaciją, vaikų seksualinį švietimą, skatinantį
neatsakingą lytinę elgseną. Jame paminama ne tik konstitucinė
tėvų teisė auklėti savo vaikus, bet ir vyro teisė į
tėvystę. Tai įtvirtins nuostatą, jog naujagimis yra
ne džiaugsmas, o didžiausia našta tėvams ir valstybei.
Antra vertus, nevaisingoms motinoms siūloma dirbtiniu
būdu padėti susilaukti kūdikių ir sakoma, jog jos turinčios
teisę pasirinkti, tačiau nekalbama apie kūdikio teisę
turėti tėvus, o nebūti pradėtam kažkokiame mėgintuvėlyje.
Tai gundymai nesivadovauti nei dieviška, nei žmogiška
išmintimi, negalvoti apie pasekmes paskiram žmogui ir
visuomenei. Jėzaus Kristaus perspėjimai budėti šiandien
yra ypač aktualūs.
Kartą Jėzus pasakė palyginimą apie dešimtį mergaičių,
pakviestų į vestuves. Penkios iš jų užmiršo pasiimti
alyvos. Pavėluotai atvykusios rado uždarytas duris,
o balsas iš vidaus sakė jų nepažįstas. Jėzus susitikimą
su Dievu palyginęs su vestuvių puota norėjo priminti,
jog išmintingas yra tik tas, kuris šiam įvykiui ruošiasi,
nes priešingu atveju amžinybėje galima išgirsti Dievo
nuosprendį: aš jūsų nepažįstu. Yra vertybių,
kurių neįmanoma nusipirkti ar pasiskolinti, bet kurios
yra būtinos mūsų amžinajai laimei. Tikėjimas ir meilė,
išmintis ir padorumas yra ta "alyva", be kurios užgesta
žmogaus dvasia ir pasirašomas nuosprendis amžinybėje
likti už durų. Jėzus aiškiai perspėja: Budėkite,
nes nežinote nei dienos, nei valandos, kai ateis
susitikimo su Dievu metas.
Kai teikiamas Sutvirtinimo sakramentas, vyskupas
meldžia Dievą Šventąją Dvasią, kad ji apdovanotų žmogų
išminties dovana, padedančia išmintingai spręsti ir
teisingai pasirinkti. Vienas iš pačių reikalingiausių
žmogaus sprendimų yra nutarimas gyventi ne pagal laiko
madą, minios nuotaikas ar reklamos įkalbinėjimus, bet
nuolat savo elgesį vertinti Dekalogo šviesoje. Dieviškoji
išmintis primena, jog amžinieji dalykai turi rūpėti
pirmiausia, nes jie pranoksta visa kita.
Kodėl, suprasdami gėrio vertę, žmonės pasirenka
blogį? Ką reikia daryti, kad rinktumės tik gėrį? Apaštalas
Paulius, priminęs pirmiesiems krikščionims, jog reikia
susilaikyti nuo ištvirkavimo ir mylėti savo brolius,
matė reikalą čia pat priminti tiesą apie mirtį ir prisikėlimą
(plg. 1 Tes 4). Apaštalas šitai kalbėjo ne todėl, kad
apkartintų ir taip nelengvą žmonių gyvenimą. Jis siekė,
kad Kristaus mokiniai, mąstydami apie tai, kas jų laukia
po mirties, sugebėtų rinktis gėrį ir nusigręžti nuo
blogio. Tikriausiai dėl šitos priežasties žmonės, pasiekę
gyvenimo brandą ir galbūt jau pajutę, jog negalima visų
vilčių sudėti į žemės dulkes, darosi išmintingesni ir
lengviau atsispiria gundymams. Labai gaila, kad pinigų
medžiotojai ir pramogų organizatoriai lengvai įtikina
jaunimą, jog gyvenimas yra ilgas, todėl pirmenybę geriau
teikti alaus šventėms, naktiniams klubams ar karnavalams,
o mintis apie Dievą ir amžinybę galima atidėti senatvei.
Tikriausiai Evangelija tuo ir yra brangi, kad ji, kaip
motina, kviečia pradėti išminties pilną gyvenimą nuo
pat jaunystės dienų, o ne tada, kai reikia rankioti
sudužusio gyvenimo skeveldras.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|
|