|
ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Kauno
kunigų seminarija istorijos verpetuose
Pranešimas Kauno kunigų seminarijos 140 m. minėjime;
Kaunas, 2004 12 04
Kauno kunigų seminarijos gimimas prieš 140 metų buvo
gana simboliškas. Mintimis nukeliaukime į Lietuvai ir
Bažnyčiai labai sunkius laikus - carinę okupaciją. Tik
ką buvo numalšintas 1863 m. sukilimas, po kurio sekė
skaudžios represijos, neaplenkusios nei Žemaičių vyskupo
Motiejaus Valančiaus nei Varnių kunigų seminarijos.
Vyskupas su Kurija ir Seminarija buvo ištremti į Kauną.
Taigi Kauno kunigų seminarija gimė po Kristaus kryžiumi,
ir tai buvo tarsi Apvaizdos ženklas, kad kryžius bus
neatskiriama Seminarijos dalis. Tačiau kryžius yra Dievo
meilės ženklas, su kuriuo nugalimas blogis, todėl minint
140 m. Kauno kunigų seminarijos sukaktį noriu išryškinti
kryžiaus slėpinį, kuris labai ryškus mūsų Alma Mater
istorijoje. Seminarija net šimtą metų nešė kryžių, o
laisve džiaugėsi vos trisdešimt šešerius metus, įskaitant
ir pastaruosius keturiolika Nepriklausomybės metų.
Kauno kunigų seminariją išvydau 1955 metais. Ji jau
buvo išgyvenusi pačius sunkiausius Stalino režimo metus,
kai klierikai dažnai būdavo tardomi, suiminėjami ir
nuteisiami. Iš trijų šimtų klierikų buvo likę tik septyniasdešimt
penki. Klierikai jau nesibaimino, jog gali būti suimti,
tačiau aplinkui matėsi praūžusio uragano palikti griuvėsiai.
Prie Švč. Trejybės bažnyčios riogsojo didelė krūva kėdžių,
likusių po vis mažintos ir iš vienų patalpų į kitas
mėtytos Seminarijos. Ji glaudėsi pas marijonus, jėzuitus
ir dabartinėje Kurijoje. Sklido kalbos, kad reikės keltis
į Pažaislį, kur sovietinei valdžiai išvaikius seseris
kazimierietes buvo įkurdinta psichiatrijos ligoninė.
Seminarijos vadovybė - rektorius K. Žitkus ir prefektas
kun. V. Sladkevičius - mus tik ragino rimtai studijuoti
ir ruoštis būti gerais kunigais.
Anuomet nediskutavome, ar tinka klierikui rūkyti, ar
reikalingas celibatas, ar ne per griežta Seminarijos
regula, kodėl rytais ir vakarais reikia praustis tik
šaltu vandeniu, nes kažkodėl viskas buvo labai aišku.
Gyvenome dvidešimt šeši pirmakursiai vienoje salėje,
tarsi kareivinėse ar lageryje. Tą aiškumą tikriausiai
sukūrė sunkus laikotarpis, kuris, drįstu tvirtinti,
Seminarijai ir Bažnyčiai buvo ne tik išbandymų, bet
ir Dievo palaimos metai. Iš tų septyniasdešimt penkių
klierikų tik vienas kitas užlindęs už kampo patraukdavo
cigaretės dūmą. Laisvalaikiais kalbėdavomės apie dvasinį
gyvenimą, planavome, kaip dirbsime baigę Seminariją,
ir tuose planuose nebuvo vietos nei pinigams, nei automobiliams,
juo labiau - su kunigiška tarnyste nesuderinamam gyvenimo
būdui. O sovietinė valdžia tuo pačiu metu rezgė savo
planus, kaip vis labiau apsunkinti Seminarijos gyvenimą.
Sumąstė šaukti į sovietų armiją. Klierikai trejiems
metams turėdavo palikti Alma Mater, bet, tarsi
paukščiai pavasarį, vėl grįždavo į atgal. Kažkada Kauno
kariniame komisariate man pačiam tiesiai šviesiai pasakė:
"Paimsime tave į kariuomenę, susirasi merginą ir
nereikės grįžti į Seminariją". Patylėjau, nors
širdy kirbėjo mintis: "Sugrįšiu".
Vadovybei ir klierikams sunkiausias išbandymas buvo
Seminarijos ardymas iš vidaus. Nepageidaujami vadovai
vienas po kito iš Seminarijos būdavo šalinami. Taip
ją paliko rektorius kanauninkas Kazimieras Žitkus, prefektas
kun. Vincentas Sladkevičius, prefektas Pranas Litvinas
ir kiti. KGB dėstytojus ir klierikus nuolat bandė įtraukti
į savo voratinklį; gąsdino, jog atsisakiusius išvys
iš Seminarijos, o už tarnavimą jiems žadėdavo aukso
kalnus. Į Seminariją buvo siunčiami net apmokami agentai,
kurie tik vaidino klierikus. Nepavydėtina buvo jų padėtis,
kai reikėjo kad ir kelis metus vaidinti klieriką - žegnotis,
melstis ir laikytis regulos. Kartais išsiduodavo pradėję
draugams aiškinti, kad, pavyzdžiui, nereikia melstis.
Dievo Apvaizda vedė Seminariją per tą sunkų laikmetį;
ji išlaikė bažnytinę dvasią ir parengė Lietuvai daug
labai reikalingų kunigų. Ačiū visiems, kurie tuo laikotarpiu
ištvėrė ir išsaugojo savo širdyse ištikimybę Kristaus
Bažnyčiai.
Suprantama, jog buvo žaizdų ir praradimų. Seminarija
negalėjo išleisti pakankamai kunigų, nes pagal valdžios
nustatytą limitą į Seminariją per metus galima buvo
priimti vos penkis kandidatus. Ir tai - visai Lietuvai!
Anuomet nemanėme, kad ne mažesni išbandymai lauks ateityje.
Jie atėjo papūtus gaiviems laisvės vėjams. Tiesa, kandidatų
į Seminariją pagausėjo, bet atėjusieji ne visada suvokė,
o kai kurie galbūt net rimtai nesvarstė, ką reiškia
kunigo tarnystė. Per keturiolika laisvės metų perėjome
nelengvus išbandymus ir šiandien sakome: "Ačiū
Dievui, kad visa tai praeityje". Jei pasaulietiniame
gyvenime dar iki šiolei daug kas nesuvokia, jog laisvė
be atsakomybės yra pati didžiausia nelaimė, tai Seminarijoje,
drįstu manyti, šitai jau seniai suvokta. Ne mažiau aišku,
kad bažnytinio gyvenimo atsinaujinimas reikalauja ne
griauti visa tai, kas buvo šimtmečiais statyta, bet
tik gyventi Evangelija.
Šiandien džiaugiuosi Seminarija, kuri žino, ko siekia
ir kur eina. Džiaugiuosi seminaristais, kurie rimtai
rengiasi kunigiškai tarnystei nė kiek nelengvesnėmis
sąlygomis kaip ir mes - jų pirmtakai. Mums buvo paprasčiau
išgyventi visus persekiojimus ir pažeminimus, nes žinojome,
kad turime reikalų su Bažnyčios priešu, pasiryžusiu,
kaip kartą išsitarė religinių kultų įgaliotinis Pušinis,
palikti iš Bažnyčios tik "rožki da nožki".
Šiandien klierikas žiniasklaidoje, ypač internete, randa
aibes purvo, pilamo ant Seminarijos, kunigų ir klierikų.
Neužtarnauto purvo. Sovietiniais laikais niekas nedrįso
Seminariją pavadinti "pedofilų kalve", nors
tarp užsiverbavusiųjų ir atsiųstųjų agentų kartais pasitaikydavo
neaiškios orientacijos kandidatų. Seminarijos vadovybei
vis reikėdavo ieškoti būdų, kaip atsikratyti šiais pakeleiviais.
Menu, kaip valdytojas kan. J. Stankevičius darė vieną
operaciją. Pavasarį, išleisdamas mus, seminaristus,
atostogų, pranešė, jog keli klierikai yra atleidžiami.
Žinoma, nesakė, jog jie - KGB agentai. Apie vieną iš
jų kalbėjo: "Jei klierikas nesupranta, kad Katalikų
Bažnyčioje reikia gerbti Švč. M. Marija, tai jam ne
vieta seminarijoje", o apie kitą - "Ne klieriko
ir ne mūsų kaltė, jei jo prigimtis pažeista, bet Seminarijoje
mokytis jis negali".
Švenčiant Seminarijos sukaktį, noriu visus padrąsinti.
Nebijokime savo laikmečio nei pažeminimų ir išbandymų,
nes jei būsime ištikimi Kristui, turėsime dalytis su
juo kryžiaus dalia. Juk jis sakė: "Tarnas ne didesnis
už šeimininką. Jei mane persekiojo, persekios ir jus".
Bijokime tik vieno - per mažai pasidarbuoti Dievo garbei
ir nepadaryti to, ko iš mūsų laukia mūsų Mokytojas Jėzus
Kristus. Bijokime neperskaityti laiko ženklų, kviečiančių
susitelkti atsakingam darbui ir drąsiai atsiliepti į
mirties kultūros mestus iššūkius mūsų Tėvynei ir Bažnyčiai.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|
|