ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Moralė
politikoje
Arkivysk. S. Tamkevičiaus kalba, pasakyta 2005
rugsėjo 28 d. Seime vykusioje konferencijoje Mūsų politika
Diskusija apie moralės reikalingumą politiniame gyvenime
džiugina ir liūdina. Džiugina, nes žmonių rūpinimasis
politikos moralumu gali ateityje atnešti naudos mūsų
valstybei. Liūdina faktas, kad diskutuojame dėl normaliam
žmogui savaime suprantamų dalykų. Ar kam nors kyla mintis
diskutuoti, ar žmogui reikia valgyti ir apsirengti?
Asmeniniame ir visuomeniniame žmonių gyvenime yra daug
savaime suprantamų dalykų, dėl kurių nediskutuojama,
nebent kiltų diskusija, kaip būtų galima geriau patenkinti
teisėtus žmonių poreikius. Deja, gyvename postmodernistinėje
visuomenėje, kurioje diskutuotinos tampa visos žmogaus
gyvenimo ir veiklos sritys ir net bandoma įteisinti
elgesį, nesuderinamą su žmogiškąja morale ir žalingą
tiek pavieniams žmonėms, tiek pačiai visuomenei. Pavyzdžiui,
šiandien net sunku numatyti, kokias pasekmes atneš visuomenei
šeimos vertybių suniekinimas įteisinant netradicinės
orientacijos žmonių santuokas. Tikriausiai ne be pagrindo
daugelis apie Europos ateitį kalba su liūdesiu.
Daug kas siekia, kad Bažnyčia nekalbėtų politinės bendruomenės
ir viešosios valdžios elgesio klausimais, ir tokias
kalbas laiko kišimusi į politiką. Ypač siekiama, kad
šiais klausimais nekalbėtų vyskupai ir kunigai. Gal
tai sovietinių laikų reliktas, o gal tokiu būdu kai
kurie politikai siekia apginti savo morališkai abejotiną
elgesį. Šiandienė Bažnyčia nesitapatina su konkrečia
politine bendruomene, tačiau, siekdama bendros žmonių
gerovės, negali būti abejinga matydama, kad politikai
ir valdžios žmonės aiškiai nesilaiko moralės reikalavimų.
Todėl, nepaisant kritikų iš kairės ir dešinės, galima
užtikrinti, kad Bažnyčia šiais klausimais kalbėjo ir
kalbės, tik neleis, kad ja būtų naudojamasi dėl kurios
nors vienos partijos ar žmonių grupės interesų.
Koks yra mūsų politikų ir valdžios žmonių moralinis
elgesys, liudija kalbos apie politikams keliamus per
aukštus moralės reikalavimus, tarsi politikai būtų ne
žmonės ir atėję ne žmonėms tarnauti. Atviras nesąžiningumas,
korupcija, abejotinų, vienadienių, ydingų įstatymų priiminėjimas
ir nesiskaitymas su paprastais žmonėmis kelia teisėtą
visuomenės pasipiktinimą, tačiau šįkart noriu kalbėti
ne apie tai, kas visiems yra matoma, bet apie tai, kokia
yra Bažnyčios nuostata politinės bendruomenės ir viešosios
valdžios atžvilgiu.
Bažnyčiai labiausiai rūpi žmogus ir ne vien jo amžinasis
likimas, bet ir jo gyvenimas žemėje. Juk Kristus ne
tik kalbėjo apie Dievo karalystę, bet ir valgydino,
gydė bei stiprino nelaimingus žmones. Dėl šios priežasties
Bažnyčiai labai rūpi politinio gyvenimo kokybė: ar garantuojamos
žmonių teises ar laikomasi Dekalogo priiminėjant įstatymus
ir vykdant valdžios funkcijas. Bažnyčia remia tik tokias
politinio gyvenimo formas, kurios užtikrina pilietinę
ir religinę laisvę ir kurios valdžios galią naudoja
bendrajai gerovei, tačiau neremia ir nerems tokių politikų
pastangų, kai politinė valdžia nesilaiko elementarių
moralės reikalavimų. Vatikano II Susirinkimas skelbia:
Politinės partijos privalo siekti to, ko reikalauja
bendroji gerovė; niekuomet neleistina savo naudos iškelti
aukščiau bendrojo gėrio (GS, 75).
Vatikano II Susirinkimo dokumente Gaudium et spes sakoma:
Tikrai žmogiškas politinis gyvenimas geriausiai kuriamas
ugdant vidinį teisingumo, geranoriškumo ir bendrosios
gerovės siekimo jausmą. Bažnyčia, vadovaudamasi Evangelija,
padeda įsigalėti teisingumui ir meilei. Nors Bažnyčios
misija yra visiškai skirtinga nuo politinės bendruomenės
misijos, bet ji daug prisideda prie politinio visuomenės
brandumo, nes skatina piliečių politinę laisvę ir atsakomybę.
Labai skaudu, kad žmonės neigiamai vertina Seimą ir
Vyriausybę. Pirmiausia tai liudija žmonių pilietinio
brandumo stoką, nes ne kas kitas, o Lietuvos žmonės
yra atsakingi už tai, ką renka į aukščiausius valdžios
postus. Tačiau neigiamą žmonių nuomonę formuoja ir per
klaidą išrinktieji, kurie mano, jog, būdami valdžios
poste, gali nesilaikyti ne tik duotų pažadų, bet net
žmogiškosios moralės normų ir užimamas pareigas panaudoti
savo asmeniniams ar savo partijos interesams.
Tiek politinė bendruomenė, tiek viešoji valdžia remiasi
žmogaus prigimtimi ir priklauso Dievo nustatytai tvarkai.
Politinė valdžia niekuomet dėl jokių išskaičiavimų neturi
teisės peržengti moralinės tvarkos ribų (plg. GS, 74).
Šitaip elgiantis žmonės neabejos, kad valdžia yra nuo
Dievo ir kad bendrojo žmonių gėrio siekiančiai valdžiai
reikia paklusti ne iš baimės, bet pagal sąžinę, iš pagarbos
moralinei tvarkai.
Bažnyčia gerbia visus, kurie, tarnaudami žmonėms, atsideda
valstybės darbui ir prisiima šio darbo uždedamas pareigas.
Ji tiesiog skatina, kad žmonės, ypač jaunimas, mokytųsi
politikos meno ir pasiaukotų tarnavimui žmonėms. Vatikano
II Susirinkime sakoma: Tinkantys arba galintys tikti
sunkiam, bet drauge kilniam politikos menui tesiruošia
jam ir tesistengia jį įgyvendinti, užmiršdami savo patogumus
ar pasipelnymą. Dorumas ir apdairumas tebus ginklas
kovojant prieš neteisybę ir priespaudą, prieš savavališką
vieno asmens arba politinės partijos viešpatavimą ir
nepakantumą. Nuoširdžiai ir nešališkai, su meile ir
politine drąsa teatsideda jie visų gerovei (GS, 75).
Apie politikų ir politinių bendruomenių moralumą galima
spręsti iš to, kiek jos turi tarnavimo dvasios. Posinodiniame
paraginime Christifideles laici popiežius Jonas Paulius
II tvirtina: Politinę valdžią reikia grįsti tarnavimo
dvasia, nes tik pastaroji, sujungta su būtina kompetencija
ir sėkminga veikla, leidžia spręsti, ar politikų veiksmai
yra aiškūs ir tyri, atitinkantys tai, ko žmonės iš jų
teisėtai reikalauja. Tai skatina atvirai kovoti ir ryžtingai
nugalėti tokias pagundas, kaip nesąžiningumas, melavimas,
nedidelės grupės turtėjimas ar šalininkų įgijimas visuomenės
turto sąskaita, dviprasmiškų arba neleistinų priemonių
vartojimas siekiant bet kokia kaina įgyti, išlaikyti
ar sustiprinti valdžią.
Ne mažiau už tarnavimo dvasią yra svarbus paskirų žmonių
grupių ir net partijų solidarumas. Bažnyčia laikosi
nuomonės, kad visi drauge ir kiekvienas atskirai esame
politikos adresatai ir dalyviai. Šioje srityje solidarumas
yra kai kas daugiau negu vien neapibrėžta užuojauta
ar paviršutiniškas susigraudinimas dėl blogio, liečiančio
daugelį asmenų, artimų ar tolimų. Atvirkščiai, tai tvirtas
ir pastovus nusistatymas dirbti dėl bendrojo gėrio,
t. y. dėl visų ir kiekvieno gėrio, nes iš tiesų visi
esame atsakingi už visus (t. p.).
Ar turėsime moralią politiką? Ar mūsų politinės bendruomenės
keisis į gera? Tai klausimai, į kuriuos nelengva atsakyti.
Per visą Nepriklausomybės laikotarpį vos ne visos politinės
partijos nematė reikalo savo programose akcentuoti moralės
reikalingumą laisvos visuomenės gyvenime. Ar ne dėl
šios priežasties užaugo karta, nesuprantanti atsakomybės
svarbos, bet užtat gerai suprantanti pinigų svarbą;
ignoruojanti meilę Tėvynei, bet gebanti visomis priemonėmis
siekti sau naudos. Jei norime esminių permainų politiniame
gyvenime, moralės klausimais reikia diskutuoti ir jų
svarbą kelti visais visuomeninio ir politinio gyvenimo
lygmenimis, kad visiems taptų aišku, jog moralės normos
vienodai galioja tiek gatvės elgetai, tiek Seimo nariui.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|