|
ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Ganytojo
žodis
Kristaus Prisikėlimo bažnyčios konsekracija
Kauno Kristaus Prisikėlimo bažnyčia, 2004 m. gruodžio
26 d.
Evangelijoje pasakojama apie Erodo bandymą nužudyti
Betliejaus Kūdikį. Angelui paliepus, "Juozapas
pasiėmė kūdikį ir motiną Mariją ir pasitraukė į Egiptą",
o po karaliaus Erodo mirties vėl sugrįžo į Izraelio
kraštą. Švęsdami Šventosios Šeimos šventę, drauge su
Juozapu, Marija ir Jėzumi dalijamės jų išgyventais pavojais,
tremties vargais ir džiaugsmingo sugrįžimo nuotaika.
Mums, tikintiesiems, ypač artimas jų sugrįžimo džiaugsmas,
nes ir mes šiandien susirinkome švęsti Kristaus sugrįžimą
į tikruosius savo namus, į kuriuos XX amžiaus erodai
buvo užtvėrę kelią. Išties mūsų džiaugsmas yra labai
didelis. Juk praėjo net 70 metų, kol sulaukėme dienos,
kai bus pašventinta Kristaus Prisikėlimo bažnyčia
lietuvių tautos prisikėlimo simbolis ir paminklas.
Lietuvos vaikai dvasininkai ir pasauliečiai dėkodami
Dievui už atgautą laisvę ir nepriklausomybę ir išreikšdami
savo dėkingumą dangui nutarė pastatyti Prisikėlimo šventovę.
Jie pasielgė panašiai kaip iš Egipto nelaisvės sugrįžusi
Izraelio tauta, pastačiusi šventyklą Jeruzalėje ir jos
šventų švenčiausioje vietoje padėjusi Sandoros skrynią
su Dievo įsakymų plokštėmis. Prieš septyniasdešimt metų,
kai visuotinė Bažnyčia šventė Šventuosius metus, o Laikinojoje
sostinėje Kaune vyko Pirmasis tautinis Eucharistijos
kongresas, arkiv. Juozas Skvireckas pašventino Prisikėlimo
šventovės kertinį akmenį. Lietuvos žmonių aukomis remiama
iškilo grakšti šventovė, tarsi paukštė pasiruošusi laisvės
skrydžiui. Nors Dievo Apvaizda leido Prisikėlimo šventovei
pereiti ilgą kryžiaus kelią, bet taip pat lėmė, kad
ji būtų konsekruojama švenčiant Eucharistijos metus.
Ar tai ne dangaus nuoroda, ant ko reikia statyti mūsų
tautos prisikėlimą?
Anuomet Lietuvos žmonės statė ne tik laisvės ir Nepriklausomybės
paminklą mūrinę bažnyčią, bet ir gyvąją. Jaunimas
mokėsi atsakingai kurti laisvę, buvo branginama moralė
ir tvirta šeima. Žmonės gerbė tautos dvasines jėgas
ugdžiusią ir palaikiusią Bažnyčią ir didžiavosi naujam
gyvenimui bundančia Tėvyne. Jie suprato, kad reikia
ne tik laisvės, bet ir pasiaukojamo tarnavimo, ne tik
turtų, bet ir tvirtų moralinių pagrindų. Anuomet jie
suprato ir darė tai, ką šiandien dažnai užmirštame.
Dėl to mūsų Tėvynėje tiek daug sumaišties ir nusivylimo
laisve ir gyvenimu.
Į Prisikėlimo šventovės pamatus 1934 metais buvo įmūrytas
akmuo iš Alyvų kalno - tos vietos, kur Jėzus meldėsi,
kentėjo ir net krauju prakaitavo. Projekto įgyvendintojai
anuomet vargu ar numatė, kad Lietuva, statanti tautos
prisikėlimo paminklą, taip pat eis kruvinu kančios keliu.
1940 m. laisvą Lietuvos dangų apgaubė grėsmingi okupacijos
debesys, atnešę Bažnyčiai, Tėvynei bei geriausiems jos
vaikams be galo sunkių išmėginimų. Prisikėlimo šventovė
buvo daugybės negandų liudininkė. Išniekintoje bažnyčioje
vietoje padėkos Dievui už laisvę ir nepriklausomybę
dūzgė staklės, buvo vykdomi penkmečio planai, turėję
tarnauti vadinamojo šviesaus komunizmo rytojaus kūrimui.
Nuo aukštai iškilusio bokšto buvo nuplėštas kryžius
ir jo vietoje iškabintas kompartiją šlovinantis lozungas
"Slava KPSS" - Šlovė Sovietų Sąjungos komunistų
partijai. Tuo metu į Sibirą riedėjo tremtinių vagonai,
nelygioje kovoje žuvo tūkstančiai Lietuvos partizanų
ir atrodė, jog amžiams yra palaidotos visos mūsų viltys.
Tačiau Dievo Apvaizda prieš 15 metų leido Lietuvai
vėl prisikelti, ir tikime, jog nuodėmę ir mirtį nugalėjęs
Kristus visiems laikams sugrįžo į savo namus. Šios šventovės
garbingiausioje vietoje, Švč. Sakramento koplyčioje,
bus saugoma ne Sandoros skrynia su Dekalogo plokštėmis,
bet Eucharistija. Po eucharistiniais duonos ir vyno
pavidalais šioje šventovėje gyvens gyvasis Kristus,
kviesdamas visus prisikelti tikram gyvenimui. Jis skelbs:
"Aš esu prisikėlimas ir gyvenimas. Kas tiki mane,
nors ir numirtų, bus gyvas" (Jn 11, 25).
Manęs dažnai klausdavo, ką reikš Kaunui Prisikėlimo
bažnyčia? Visuomet patikslindavau: ne Kaunui, bet Lietuvai.
Iš tikrųjų kuo Lietuvai bus svarbi ši Prisikėlimo šventovė?
Ji bus pats reikšmingiausias ženklas - simbolis, kuris
kalbės apie Lietuvos prisikėlimą laisvam gyvenimui po
dviejų ilgų okupacijų, bandžiusių užgniaužti lietuvių
kalbą, sunaikinusių šimtus tūkstančių geriausių jos
vaikų, bet nepajėgusių palaužti lietuvio dvasios. Prisikėlimo
bažnyčia primins, kad laisvei pabudęs lietuvis gyvenimą
statė ne ant iliuzijų smėlio, bet ant uolos - Jėzaus
Kristaus. Ji kvies visus Lietuvos žmones, ypač jaunimą
ne vergauti mirties kultūrai, bet mylėti Tėvynę ir branginti
krikščioniškąsias savo šaknis. Ji ragins rūpintis tvirtomis
šeimomis, nes jos yra didžiausias kiekvienos tautos
turtas. Prisikėlimo šventovė belsis į kiekvieno lietuvio
sąžinę, ragindama saugoti savo tėvų tikėjimą, nes be
jo sunku išsaugoti kelią, vedantį į asmeninį ir tautos
prisikėlimą.
Pats svarbiausias klausimas, kurį šiandien noriu užduoti
sau ir kiekvienam iš jūsų: ką ši Prisikėlimo šventovė
reikš kiekvienam iš mūsų asmeniškai? Ar ji bus tik gražus
tautos laisvės paminklas, simbolis, primenantis sunkių
praradimų ir viltingų prisikėlimų istoriją, ar kažkuo
daugiau, kas belsis į mūsų širdis ir protus ir neduos
ramybės, jei užmiršime prisikelti su bundančia tauta?
Ar ji kvies nesidairyti į vakarykščią dieną ir nevilkti
elgetos krepšio, prikrauto pykčio, pagiežos, kritikos
ir nevilties? Ar prisikėlimo šventovė skambės kaip laisvės
varpas mūsų širdyse, nuolat budindamas keltis, net jei
šimtą kartų parpultume ar pavargtume žengti pirmyn?
Prisikėlimo šventovės konsekracija liudija, kad Lietuva
keliasi, bet jos prisikėlimas yra labai sunkus. Daug
kas šiandien dar nenori suprasti, kad tikram tautos
prisikėlimui reikalinga atgaila - dvasinis žmonių pabudimas,
reikalaujantis pripažinti padarytas klaidas ir besąlygiškai
grąžinti pažeistą teisingumą. Kad šito dar nėra, liudija
uoliausiems Nepriklausomos Lietuvos kūrėjams - ateitininkams
iki šiolei negrąžinti jų namai - Ateitininkų rūmai,
kurie 1940 m. buvo atiduoti sovietinės kariuomenės reikmėms.
Ateitininkai dar nesijaučia gyveną prisikėlusioje Lietuvoje.
Tautos šventovė, nors ir labai graži, bet dar neužbaigta,
kaip nepasibaigęs ir mūsų ėjimas į laisvę. Dar daug
kas turės pasikeisti Lietuvoje. Taip pat bus gražinama
šventovės išorė ir vidus, tvarkoma aplinka, požemyje
bus įrengtas panteonas ir tautos prisikėlimo memorialas.
Viliamės, kad Lietuvos tūkstantmečio jubiliejui šie
darbai bus užbaigti. Tačiau tai, kas svarbiausia, jau
turime: nuo šiandien čia kasdien bus skelbiamas Dievo
žodis, švenčiama Eucharistija ir ieškoma Dievo gailestingumo
sau patiems ir daug netekčių patyrusiai mūsų Tėvynei.
Dėkoju visiems, kurie rūpinosi, projektavo, materialiai
rėmė ir atstatė Kristaus Prisikėlimo šventovę. Dėkoju
ir tiems, kurie ne tiek padėjo, kiek peikė ir kritikavo.
Gal būt jie bent meldėsi, nes per visą statybą neįvyko
jokios nelaimės. Gerųjų žmonių aukos ir valdžios vyrų
geranoriška parama prikėlė šią paminklinę bažnyčią.
Nuoširdžiausiai jiems dėkoju. Atliktas darbas tikrai
didelis ir akivaizdžiai matomas. Teatlygina visiems
Dievas.
Šią valandą negaliu nepasakyti žodžių iš Viešpaties
apreiškimo Saliamonui po to, kai buvo pašventinta Jeruzalės
šventovė. Viešpats, pasirodęs Saliamonui, tarė: "Aš
išklausiau tavo maldos ir tavo prašymo, su kuriuo kreipeisi
į mane, pašventinau šiuos Namus, kuriuos tu pastatei,
ir suteikiau jiems savo vardą amžinai. O tu, jeigu elgsiesi
mano akivaizdoje, kaip tavo tėvas Dovydas elgėsi, nuoširdžiai
ir dorai, vykdydamas visa, ką tau įsakiau, ir laikydamasis
mano įstatų ir įsakų, tada aš padarysiu tavo karališką
sostą amžiną. <...> O jei tu ar tavo palikuonys
nusigręšite nuo manęs ir nesilaikysite mano įsakymų
ir įstatų, kuriuos aš jums daviau, bet eisite ir tarnausite
kitiems dievams, juos garbindami, tuomet aš išrausiu
Izraelį iš žemės, kurią jiems daviau. <...> Šie
Namai taps griuvėsių krūva" (1 Kar 9). Šiandien
nebėra anos gražios šventyklos, išlikusi tik Raudų
siena, kur izraelitai aprauda savo neištikimybę Dievui.
Melskimės ir turėkime viltį, kad būsime klusnūs Viešpaties
žodžiams, apie kuriuos Jėzus Kristus pasakė: "Dangus
ir žemė praeis, bet mano žodis nepraeis" (Lk 21,
33). Turėkime viltį, kad po daugelio šimtmečių niekam
nereikės raudoti prie šios šventovės griuvėsių dėl savo
protėvių klystkelių, kurie geidė tik pinigų ir garbino
stabus, o Dievo įstatymą užmiršo. Melskime gimusį, mirusį
ir prisikėlusį Kristų, kad Lietuva kuo greičiau išsigydytų
okupacijos padarytas žaizdas, kad Tėvynė prisikeltų
šviesiam gyvenimui ir kad ši šventovė prie šio prisikėlimo
kuo vaisingiausiai prisidėtų.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|
|