ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Išorinis ir vidinis švarumas
(2000, Šiluvos atlaidai; B, XXII eilinis sekmadienis)
Pirmasis rugsėjo sekmadienis Šiluvoje yra ypatingas,
jis primena prieškarį, kai maldininkai visais keliais
traukdavo į garsiąją Dievo Motinos šventovę, taip pat
primena sovietmetį, kai maldingos eisenos buvo persekiojamos
ir laikomos kriminaliniu nusikaltimu pasikėsinimu
į totalitarinės sistemos pagrindus. Atvykstančiųjų mašinos
kruopščiai būdavo registruojamos ir vėliau tikrinama,
kas dalyvavo atlaiduose. Buvo laikas, kai į Šiluvos
atlaidus buvo draudžiama atvykti net kunigams, jums
kalbantis vyskupas 1963 m. per pagrindinę atlaidų dieną
be sutanos, tik su stula sėdėjo klausykloje ir patarnavo
tikintiesiems, nes rajono valdžia net kaimyninių parapijų
kunigams nedavė leidimo atvykti į Šiluvą. Labai džiaugiamės,
kad nūnai ne tik bažnytinė, bet ir civilinė valdžia
nori, kad Lietuvos tikintieji Šiluvoje būtų labai svetingai
priimami. Džiaugiamės, jog ir valstybės vyrai paragina
dalyvauti jubiliejinėje krikščionybės bei dvasinio atgimimo
eisenoje iš Tytuvėnų į Šiluvą.
Rugsėjo pirmasis sekmadienis jau turi nusistovėjusią
naujų laikų tradiciją: vyksta maldingos eisenos į Šiluvą
dėkojant Dievui už tautos laisvę ir drauge atgailaujant
ne tik už svetimas, bet ir už savąsias nuodėmes, kurios
kliudo tautai prisikelti. Mūsų dienų žmonės, ieškodami
negerovių priežasčių, dažniausiai linkę įvardyti vienus
ar kitus asmenis. Toks mąstymas netarnauja nei Lietuvai,
nei Bažnyčiai, priešingai, apsunkina kelią į laisvę.
Kol Lietuvos žmonės: politikai, visuomenės veikėjai
ir eiliniai piliečiai nesupras, kad nuodėmė yra didžiausias
tautos duobkasys ir kad be atgailos nėra kelio į prisikėlimą,
tol mes skęsime partijų rietenose, valdininkų korupcijoje
ir visuotinėje neviltyje. Todėl pats svarbiausias šių
Švč. Mergelės Marijos atlaidų akcentas tebūnie Dievo
permaldavimas už padarytas ir daromas nuodėmes, apsunkinančias
tiek kiekvieno iš mūsų dvasinį augimą, tiek ir tautos
prisikėlimą naujam laisvės gyvenimui.
Evangelijos skaitinys, pasakojantis apie fariziejų
pastangas būti pedantiškai švariais tik išoriškai ir
nesirūpinimą vidiniu švarumu, duoda gerą progą pamąstyti,
kokie mes esame. Kartais matome, kaip solidžiuose priėmimuose
dalyvaujantys žmonės tarsi lenktyniauja, kurie geriau
atrodys. Po kurio laiko sužinome, kad kai kurie iš tų
šaunių vyrų yra sukčiai, apvogę bankus, į bankrotą įstūmę
įmones ar kitokiu būdu nugvelbę iš Lietuvos ne vieną
milijoną litų. Panašūs buvo Kristaus laikų fariziejai
ir Rašto aiškintojai: jie labai skrupulingai laikydavosi
tradicinių reikalavimų plauti rankas ir indus, tačiau
nesirūpindavo savo dvasiniu švarumu tiesumu, sąžiningumu
ir pagarba paprastam žmogui. Šiluvos atlaidų atgailos
diena už tautos nuodėmes bus vaisinga tik tuomet, jei
suprasime, kad blogio versmių pirmiausia reikia ieškoti
nuodėmės sužeistoje žmogaus širdyje. Ta širdis nebūtinai
turi būti kito žmogaus.
Jėzus kalba labai aiškiai: Žmogų sutepa vien tai,
kas iš žmogaus išeina. Iš vidaus, iš žmogaus širdies,
išeina pikti sumanymai, paleistuvystės, vagystės, žmogžudystės,
svetimavimai, godumas, suktybės, klasta, begėdystės,
pavydas, šmeižtai, puikybė, neišmanymas. Visos tos blogybės
išeina iš vidaus ir suteršia žmogų (Mk 7,
2223). Mes per daug sureikšminame nepalankias išorines
sąlygas ir prisidengdami jomis bandome pateisinti net
savo kaltes. Neseniai Lietuvos Katalikų Mokslų Akademija
išleido Panevėžio vyskupijos kan. Petro Raudos memuarus,
kuriuose jis tarp kitų dalykų aprašo ir savo kalinimą
sovietiniuose lageriuose ir kalėjimuose bei tas sąlygas,
kurios buvo sukurtos žmonėms nužmoginti ir sunaikinti.
Stalino laikais nuteistas kunigas ilgą laiką praleido
tarp vagių ir žmogžudžių stokodamas pačių būtiniausių
dalykų ir supamas nuolatinių pavojų. Šalia jo buvo dvasininkų
ir pasauliečių, net nežmoniškomis sąlygomis sugebėjusių
išlaikyti švarią sąžinę ir nedegraduoti drauge su kriminaliniais
nusikaltėliais. Išoriškai žmogų galima sutrypti, suniekinti,
tačiau jo dvasia, jei jis pats to nenori, yra nepavaldi
jokiai piktai išorinei jėgai. Žmogų pažemina ir dvasinę
harmoniją sudrumsčia tik iš jo širdies išeinanti nuodėmė,
kai Dievo valiai sąmoningai pasakoma ne, kai asmeninis
egoizmas iškeliamas aukščiau už meilę Dievui ir žmogui.
Mūsų dienomis daug kalbama apie socialinį teisingumą
ir susitaikymą. Visos šios kalbos yra bevaisės, jei
žmonės nemano nusigręžti nuo nuodėmės. Galima išleisti
tobulus įstatymus, bet jie nebus vykdomi, galima kurti
santarvės partijas, bet jos toliau skaldys Lietuvą.
Į susitaikymą yra tik vienas kelias tai atgaila. Visi
šiandien atgailos dvasia dalyvavusieji maldingoje eisenoje
žengė vieną žingsnelį į taip visų trokštamą tautos santarvę.
Šiomis atlaidų dienomis maldininkų žvilgsniai labiausiai
bus nukreipti į Šiluvos Dievo Motiną, kuri, žmogiškai
žiūrint, mažai ką nuveikė: neprojektavo dangoraižių,
nekūrė kompiuterių, nevadovavo partijoms ir nekovojo
už pasaulio taiką. Tačiau Marija pasauliui atnešė gėrio
daugiau už visus: ji sugebėjo tobulai paklusti Dievo
valiai ir jos gyvenime nebuvo nė mažiausios nuodėmės.
Per du tūkstančius metų žmonės mokėsi iš jos paties
svarbiausio dalyko nepakęsti savo gyvenime nuodėmės
ir būti pasaulio Gelbėtojo tobulais talkininkais. Visiems
linkiu iš Šiluvos atlaidų išsinešti vidinį apsisprendimą:
savo širdyje nepalikti vietos nuodėmei, nepalikti vietos
pykčiui, suktumui, neteisingumui, ambicijoms visam
tam, kas suteršia mūsų, kaip Dievo vaikų, orumą. Iš
Šiluvos atlaidų išsineškime pasiryžimą siekti dvasinio
tyrumo, kurio tobuliausias pavyzdys yra Švč. Mergelė
Marija.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|