ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Teisingumo vykdymas
(B, III Advento sekmadienis)
Evangelija pasakoja apie Joną Krikštytoją ir žmones,
atsiliepusius į raginimą daryti atgailą ir keisti savo
gyvenimą į gera. Atgaila ne tik buvo Jono Krikštytojo
laikais, bet ir šiandien yra vienintelis kelias pas
Dievą. Apaštalas šv. Jonas primena: Jei sakytume,
jog neturime nuodėmės, klaidintume patys save, ir nebūtų
mumyse tiesos (1 Jon 1, 8).
Jėzus labai dažnai kalbėjo apie atgailos būtinumą:
Atėjo metas ir prisiartino Dievo karalystė: Atsiverskite
ir tikėkite Evangelija (Mk 1, 15). Pirmasis
krikščionio atsivertimas įvyksta sakramentinio Krikšto
metu, kai atsižadama blogio, priimamas tikėjimas į Jėzų
Kristų ir įgijama naujo gyvenimo dovana. Tačiau Krikšto
momentas negali likti pirmuoju ir paskutiniuoju atgailos
žingsniu. Bažnyčia nuolatos ragina savo narius atgailoti
žinodama, jog tikėjimas nepanaikina gimtosios nuodėmės
sužeistos prigimties ir dėl šios priežasties esančio
nuolatinio polinkio nusidėti. Šv. Ambroziejus kalba
apie dvejopą atsivertimą: Bažnyčioje yra vanduo ir
ašaros: Krikšto vanduo ir atgailos ašaros.
Prie Jordano atėjusiems žmonėms atgailos reikalingumas
nekelė abejonių, tik jie nežinojo, ką toliau daryti,
todėl klausė Joną: Tai ką gi mums daryti?.
Pranašo atsakymas buvo paprastas ir aiškus: Nieko
neskriauskite, melagingai neskųskite, tenkinkitės savo
alga, Nereikalaukite daugiau, negu jums nustatyta
ir t. t. Jonas reikalavo, kad būtų vykdomas teisingumas.
Teisingumo stoka didžiausia ir mūsų dienų žaizda.
Tai apkartina daugelio gyvenimą, žmonės nusivilia laisve,
o kartais net nusižudo.
Kas yra teisingumas? Bažnyčios Katekizmas taip jį
apibrėžia: Teisingumas yra moralinė dorybė, yra
pastovus ir tvirtas noras atiduoti Dievui ir artimui
tai, kas jiems priklauso. Teisingumas Dievo atžvilgiu
yra vadinamas religingumo dorybe; žmonių atžvilgiu jis
verčia gerbti kiekvieno teises, o jų tarpusavio santykiuose
pasiekti tokios darnos, kuri vienodai atsižvelgtų į
visus žmones ir į jų bendrą gerovę. Šventajame Rašte
dažnai minimas teisusis visada pasižymi neklastinga
širdimi ir teisingu elgesiu artimo atžvilgiu (KBK,
1807).
Per sovietmetį patyrę daug neteisybės tikėjomės, kad
laisvoje Lietuvoje bus vykdomas teisingumas, garantuojantis
darnų visuomenės gyvenimą. Deja taip neatsitiko, nes
mes sukome galvas, kaip prikelti ekonomiką, kaip eiti
į Europą, kaip tapti milijonieriais, tačiau užmiršome
teisingumą.
Teisingumo vykdytoja turi būti teisėtai išrinkta valdžia,
kurios pareiga yra rūpintis ne kurios nors žmonių grupės
interesais, bet visos visuomenės gėriu. Tačiau jei vieniems
sudaromos sąlygos tapti milijonieriais, o kiti nustumiami
į vargo bedugnę, tokia valdžia jau neatlieka savo pareigos.
Dekalogas galioja ne tik pavieniams asmenims, bet ir
kiekvienai valdžiai, ir vargas jai, jei Dievo įstatymas
užmirštamas.
Kokie dažniausi teisingumo pažeidimai?
Žiniasklaida mirgėte mirga pasakojimais apie vagystes,
apiplėšimus, žmogžudystes, sprogdinimus, moterų pardavinėjimą
ir kitus nusikaltimus. Tačiau neužtenka aprašyti baisius
teisingumo pažeidinėjimus, visuomenei reikia rodyti
kelią, būtina stiprinti žmonių viltį, kad vis tiek galų
gale prisikelsime naujam gyvenimui.
Šiandien daug diskutuojama apie pensijas ir kaltinama
valdžia, nesugebanti pasirūpinti pagyvenusiais žmonėmis.
Tačiau kokia valdžia galėtų garantuoti saugią senatvę,
jei daugelyje žmonių įsišaknijęs neteisingumas? Pavyzdžiui,
daugelis vengia mokėti mokesčius ir t.t. Mokesčių
nemokėjimas yra nusikaltimas teisingumui ir tai,
pirmiausia, turi būti išgyvendinta Dievą tikinčioje
visuomenėje.
Mūsų visuomenė labai kenčia dėl valdininkų korupcijos
ir kyšininkavimo. Sukčiai, veždami prekes per Lietuvos
muitines, paperka pareigūnus ir milijonai litų lieka
nesumokėti valstybės biudžetui. Pažeidžiantis teisingumą
pareigūnų papirkinėjimas yra labai sunkus nusikaltimas.
Žmonės dažnai nusikalsta teisingumui nerūpestingai
atlikdami savo profesines pareigas, nevykdydami sutarčių
bei įsipareigojimų.
Teisingumas ir meilė reikalauja iš kiekvieno krikščionio
neužmiršti, jog jis yra pašauktas tarnauti. Turtus sukaupęs
krikščionis privalo atminti, jog jis yra tik žemiškųjų
gėrybių nuomininkas ir jų tikrajam savininkui - Dievui
- kada nors reikės duoti apyskaitą kaip tos gėrybės
buvo naudojamos. Teisingumas skatina turtinguosius solidarizuotis
su vargstančiaisiais.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|