|
ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Žaizda pačiame žmoguje
(C, IV Gavėnios sekmadienis)
Kartą Jėzus papasakojo palyginimą apie
sūnų, palikusį tėvo namus (Lk 15). Jaunuoliui
atrodė, jog tėvų namuose yra per maža laisvės ir dėl
to jis negalįs būti laimingas. Jo galvoseną lengva suprasti,
nes kiekvienas jaunas žmogus išgyvena gundymų neklausyti
tėvų, netikėti, ką sako vyresni, labiau pasitikėti savo
išmintimi ir pačiam ieškoti gyvenimo kelio. Minimam
jaunuoliui nepasisekė, nes jis surado ne laimę, bet
atsidūrė kiaulių draugijoje ir, kaip rašoma Evangelijoje,
geidė prikimšti pilvą bent ankščių jovalo, kurį
ėdė kiaulės, tačiau nė to jam neduodavo.
Į šį Evangelijos jaunuolį yra panašus
dabartinis pasaulis, kurį Šventasis Tėvas Jonas Paulius
II pavadino iki pamatų suaižėjusiu pasauliu. Pasauliu,
vis labiau bandančiu pabėgti nuo Dievo nustatytos tvarkos.
Gražbyliaujama apie žmonių teises, bet daug kur jos
yra pažeidžiamos. Tai vyksta ne tik Afganistane ar Čečėnijoje,
bet ir Lietuvoje, kur senukai kaime negali ramiai užmigti,
nes jų tyko pavojus, kad bus apiplėšti, galbūt net nužudyti
dėl kelių litų. Pasaulyje neregėtai paplitęs smurtas
ir terorizmas, kurio atšvaitai kasdien blyksi ir mūsų
tėvynėje. Net gūdžiais viduramžiais nebuvo taip niekinamos
moterys, kaip tai daroma šiandien prisidengiant moderniais
šūkiais, kuriuos lydi nemodernūs darbai. Pasibaisėtinai
išaugęs atotrūkis tarp turtingųjų, lemiančių sau naudingų
įstatymų leidybą, ir vargšų, kurių balso klausomasi
tik prieš rinkimus. Dvasiškai degradavęs pasaulis kaupia
pinigus neatsižvelgdamas į jokias moralės normas. Dėl
pinigų žudomi negimę kūdikiai, šalinami nepageidaujami
varžovai, sudarinėjami nešvarūs sandoriai, pardavinėjami
narkotikai ir moterys, kuriamos sektos ir t. t. Tikros
dvasinės ir religinės vertybės negarantuoja biznio,
todėl jos dažniausiai ignoruojamos. Taip visuomenė stumiama
į moralinę, kultūrinę, o drauge ir į ekonominę bedugnę.
Šis moralinis nuosmukis atrodo toks grėsmingas, jog
kai kuriems žmonėms kyla minčių apie pasaulio pabaigą.
Be abejonės, ta pabaiga ateis, ir juo greičiau, juo
beprotiškesnis bus pasaulis. Tačiau krikščionių misija
yra ne pranašauti arba laukti pasaulio pabaigos, bet
būti pasaulio Gelbėtojo Jėzaus Kristaus liudytojais
ir jo misijos tesėjais.
Sūnaus palaidūno likimą išbando dažnas
žmogus. Visi norime laimės, tik ne visi laiku suvokiame,
kad Dievas tikrai mus myli ir kad jo įsakymai nėra skirti
apriboti mūsų laimę. Dievo nustatyta tvarka parodo saugų
kelią, kuriuo eidami mes visokeriopai augame, pasiekiame
dvasinę harmoniją ir dar čia, žemėje, galime išgyventi
tikrą žmogiškąją laimę. Todėl beturtė Kalkutos Motina
Teresė, tarnaudama ligoniams, buvo šimtą kartų laimingesnė
už turtinguosius, kurie galėjo viską sau leisti.
Kristaus pasakojime apie sūnų palaidūną
esminga yra ne tai, jog sūnus paliko tėvo namus, bet
kad į vargą patekęs jaunuolis prisiminė tėvą ir ryžosi
pas jį sugrįžti. Bažnyčios misija yra žadinti žmonių
širdyse troškimą grįžti pas Tėvą, todėl ji, smerkdama
kiekvieną nuopuolį, niekada nesmerkia nupuolusio žmogaus
ir bando jam padėti prisikelti. Gal dėl to žmonės taip
pasitiki Bažnyčia, nors jos nariai ne visada pakankamai
gerai liudija Kristų. Prieš Velykas Bažnyčios balsas,
raginantis keltis ir grįžti į Tėvo namus, yra ypač stiprus.
Tad ko reikia, kad sugrįžtume?
Pirmiausia būtina Kristaus dvasioje išgyventi
savo vargingą būklę, nes kol mes bandome blogį apvilkti
moderniu drabužiu ir jį pateisinti arba blogio šaknų
ieškome kituose, tol padėtis yra beviltiška. Reikia
kaip tam Evangelijos paklydusiam sūnui susivokti, jog
esi ne Dievas, bet savo troškimuose ir paklydimuose
susipainiojęs žmogus. Šventasis Tėvas Jonas Paulius
II nurodo, kad dabartinio pasaulio nelaimės esminė priežastis
yra "žaizda pačiame žmoguje".
Tikėjimo šviesoje mes ją vadiname nuodėme: pradedant
pirmaprade nuodėme, kiekvieno iš mūsų nešiojama nuo
gimimo kaip pirmųjų tėvų paveldą, ir baigiant nuodėme,
kurią kiekvienas iš mūsų daro, kai piktnaudžiauja savo
laisve (RP, 2). Nuodėmės esame sužeisti
mes visi, ir prieš šią realybę nereikia užsimerkti.
Bažnyčia, suvokdama šią tikrovę, nuolatos kreipia žmonių
akis į atgailą į susitaikymą su Dievu ir vienų su
kitais. Tai vienintelis kelias, kuris veda į Tėvo namus,
ir juo reikia eiti visiems: vargšams ir turtingiesiems,
besidžiaugiantiems pasiekta karjera ir įkliuvusiems
į alkoholio ar narkotikų spąstus, ir vargas būtų žmogui,
kuris fariziejiškai nutartų, jog jam atgailauti nereikia.
Kai girdime kalbas apie atgailą, pirmiausia
prisimename Susitaikinimo sakramentą išpažintį, kuri
daugeliui yra sunki. Sunki dėl to, kad ją klaidingai
suprantame mąstydami tik apie nuodėmių išpažinimą ir
per mažai kreipdami dėmesį į esminį atgailos momentą
susitaikymą, sugrįžimą pas mylintį Tėvą. Kristus paskelbė
pasauliui džiugią žinią, kad dangaus Tėvas mus myli
net ir tada, kai mes tos meilės neesame verti, todėl
jo paskelbtoji žinia vadinama Gerąja Naujiena. Gręžimasis
į atgailą neturėtų mūsų gąsdinti net ir tada, kai esame
padarę pačias sunkiausias nuodėmes, pagaliau, jei net
būtume pametę savo tėvų tikėjimą. Maldoje linkėkime
vieni kitiems drąsos vis labiau atsigręžti į Tėvą, kol
jis apkabins mus sugrįžusius.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|
|