ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Religiniam švietimui
dešimt metų
(B, Katechezės dešimtmečio minėjimas)
Lietuvos kunigai ir tikybos mokytojai
per praėjusį dešimtmetį yra išvarę gilią religinio švietimo
ir dorinio ugdymo vagą. Laisvė suteikė galimybę mokyklose
dėstyti tikybą ir padėti mokiniams įsisavinti krikščioniškosios
moralės principus. Dėkojame Dievui už šią galimybę,
nes be jos mūsų tėvai nebūtų pajėgę perteikti savo vaikams
reikiamų tikėjimo žinių ir parengti jų tikėjimo praktikai.
Laisvė garantavo tėvams (vyresnėse klasėse net patiems
moksleiviams) galimybę pasirinkti tikybą ar etiką, kadangi
daliai mūsų tautiečių, penkiasdešimt metų ugdytų ateizmo,
priimtinesnė bendražmogiškoji etika, bet ne ant krikščioniškųjų
pamatų statoma dora. Bažnyčia, pripažindama teisę pasirinkti,
negali nematyti dabarties mokyklose iškylančių problemų.
Labai apgailėtinas yra kai kur pastebimas
tikybos ir etikos supriešinimas, nors šios pamokos siekia
to paties tikslo išugdyti darnias asmenybes. Taip
pat tikybos mokymui ir doriniam ugdymui didelę žalą
daro dalies mokinių tikybos ir etikos pamokų dažnas
kaitaliojimas. Lengviau galima pateisinti pačius mokinius,
kurie dar nepajėgia suvokti saviugdos svarbos. Tačiau
mokyklose nebuvo išvengta mokinių ir jų tėvų įkalbinėjimų,
kad mokiniai lankytų ne tikybos, bet etikos pamokas.
Šitaip elgtis vienose mokyklose paskatindavo noras,
kad etikos mokytojai turėtų daugiau pamokų, o kitur
šitai nulemdavo mokyklos vadovybės prielankumas pasaulietinei
etikai. Žinoma, buvo atvejų, kai ir patys tikybos mokytojai
dėl pasirengimo atsakingam darbui stokos nesugebėdavo
patraukti moksleivių į tikybos pamokas. Pradinėse klasėse
dauguma tėvų paprastai pageidauja, kad jų vaikai lankytų
tikybos pamokas, nes nori juos parengti pirmajai išpažinčiai
ir Komunijai, manydami, jog tikybos pamokos tik tam
ir yra skirtos. Pasitaikė ir tokių atvejų, kai etikos
mokytojai įkalbinėdavo moksleivius lankyti etiką ir
žadėjo juos parengti Pirmajai komunijai, užmiršdami,
kad ir parapinei katechezei reikia vyskupo kanoninio
siuntimo.
Iš tikrųjų tikybos pamokų tikslas yra
kur kas platesnis už pradinį pasirengimą sakramentiniam
gyvenimui: pasiremiant Evangelija ir krikščionišku pasaulio
suvokimu padėti mokiniams surasti atsakymus į gyvenimo
prasmės klausimus, susikurti krikščioniškąją pasaulėžiūrą,
padėti jiems subręsti darniomis asmenybėmis, turinčiomis
aiškius moralinius principus ir vertybinę orientaciją.
Pagrindinis mokinių rengimas sakramentinei
praktikai turi vykti ne per tikybos pamokas, bet parapinės
katekezės metu. Gaila, kad ne visi tikybos mokytojai
suprato parapinės katekezės svarbą, o kai kurie net
įkalbinėjo tėvus neleisti vaikų į parapinės katekezės
užsiėmimus. Norime tikėti, kad tai buvo daroma neįsigilinus
į Bažnyčios nuostatą dėl tikybos pamokų ir parapinės
katekezės atskyrimo.
Katalikai tėvai turi būti labai sąmoningi
ir išnaudoti abi galimybes: tikybos pamokas mokykloje
ir parapinę katekezę bažnyčioje, kad vaikai teoriškai
ir praktiškai būtų kuo geriau parengti visaverčiam gyvenimui.
Suprantame tėvus, nes vaikų ugdymas iš jų pareikalauja
daug laiko ir pastangų, kurios ne visada atneša laukiamų
vaisių. Tačiau matant visuomenės klystkelius ir dabarties
pavojus jaunų žmonių doriniam brendimui, katalikams
tėvams nereikėtų užmiršti šventos pareigos padėti vaikams
pasinaudoti mokykloje ir parapijoje sudarytomis galimybėmis
augti sąmoningais krikščionimis. Katalikai tėvai
nusikalstų savo sąžinei, jei vaikus siųstų ne į tikybos,
bet į etikos pamokas manydami, kad jų vaikams pakaks
to, ką per kelias savaites ar mėnesius jie išmoks per
parapinės katekezės užsiėmimus. Tėvai taip pat labai
neatsakingai elgtųsi, jei po Pirmosios komunijos savo
vaikus siųstų ne į tikybos, bet į etikos pamokas, nes
religinis ir dvasinis ugdymas nukentėtų. Kaip augančią
gėlę reikia be paliovos laistyti, taip per visą brendimo
laikotarpį būtina uoliai ugdyti jauno žmogaus religinį
ir dorinį gyvenimą, nes tik tada galima tikėtis gausių
vaisių.
Didelę pagarbą nusipelno tikybos mokytojai
ir parapijų katechetai, kurie pasiaukodami per praėjusį
dešimtmetį mokė ir ugdė moksleivius, jų darbas atneša
gražių vaisių. Ypač padėkos nusipelno tie katechetai,
kurie ne tik perteikė tikėjimo žinias, bet ir savo gražiu
pavyzdžiu liudijo Kristų. Uoliesiems katechetams belieka
palinkėti išlaikyti pirmykštį uolumą, kelti savo kvalifikaciją
ir ieškoti būdų, kaip įtaigiau perduoti moksleiviams
Jėzaus Kristaus Gerąją Naujieną. Rūpestis dėl tikėjimo
perdavimo telydi kiekvieno tikybos mokytojo ir katecheto
žingsnius.
Būtina pasidžiaugti kunigais, kurie
tarp visų sielovados rūpesčių patį didžiausį dėmesį
skyrė moksleivių religiniam švietimui ir ugdymui ir
visokeriopai rėmė tikybos mokytojus. Ateityje reikėtų
skirti dar daugiau dėmesio bei laiko vaikams ir jaunimui,
nes bet koks aplaidumas šioje srityje būtų labai nuostolingas
ir Bažnyčiai, ir visuomenei. Siektinas kuo glaudesnis
kunigų ir mokyklose dirbančių katechetų bendradarbiavimas,
nes tik tuomet galima tikėtis geriausių rezultatų. Kunigams
reikia palaikyti su mokykla glaudžius ryšius ir visais
įmanomais būdais remti mokyklose vykdomas geras iniciatyvas.
Šiuo metu ypač reikėtų padėti mokykloms kovoti su plintančia
narkomanija. Šią problemą kunigai su katechetais nuolatos
tesvarsto ir teieško būdų, kaip apsaugoti mokinius nuo
savanaudžių nusikaltėlių, platinančių mokyklose narkotikus.
Į šį Bažnyčios ir mokyklos bendradarbiavimą Lietuvos
labui kviečia tik ką Šventojo Sosto ir Lietuvos Respublikos
ratifikuota sutartis dėl bendradarbiavimo švietimo ir
kultūros srityje.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|