ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Arkivyskupo S. Tamkevičiaus interviu dienraščiui
Lietuvos rytas
1. Iš pradžių norėčiau pastebėti, kad klaidinga kalbėti
apie kunigų celibato problemas atitrauktai nuo santuokinio
gyvenimo moralinių klausimų, nes gali susidaryti įspūdis,
kad problemos moralės srityje kyla tik dėl celibato.
Bažnyčiai rūpi tiek kunigų, tiek pasauliečių ištikimybė
savo moraliniams įsipareigojimams. Skirtumas tik toks,
kad kunigo, kaip dvasinio vadovo, gyvenimo būdas ir
klaidos daug greičiau pastebimos. Iš tikrųjų kunigas
taip pat yra šios žemės keleivis ir šventimai nesuteikia
jam kažkokios antgamtinės galios nugalėti savo polinkius.
Jis turi mylėti jam pavestus žmones, uoliai jiems tarnauti,
melstis, kai reikia, panaudoti askezės priemones, tuomet
jam nebus didelis vargas laikytis celibato. Klystančio
kunigo išsiuntimas į kitą parapiją neišsprendžia celibato
problemos, nes ją turi išspręsti pats kunigas savo širdyje.
Jeigu kunigas padarė klaidą, tai nereiškia, kad jis
privalo mesti kunigystę ir kurti šeimą, nes panašiai
galvodami turėtume patarti ir kiekvienam vedusiajam
po padarytos klaidos užmiršti savo santuokos priesaiką,
savo šeimą bei vaikus ir kurti naują šeimą. Nuo gresiančio
pavojaus pakartoti klaidą labai padeda pasitraukimas
iš pavojų sukeliančių aplinkybių, todėl suklydusiam
kunigui persikėlimas į tolimesnę parapiją gali palengvinti
atsistoti ant kojų. Bažnyčios teisėje nenumatyta, kad
už atsitiktinį celibato sulaužymą kunigas būtų suspenduojamas.
Jis gali būti suspenduotas tik tuo atveju, jei gyventų
konkubinate, t. y. nuolat gyventų su moterimi kaip vedęs
vyras (can. 1395). Jeigu kunigas ir toliau gyventų piktinantį
gyvenimą, Bažnyčios teisė numato visišką pašalinimą
iš kunigų luomo. Panašių bausmių būna, tačiau vyskupas,
prieš suspenduodamas ar visiškai pašalindamas iš kunigystės
luomo, privalo teisiškai ištirti, kad celibatas tikrai
nuolat laužomas. Tokiu atveju neužtenka pamaldžių žmonių
įtarinėjimų, kad kunigas galbūt nesilaiko savo įsipareigojimų.
2. Nei kunigas, nei pasaulietis, gyvenantis sunkioje
nuodėmėje, jeigu neatgailoja ir nenusigręžia nuo nuodėmės,
neturi teisės priimti Švč. Sakramentą. Jeigu kunigas
šitai daro, kiekvieną kartą jis padaro naują sunkią
nuodėmę, apie kurią apaštalas Paulius kalba: Todėl
kas nevertai valgo tos Duonos ar geria iš Viešpaties
taurės, tas bus kaltas Viešpaties Kūnu ir Krauju, <
>
tas valgo ir geria sau pasmerkimą (1 Kor 11,
27-29). Šitaip besielgiantis kunigas būtų vertas kur
kas didesnio pasmerkimo, nes jis geriau už pasauliečius
žino Šventąjį Raštą ir supranta, kam yra įsipareigojęs.
3. Ne santuokoje pradėtas ir gimęs kūdikis sudaro problemų
visiems kunigams ir nekunigams. Krikščioniška moralė
įpareigoja, kad kiekvienas vyras kunigas ar pasaulietis
pasirūpintų savo kūdikiu, ir jeigu jis šito nepadaro,
yra nusikaltėlis. Tačiau jokia moralė negali įpareigoti
dėl padarytos klaidos griauti savo šeimą arba, kunigo
atveju, atsisakyti kunigystės. Be abejo, visų žmonių,
tarp jų ir kunigų, daromos klaidos seksualinėje srityje
sužaloja žmonių gyvenimus. Kenčia patys klaidų darytojai,
ypač kenčia vaikai. Čia aš matau tik vieną išeitį: reikia
ne tik rūpintis kunigų celibatu, bet visomis išgalėmis
kovoti, kad visuomenėje nebūtų griaunama krikščioniškoji
moralė, kaip tai daroma mūsų dienomis. Šiandien propaguojamas
seksualinis palaidumas yra nusikaltimas visuomenei,
nes griaunami jos pamatai.
4. Kiekviena vyskupija turi statistiką, kiek kunigų
yra palikę savo pareigas. Tai nėra kokia nors karinė
paslaptis, kurios eiliniai mirtingieji neturėtų žinoti.
Po Nepriklausomybės atsikūrimo Kauno arkivyskupijoje
kunigystę paliko penki kunigai: trys labai trumpai ėję
kunigo pareigas, du ilgiau kunigavę. Apie kitas vyskupijas
neturiu tikslios informacijos. Leidinyje Bažnyčios
žinios visada galima rasti informacijos apie kunigų
perkėlimus, suspendavimus ir kitus aktualius Bažnyčios
gyvenimo įvykius. Paliekančiųjų kunigystę skaičius verčia
susirūpinti, kad kunigų seminarijos dar veiksmingiau
rūpintųsi būsimųjų kunigų žmogiškąja branda. Bet kuriuo
atveju geriau kunigui pasitraukti iš sielovados, negu
veidmainiauti ir atlikinėti kunigo pareigas nesilaikant
celibato.
5. Lietuvoje neturime specialių tarnybų, kurios rūpintųsi
kunigais, turinčiais problemų celibato srityje. Nuo
visų dvasinių ligų pats geriausias vaistas yra darbas,
malda ir rekolekcijos. Šios priemonės yra pačios reikalingiausios
ir tuo atveju, kai kunigas sprendžia celibato klausimus.
Suspendavimas taip pat yra ne tiek bausmė, kiek vaistas,
padedantis rimtai išanalizuoti priežastis, kodėl buvo
padarytos klaidos, ir iš tų klaidų pakilti.
6. Celibato problema yra per daug išpūsta ir kažkodėl
juo labiausiai rūpinasi ne tie, kuriems celibato reikia
laikytis, bet visiškai atsitiktiniai žmonės. Nemanau,
kad celibatas yra Bažnyčios problema, veikiau tai yra
nuodėmės apgadintos žmogaus prigimties problema. Dėl
šios priežasties neskubama teikti kunigystės šventimų,
bet ilgą laikotarpį, bent šešerius metus, jaunas žmogus
ruošiasi, mąsto, o paskui laisvai apsisprendžia kurti
šeimą ar pasirinkti kunigystę tokią, kokia ji yra Katalikų
Bažnyčioje.
7. Celibato klausimas aukščiausiuose Katalikų Bažnyčios
sluoksniuose nėra svarstomas todėl, kad norima, jog
kunigas pasišvęstų tarnauti žmonėms Kristaus pavyzdžiu.
Celibato panaikinimas vargu ar išspręstų iškylančias
moralines problemas. Kitose konfesijose, kur celibatas
nėra privalomas kunigams, dvasininkų šeimyniniame gyvenime
yra nemažiau problemų.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|