ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Laisvė
ir Dekalogas
(B, kovas)
Prieš dešimtį metų mes
atgavome išorinę laisvę: išsivadavome iš okupacijos,
tačiau per tuos metus dar neišmokome būti laisvi, nes
tikrai laisvas yra atsikratęs ne tik išorinių, bet ir
vidinių pančių ir atsakingai mokąs naudotis savo laisve
žmogus. Daugelis nesuvokia, kad laisvė be atsakomybės
yra pati didžiausia vergovė.
Laisvė didelė Dievo dovana, kuria
Kūrėjas apdovanoja kiekvieną protingą būtybę. Būtų blogai
turėti protą, bet neturėti laisvės, bet ne mažiau blogai
turėti laisvę be proto. Pirmuoju atveju žmogus būtų
nelaimingas vergas, antruoju tikriausiai nusikaltėlis.
Laisvė yra dovana, tačiau ji tampa prakeikimu, jeigu
ja naudojamės netinkamai. Šv. Raštas pasakoja, kas atsitiko
pirmiesiems tėvams, kai jie pasirinko neklusnumo kelią:
rojaus gyvenimas pavirto skausmo ir nelaimių vieta.
Šiandien taip pat tenka ragauti pragaištingų neteisingai
suprastos laisvės vaisių. Pataikauti savo įgeidžiams
ir viską sau leisti tai ne laisvė, o į didžiausią vergovę
vedantis kelias.
Ar esame laisvi? Dauguma žmonių tikrai
nėra laisvi, ir ne todėl, kad jų laisvę varžytų kokios
nors išorinės jėgos ar aplinkybės, tiesiog jie savo
viduje nėra išsilaisvinę iš juos varžančių pančių. Mus
visiškai pavergia mūsų savimeilė ir nevaldomi polinkiai.
Tuomet žmogus tampa tarsi be stabdžių į bedugnę riedantis
automobilis.
Šiandienis gyvenimas yra kupinas negatyvios
laisvės pavyzdžių, kai žmonės laisve vadina galimybę
neatsakingai elgtis ir viską sau leisti. Žmonėms kartais
nepatinka krikščionybė ir Bažnyčia, reikalaujanti išsižadėjimo,
tačiau tie patys žmonės ieško būrėjų, aiškiaregių ir
ekstrasensų. Yra žmonių, nuo kurių begėdiškų kalbų ir
keiksmų pasijunti tarsi kanalizacijos kloakoje. Kai
kurie laisvę suvokia kaip galimybę dykaduoniauti ir
gyventi kitų sąskaita, pavyzdžiui, būti motinos pensininkės
išlaikomiems. Žmonės dažnai siekia visiškai išlaisvinti
seksualinį gyvenimą, iškreipiant jo esmę ir paverčiant
jį svarbiausiu gyvenimo siekiniu. Siekiama ne tik laisvės
ištvirkauti, bet net elgtis prieš žmogaus prigimtį.
Gali pavergti net televizija, savo kai kuriomis programomis
užteršianti žmogaus sąmonę moralinėmis šiukšlėmis ir
klaidinga informacija. Ryškiausiu šitokio pavergimo
pavyzdžiu galėtų būti priešrinkiminė agitacija per žiniasklaidą,
kai nesibodima net melo, už kurį mokami dideli pinigai.
Iš žmogaus atimama galimybė laisvai mąstyti ir laisvai
apsispręsti, kam atiduoti savo balsą ir patikėti savo
šalies likimą.
Laisvas yra tik vidujai išsilaisvinęs,
t. y. visiškai ištikimas tiesai ir gėriui žmogus. Tačiau,
kad išlaikytų šią ištikimybę, jis pats privalo save
apriboti. Paradoksas: laisvas gali būti tik tas žmogus,
kuris sąmoningai atsisako dalies laisvės. Atsisako juodosios
laisvės dalies, vedančios žmogų į susinaikinimą. Kai
kam atrodo, kad Dievo įsakymai yra pančiai. Netiesa,
Dievas davė Dekalogą, ne kad apribotų žmogaus laisvę,
bet kad jį išlaisvintų. Įsakymai nežudyk, nevok, neištvirkauk
ir kt. yra skirti padėti žmogui laisvę panaudoti gėriui
ir kūrybai, bet ne griovimui. Todėl labai gaila, kad
daugumos Lietuvos politinių partijų, siekiančių vadovauti
valstybei, programų nieko nekalbama nei apie Dekalogą,
nei apie visuomenės moralinį ugdymą. Kaip patikėti,
kad žmonės, kurie ryžtasi vadovauti politiniam, ekonominiam
ir kultūriniam šalies gyvenimui, įvykdys savo pažadus,
jeigu jie nepripažįsta Dievo įsakymų ir vidujai yra
pavergti godumo, kūniškumo, puikybės ir nepakantumo
kitaip mąstantiems?
Turbūt dar ilgas mūsų kelias į visišką
laisvę, tačiau turėkime drąsos juo eiti. Šiuo keliu
eidami pasitikėkime ne tiek savo jėgomis, kiek Dievu,
vedančiu į laisvę pavienius žmones ir tautas, jeigu
tik jos siekia tikros laisvės.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|