ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Antikristinė santarvė
(1999)
Bažnyčia nuo Nepriklausomybės atkūrimo
pradžios nuolat siekė, kad visuomenės moralės kėlimas
taptų valstybės prioritetiniu uždaviniu. Reikia pasidžiaugti,
jog dorinis ugdymas kaip privaloma disciplina buvo įvestas
Lietuvos mokyklose. Tačiau per Nepriklausomybės laikotarpį
politikai ir valdžios vyrai daugiausiai mąstė apie ekonominius
reikalus, tarsi kelyje į laisvę būtų buvę reikalingi
tik pinigai ir Vakarai. Nors visi žino, kad tik aukštos
moralės žmonės pajėgūs kurti tautos ateitį, tačiau šis
žinojimas po Nepriklausomybės atkūrimo netapo kūnu.
Jeigu mes būtume turėję pakankamai moralių politikų,
jei mūsų valdininkai būtų buvę ne tokie savanaudžiai
ir jei daugumai Lietuvos žmonių būtų rūpėję ne egoistiniai
interesai, bet savojo krašto gerovė, šiandien daug kuo
galėtume pasidžiaugti. Partijų programose nesimatė ir
nesimato, kad joms rūpėtų moralinis žmonių ugdymas,
priešingai, girdėjome ir girdime balsus, tvirtinančius,
esą dorinio ugdymo pamoka mokyklose nereikalinga.
Lietuvoje galima nesunkiai pastebėti,
kaip sąmoningai ar nesąmoningai, tačiau labai veiksmingai
griaunama žmonių moralė. Pats pavojingiausias reiškinys,
kurį stebiu visuomenės gyvenime, tai ribos tarp gėrio
ir blogio ištrynimas, žmogaus kilnumo maišymas su amoraliais
jo poelgiais.
Krikščionybė per du tūstančius metų
paklojo labai aiškius ir tvirtus moralės pagrindus,
kurie remiasi Dekalogu ir Kristaus mokslu. Ji iškėlė
žmogaus kaip Dievo kūrinio vertę, aiškiai atskyrė blogį
nuo gėrio ir šviesą nuo tamsos. Šiandien tie moralės
pagrindai revizuojami. Susirūpinimą kelia, kai balsuojant
bandoma nustatyti, kas moralu ir kas ne. Neseniai vienoje
televizijos laidoje buvo nubalsuota, kad galima statyti
paminklus ne tik tautos didvyriams, bet ir išdavusiems
tėvynę. Argumentavimui pasitelkiamas net Šv. Raštas,
apeliuojama į Dievo gailestingumą. Tikrai Dievas yra
gailestingas, todėl ir didžiausias nusidėjėlis gali
apgailėti savo kaltes ir tikėtis būti išgelbėtas, tačiau
Šv. Raštas niekada nededa lygybės ženklo tarp Kaino
ir Abelio, tarp išdaviko Judo ir savo nuodėmes apgailėjusio
apaštalo Petro, tarp Barabo ir šalia Kristaus nukryžiuoto
ir savąsias kaltes išpažįstančio plėšiko.
Mūsų dienomis tapo madinga ieškoti
santarvės, kurią galėčiau pavadinti antikristine santarve,
kuri negydo žmonių širdžių, neprikelia žmogaus naujam
gyvenimui, bet pridengia blogį, nuo kurio neketinama
nusigręžti. Bažnyčia per visą Nepriklausomybės laikotarpį
kvietė žmones į krikščionišką santarvę ir atlaidumą,
tačiau sykiu ji kvietė ir į atgailą. Deja, kai kurie
žmonės nori ne įvykdyto blogio (nuodėmės) atleidimo,
kuris pasiekiamas per atgailą, bet kalčių atleidimo
be atgailos. Krikščionybė tokios santarvės nepripažįsta,
nes santarvės ieškojimas be atgailos yra vienas iš Naujojo
amžiaus klystkelių. Netikros santarvės siekimas yra
amoralus, nes griauna tautos moralės pagrindus.
Pastaruoju metu daug diskusijų
sukėlė kelių asmenų, dirbusių sovietiniam saugumui,
aukštas valstybinis apdovanojimas. Šiandien įrodinėjama,
kad tokiu apdovanojimu buvo siekiama santarvės. Tačiau
nuo sovietų valdžios kentėjusieji šitai įvertino kaip
amoralų elgesį, kaip teisingumo pažeidimą, nes nekaltų
žmonių kančia buvo sulyginta su kitų karjerizmu ar net
išdavyste. Sesers Nijolės Sadūnaitės klausimą, kodėl
taip elgiamasi, žiniasklaida traktavo kaip pykčio protrūkį,
netoleranciją ir t. t. Atsirado net Šv. Rašto žinovų,
kurie pasakojo apie Bažnyčios priešo Sauliaus atsivertimą
prie Damasko vartų ir patarė apdovanojimo moralumu abejojantiems
tautiečiams paskaityti Evangeliją. Manau, kad represijas
patyrę tautiečiai pakankamai gerai pažįsta Evangeliją,
nes jie nesišaukia keršto, tačiau kenčia matydami, kai
yra pažeidžiamas teisingumas ir suniekinama dorųjų žmonių
kančia ir auka. Neduok Dieve, kad kada nors lietuvio
sąmonėje būtų visiškai ištrinta riba tarp pasiaukojimo
ir išdavystės, tarp didvyriškumo ir nusikaltimo, tai
reikštų mirties nuosprendį dvasiniam tautos prisikėlimui.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|