ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
DEŠIMT KLAUSIMŲ ARKIVYSKUPUI
(Radijo žurnalisto V. Markevičiaus pokalbis su
Kauno arkivyskupu S. Tamkevičiumi)
1 K. Ekscelencija, tikriausiai matėte praėjusią
savaitę net tris kartus transliuotą laidą "Krantas".
Į redakciją daug kas skambino ir prašė komentarų.
Kadangi laida buvo nukreipta ne tiek prieš kunigus,
kiek prieš vyskupus, norėtume išgirsti Jūsų nuomonę
laidoje paliestais klausimais.
A. Kalbėsiu visiškai atvirai. Šiandieninė Bažnyčia
nevengia kalbėti net sunkiais klausimais ir, kai reikia,
turi drąsos pasakyti: gailimės, kad tai įvyko.
2 K. Laidoje buvo pasakyta, kad ne šimtu
procentų, bet labai daug kunigų gyvena su moterimis.
Ar galite tai paneigti?
A. Esu kunigas nuo 1962 m. Per šį ilgą laikotarpį
artimai pažinojau labai daug kunigų, klausiau jų išpažinčių
ir galiu be perdėjimo pasakyti, kad dauguma kunigų garbingai
laikosi savo įsipareigojimų. Netvirtinu, kad jiems tai
nieko nekainavo ir nekainuoja, bet teigiu, jog jie ne
tik išorėje, bet ir viduje švarūs. Bažnyčiai nepalankūs
žmonės yra linkę įtarinėti. Panašiai elgiasi ir tie,
kurie nori pateisinti savo moralinius pralaimėjimus:
girdi, beveik visi taip elgiasi, todėl ir aš, pametęs
žmoną ar suviliojusi kunigą, esu niekuo ne blogesnis
ar ne blogesnė. Kas nesigrūmė už savo santuokinę ar
kunigišką ištikimybę, kas leido sau negarbingai elgtis,
suprantama, mano, jog visi žmonės nemoka valdyti savo
emocijų.
3 K. Ar Bažnyčios vadovai apmoka kunigų moterų
abortus, kaip buvo teigiama laidoje?
A. Absurdiškesnį kaltinimą sunku ir sugalvoti.
Nors šiame pasaulyje niekas, net ir vyskupai, nėra apsaugoti
nuo klaidų, tačiau kodėl vyskupai turėtų prisiimti sau
tokį sunkų nusikaltimą? Kunigai, per nelaimę sulaužę
celibato priesaiką, paprastai savo nuodėmes ir jų pasėkmes
slepia nuo vyskupų, panašiai, kaip vyras ir moteris
slepia savo santuokinę neištikimybę. Todėl aš neturiu
nė vieno pavyzdžio, kad kunigas būtų pasipasakojęs apie
savo nuopolį. Apie tai dažniausiai pasipasakojama tik
išpažinties metu, o vyskupai savo kunigų išpažinčių
neklauso, nes jiems būtų surištos rankos, jei reikėtų
oficialiai kalbėtis apie tą medžiagą, kuri buvo sakyta
per išpažintį, tačiau buvo gauta ir kitokiu būdu.
Reikia apgailestauti, kad kai kurių kunigų gyvenime
yra skaudžių klaidų ir moralinių nuopolių. Ne vienam
kunigui yra pakankamai sunku išlaikyti tai, ką jis šventimų
metu yra prisiekęs. O pasauliečiams išlaikyti santuokinę
ištikimybę, ar lengva? Deja, jei būtų lengva, nebūtų
tiek skyrybų ir tragedijų šeimose. Kunigo ar jį įsimylėjusios
moters nuopolį suprasti nėra sunku; sunkiau suprasti,
kai puolęs kunigas ar moteris tuo didžiuojasi, pavyzdžiui,
kad susilaukė kūdikio. Tai tas pat, jei būtų didžiuojamasi
bet kuriuo nesantuokiniu kūdikiu. Moteris ar mergaitė
negali žiūrėti į celibate gyvenantį kunigą kaip į nevedusį
vyrą, nes jis savo meilę ir ištikimybę yra pažadėjęs
tikinčiųjų bendruomenei - Bažnyčiai.
4 K. Ar vyskupai duoda išlaikymą kunigų vaikams,
kaip laidoje buvo teigiama?
A. Galėčiau pakartoti: kunigui, patekusiam į
bėdą, net mintis neateina pasakoti vyskupui apie savo
prasižengimus. Atsitikus nelaimei, sąžiningas kunigas
nemeta kunigystės, bet, apgailėjęs savo suklydimą, turi
padėti moteriai užauginti kūdikį. Šito reikalauja teisingumas.
Kad nesikartotų neištikimybė priesaikai, patariama ieškoti
būdų teikti pagalbą ne asmeniškai, bet per kitus. Kurijų
darbuotojai paprastai šioje pagalboje nedalyvauja. Jeigu
kunigas vengtų pagelbėti užauginti kūdikį, vyskupas,
apie tai sužinojęs, turėtų jį priversti šitai sąžiningai
daryti; antraip kunigą reikėtų suspenduoti. Niekas negali
atleisti nuo pareigos, kylančios iš prigimtinės teisės,
atlikimo.
5 K. Laidoje buvo teigiama, kad vyskupai
rūpimasi tik išorine kunigų laikysena, bet toleruoja
jų nusikaltimus, kurie viešai nematomi?
A. Netiesa. Kiekvienas geras vyskupas nori,
kad jo kunigai laikytųsi pašaukimo. Ko bûtų vertas
tėvas, jei jis nesirūpintų savo šeimos garbe ir vaikų
moraliniu švarumu? Vyskupui. kaip kiekvienam geram tėvui
ar motinai, be galo yra skaudūs kunigų moraliniai nuopoliai,
nes jie tikinčiųjų bendruomenei atneša daug skausmo.
Kas kitaip mąsto apie vyskupus, tas arba turi moralinių
problemų, arba labai nekenčia Bažnyčios.
6 K. Laidos metu vienas politinis kalinys
pasakojo, kad jis kažką bijąs kasakyti, nes pasakęs
atseit negalėsiąs ramiai gyventi: bus iškulti langai,
bus šantažuojamas ir t.t. Buvo pateiktas kunigo R. Mikutavičiaus
pavyzdys.
A. Buvo laikmetis, kai žmonių baimė buvo pagrįsta.
Už tiesos sakymą sovietai duodavo dešimt ir daugiau
metų, tačiau ir tada ne visi žmonės iš baimės bėgo į
krūmus. Daugelis drąsiai pasitiko sovietinius kalėjimus
ir lagerius. Labai abejoju, kad kun. R. Mikutavičių
kas nors gąsdino. Tik arkivyskupas ne kartą jam priminė,
kad laikytųsi Bažnyčios kanonų, bet šitai pasakoma kiekvienam
klaidų darančiam kunigui. O jeigu kokia ligonė moteris
aptepliojo statulą ar sudaužė kryžiaus kelius, tai iš
to nereikia pūsti burbulą. Beveik kiekvienas kunigas
galėtų nurodyti ne ką mažiau nemalonumų, kuriuos patiria
nuo neišmintingų žmonių, tačiau dauguma iš to nedaro
tragedijos. Paaukoja Dievui tuos nemalonumus ir dirba
toliau.
Nedrįstu šimtu procentų teigti, bet negaliu atsikratyti
minties, kad kalbos apie žmonių sekimus, gąsdinimus
ir šantažavimus kai kam yra labai naudingos ir jos specialiai
skleidžiamos. Tomis kalbomis siekiama sukompromituoti
pasaulietinę ir bažnytinę valdžią. O jei žmogus iš tiesų
yra geravalis, bet pakrikusių nervų ir visur mato pavojus,
reikia ieškoti medicinos pagalbos.
7 K. Laidoje buvo pasakojama, kad Bažnyčios
vadovai ir dabar elgiasi kaip inkvizicijos laikais,
kai pasauliečių rankomis tempdavo žmones ant laužo.
Man atrodo, kad mūsų dienomis yra žmonių, gyvenančių
ne realiame pasaulyje, bet tokiame, kurį sukuria žudynių
ir košmarų pilni televizijos filmai. Klausydamas tokių
kaltinimų, neatsikratau įspūdžio, kad šitai pasakęs
žmogus turėtų būti arba piktavalis, arba iš tikrųjų
gyvenantis kažkokių iliuzijų pasaulyje, kur realybė
maišosi su vaizduotės sukurtais vaizdais. Po kun. R.
Mikutavičiaus dingimo Kaune buvo skleidžiamos kalbos,
kad kunigas yra uždarytas kažkurios senamiesčio bažnyčios
rūsyje, dar vėliau, - kad kažkur Vatikane. Tokias kalbas
gali skleisti liduisti arba labai pikti žmonės, kurie
nesiskaito su priemonėmis ir nori bet kokia kaina kompromituoti
Bažnyčią.
8 K. Kam to reikia?
A. Aš irgi klausiu, kam to reikia? Surandu tik
vieną atsakymą: žmonės Bažnyčia labai pasitiki, ir dėl
to ji yra ženkli visuomenės jėga. Todėl visada atsiras
žmonių, kuriems Bažnyčia bus krislas akyje ir kurie
norės sumenkinti Bažnyčios įtaką. Kadangi labai sunku
yra kritikuoti tikėjimo ar Bažnyčios esmę (tik prisiminkime
dešimtmečiais vykdytą ateistinę propogandą), pasirenkamas
lengviausias kelias - kelti į paviršių kunigų klaidas,
tas klaidas didinti, "pagražinti" išgalvotais dalykais.
Viliamasi, kad atsiras patiklių žmonių ir tikslas bus
pasiektas. Prieš karą Nepriklausomoje Lietuvoje laisvamaniai
irgi panašiu būdu kovojo su Bažnyčia: užuot garbingai
kovęsi, jie rašė apie klebonų šeimininkes.
9 K. Laidoje "Krantas" buvo kalbama apie
"paslaptingą jėgą" ir buvo bandoma įteigti, kad ta paslaptinga
jėga, kuri vos ne laužus kuria, yra Katalikų Bažnyčia.
Ką galėtumėte pasakyti apie dabartinę Katalikų Bažnyčią?
A. Bažnyčia veikia viešai ir šia prasme joje
nieko nėra paslaptingo, todėl bandymas Bažnyčioje ieškoti
kažkokių paslaptingų jėgų tik rodo, kad kai kurie žmonės
yra labai tolimi nuo religijos, todėl jų vaizduotėje
ir šmėkščioja Ispanijos inkvizitoriai ir raganų laužai.
Seniai praėjo laikai, kai Bažnyčia siekė pasaulietinės
valdžios. Dabartinė Bažnyčia yra ne valdanti, bet tarnaujanti.
Todėl norėčiau visus, kuriuos prigąsdino mūsų minima
televizijos laida, palinkėti Viešpaties žodžiais: "Ramybė
jums! Nebijokite!" Galima bijoti tik tų, kurie užsideda
tiesos kaukę, bet siekia, kad žiniasklaidos žodis sudrumstų
žmonių protus.
10 K. Ar panašios publikacijos ir laidos
Bažnyčiai padaro daug žalos?
A. Nelengva atsakyti. Tikriausiai taip, bet
yra ir naudos. Žala yra tiems Bažnyčios nariams, kurių
tikėjimas silpnas ir paremtas tik kunigo autoritetu.
Račiau sąmoningas tikintysis tiki Dievą ne dėl to, kad
mato geresnį ar blogesnį kunigą, bet, kad Dievą randa
jį supančiame pasaulyje ir Dievo žodyje, kalbančiame
į mus per Apreiškimą.
Teisingos kritikos kunigų atžvilgiu nauda yra ta, kad
ji verčia kunigus pasitempti ir neduoti pagrindo panašioms
laidoms, o neteisingą kritiką kunigas ir tikintis žmogus
turi priimti kaip kryžių, kuris yra neišvengiama žmogaus
dalis: "Jie mane persekiojo, persekios ir jus".
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|