ARCHYVAS
Arkivyskupo dekretai
ir raštai | Arkivyskupo
tekstai | Tarnybų
dokumentai | Pastoracinė
medžiaga | Informacinė
medžiaga | Kauno
arkivyskupijos naujienos
Arkivyskupo
tekstai
Mes ir mūsų mirusieji
(2000, Vėlinės)
Apaštalas Jonas yra aprašęs Lozoriaus mirtį, seserų
Mortos ir Marijos išgyventą skausmą ir po to jo prikėlimą
(Jn 11, 144). Seserų skausmas buvo toks didelis,
kad sugraudino net Jėzų. Evangelistas rašo: Jėzus
pravirko. Tada žydai ėmė kalbėti: Štai kaip jis jį
mylėjo! Beveik visi esame išgyvenę skaudžių netekčių,
kai negalėjome sulaikyti skausmo ašarų ir mus guodė
tik tikėjimas ir viltis, kad išsiskiriame laikinai,
kad tas, kuris tiki Kristų, nors ir numirtų, bus
gyvas.
Yra mirčių, kurių sukeltas skausmas artimųjų išgyvenamas
ramiai. Vėlinių proga Kauno dienoje buvo aprašyta
vienos 89 metų senutės mirtis. Vieną dieną ji pasakė:
Vaikeliai, aš jau mirsiu. Tada pasiprašė nuvežama
į bažnyčią, su visais atsisveikino, priėmė Ligonių sakramentą,
paskui namie paprašė už ją kalbėti mirusiųjų litaniją
ir iškeliavo pas Viešpatį.
Deja, daugelis mirčių yra staigios, kurios tarsi trenkęs
perkūnas nelauktai atima pačius reikalingiausius ir
mylimiausius žmones. Tai žūtys įvairiausiose avarijose,
nužudymai ir savižudybės. Visų šventųjų litanijoje meldžiame:
Nuo staigios ir netikėtos mirties, gelbėk mus, Viešpatie!
Reikėtų šiuo maldavimu pradėti dieną, kai sėdame į automobilį
ar lėktuvą, kai kyla nors menkiausias pavojus mūsų gyvybei.
Krikščionis turi trokšti prieš mirtį, t.y. prieš susitikimą
su Viešpačiu, jam spėti pasakyti: Dieve, myliu tave,
atleisk mano kaltes ir neatstumk manęs nuo savo veido.
Mūsų dienomis negirdėtai padaugėjo nužudymų ir savižudybių.
Per penkiasdešimt metų skiepytas ateizmas ir dabartinė
mirties kultūra deformavo daugelio žmonių sąmonę pačia
juodžiausia prasme: sunyko suvokimas, kad žmogus yra
Dievo vaikas ir kad tik Dievas yra žmogaus gyvybės šeimininkas.
Visi, kurie kėsinasi į svetimą ar savo gyvybę, daro
labai sunkų nusikaltimą. Nėra priežasties, kuri pateisintų
savižudybę. Tiesa būdavo, kad partizanai, bijodami
per kankinimus išduoti savo draugus, susisprogdindavo,
žmonės, protestuodami prieš pavergimą, susidegindavo,
tačiau mes nežinome, kiek tais kritiniais momentais
žmogus laisvai ir sąmoningai pakeldavo prieš save ranką.
Todėl net ir savižudybės atveju Bažnyčia meldžiasi už
pasirinkusius mirtį. Tačiau ji visada sakė ir sakys:
nevalia pakelti ranką prieš save, nes žmogus yra
gyvybės tik prižiūrėtojas, bet ne šeimininkas (žr.
KBK, 2280).
Prieš Vėlines žiniasklaidoje buvo daug diskutuojama,
kaip turėtume pagerbti savo mirusiuosius. Nedrįsčiau
Bažnyčios nuomonės primesti visiems, tačiau tikintieji
visada turėtų pagalvoti apie tai, kad atsisveikinimas
su mirusiaisiais ir tolesnis jų prisiminimas būtų tikrai
krikščioniškas. Paprastai žmonės, netikintys pomirtiniu
gyvenimu, stengiasi ant kapo pastatyti kuo didesnį ir
brangesnį paminklą. Tačiau mes, prisikėlusiojo Kristaus
broliai ir seserys, neturėtume rūpintis, kad per laidotuves
būtų kuo daugiau vainikų ir gėlių, arba ant kapo ritinti
didesnį nei kaimynas paminklą. Mums derėtų prisiminti
mirusįjį maldoje, dažniau paprašyti šv. Mišių aukos,
kurios metu brangūs mirusieji būtų pavedami Dievo meilei
ir gailestingumui, dažniau kokį nors gerą darbą paaukoti
už mirusįjį, kuris galbūt nespėjo ar per mažai padarė
gerų darbų gyvendamas žemėje. Mes juk tikime šventųjų
bendravimu, būtent, kad Dievo tautos žmonės gyvi ir
mirusieji gali tarpusavyje bendrauti ir vieni kitiems
padėti. Jei kartais nepajėgiame užsakyti atskirų šv.
Mišių, paprašykime, kad mūsų mirusieji būtų prisiminti
sudėtinių Mišių metu, jei negalime padaryti visai Lietuvai
matomų gerų darbų, tai bent kukliai paremkime Bažnyčios
vykdomus gailestingumo darbus ir tai bus mūsų krikščioniško
sąmoningumo, kuris tikėjimą perkelia į kasdienį gyvenimą,
ženklas.
Šiandien kunigams iškyla daug sunkumų dėl laidotuvių.
Anksčiau, jei žmogus negyveno katalikiškai, Bažnyčia
už jį melsdavosi, tačiau bažnytines laidotuves dažniausiai
atsakydavo. Dabar labai sunku atskirti ir įvertinti,
kam bažnytines laidotuves atsakyti, o kam ne. Dabartinė
Bažnyčios teisė yra nustačiusi tokias normas: laidojami
visi pakrikštyti žmonės, išskyrus tuos, kurie nuo tikėjimo
viešai atsimetė, kurie nuodėmingai, piktinančiai gyveno
ir prieš mirtį neparodė atgailos ženklų (žr. CIC
kan. 1176 ir 1184). Bažnyčia meldžiasi net už didžiausius
nusidėjėlius ir nė vieno neteisia, ir čia kalbama tik
apie katalikiškas laidotuves. Sąmoningi katalikai, žinodami,
kad velioniui gyvam esant nebuvo reikalinga Bažnyčia,
paprašo kunigą paaukoti Mišių auką už jį ir palieka
kunigui pačiam nuspręsti, kaip mirusiajam atiduoti paskutinę
bažnytinę pagarbą.
Šiandien ir per Vėlinių oktavą Bažnyčia kviečia visus
aplankyti kapines, pasimelsti už mirusius ir paaukoti
už juos laimėtus atlaidus. Norėčiau dar pridurti: telieka
mums kapinės po bažnyčios antrąja šventa vieta, tai
liudys mūsų dvasinį ir krikščionišką brandumą.
Kauno arkivyskupas metropolitas
<< atgal
į sąrašą
|