MAŽOJI
ARIOGALOS ENCIKLOPEDIJA
Vytautas Šulskis
Ariogalos tautosaka
AITVARAI
Vienas piemuo tingėjo vyžas pinti. Mat senovėje tų vyžų nemažai reikėjo visa šeima vyžas nešiojo. Tas piemuo vyžose rado aitvarą.
Tu nesakyk savo šeimininkui, kad tu mane radai, prašo aitvaras, aš tau duosiu visko, ko tu manęs prašysi.
Prinešk man senų vyžų, sako piemuo, aitvarą paleisdamas.
Ir aitvaras prinešė. O kaip nešė! O jo joj, kad matytum! Ot durnius. Būtų prašęs naujų vyžų, ir tų būtų prinešęs, o dabar senų. Žinai, piemuo yra piemuo
APIE DUONVABALIUS
Ot dabar tai nėra nei svirplių, nei duonvabalių, pradėjo pasakojimą M. Jasaitis.
Yra. Vieną net ligoninėj radau, kitas ligonis, kartu su mumis gulėjęs palatoj.
O aš papasakosiu. Tai buvo Šliužiuos. Ūkininkai labai mėgo kortuoti. Kortuodavo iki vėlumos. Kartą tas ūkininkas parėjo namo jau po dvyliktos. Anais laikais tai labai vėlai. Parėjo ir ieško valgyti ant pryžiedos. Rado dubenėlį su blynais. Valgo ir spjaudosi.
Sakiau, spirgų nedėk į taukus, žmonai, jau gulinčiai.
Nedėjau, tėvai, nedėjau. Su smolčium (lydyti kiauliniai taukai) sutaisiau.
Senis užsidegė degtuką. Kad pradės spjaudytis. Dubenėlį (pasakotojas vadina jį bliūduku) kad duos į žemę. Ir dar patrynęs. Taukuose plaukiojo nuskendę duonvabaliai, kuriuos patamsy valgydamas jis palaikė spirgais.
O tu žinai, nusibridijau (pasišlykštėjau), baigė pasakojimą M. Jasaitis.
Dar vieną turiu apie duonvabalius.
Nueinu pas kaimyną. Pasistatėm buteliuką. Jau gersim. Atnešė duonos. Gi iš duonos vabalai vabalai lenda. Mat duonos pluta atšokusi. o jie ten sulindę kremta. Tai jis nagais (pirštų galais) per plutą:
Štišium lauk! veja juos, tuos prakeiktus duonvabalius.
APIE SENMERGES
Pirma buvo tokia mergaičių mada netekėti, eiti į vienuolyną. Viena mergaitė pasižadėjo netekėti. Meldėsi, pasninkavo. Ir taip penkiasdešimt metų. Vieną kartą pastebėjo, kad ją kelia iš miego, budina, neleidžia miegoti. Ji dar griežčiau pasninkauja, dar nuoširdžiau meldžiasi. Niekas nepadeda. Ją iš miego kelia, daiktus mėto, peša. Eina išpažinties, skundžiasi kunigui. Kunigas pagalvojo ir sako:
Nueik bažnyčion naktį, užsidaryk. Tu pamatysi, kas tau miegot neduoda.
Ji taip ir padarė. Atėjo naktį į bažnyčią, klūpi, meldžiasi.
Žiūri ateina galvažudys, kraujo naščiais užsidėjęs, su pančiais geležiniais, ateina mergaitės su berneliais, ateina artojai, vienuolės, kunigai ateina mišių laikyti. Ateina vyras ir sako jai:
Duok kūną. Žiūrėk, pasislėpei bažnyčioje ir jokios naudos iš tavęs.
Čia pasakotoja A. Buivydienė nutilo.
O kaip paskui buvo? klausiu.
O kaip paskui? Ką aš žinau, kaip paskui? Paskui kiekvieną nepasekiosi. Bet, matyt, negera mada. Taip jau pasaulis sutvarkytas poromis. Ką čia kitaip prasimanysi. Visokių madų buvo. Visokių reik. Dėl svieto pagražinimo.
APRANGA
Seniau batus retai kas turėjo. Daugiausia nagines mūvėjo. Didžiausias papuošalas parėdny balti marškiniai, juosta perjuosti. Kai kas juostą turėjo ant kaklo. Mergaitės nešiojo kaip dabar tautiniais rūbais su juosta. Galvos rūtom ar mirtom apkaišytos. Balti marškiniai. Mergaitės dar nešiodavo šniūravones. Būdavo, išeis po pamaldų vyrai ir sustoja kapeliuos baltuoja visi kapeliai tų vyrukų balti marškiniai. Paskui pradėjo austi milus (storas veltas vilnonis namų darbo audeklas). Kasdien nešiodavo placenkines kelnes (su juosčikėm). Vyrai sekmadieniais, išėję iš koplyčios, susėdę gerdavo po pušimi, kuri stovėjo prie kelio AriogalaČekiškė, kryžkelėje. Dabar tos pušies nėra.
AUKSO PUODAS
O vieną kartą mūsų kaimynui buvo taip.
Gabraitis ir Dobrovolskis ganė. Žiūri plyks plykst užsidegė pinigai. Vyrai pasiėmė rožančių, kastuvus ir nuėjo ten, kur degė pinigai. Prisikasė. Ir mano brolis traukia traukia neištempė. Nusiavė basi. Tempė tempė neištempė. Pasižiūri, kodėl taip sunku. Gi guli žydas su barzda. Ir kad lėks prieš kalną.
Vyrai grįžo namo nieko nepešę. Rytą atsikėlę nuėjo apžiūrėti. Tikrai pinigų būta. Puodo žymė. Ir kas gi juos išsiėmė? Vyrai tarias, žiūrės: kas geriausiai gyvens, tas ir bus pasiėmęs.
Paskui paaiškėjo, kad paėmė Marma.
Taip pirma, taip ir dabar: gudresnis vis gudresnis. Kaip tu vargšas prasigyvensi? O rodos, dirbi dirbi. Galo nėr. Kartais karstui vos uždirbi.
BAIDYKLĖ
Jasilynėj gyveno Jasilai: Tadas, Mikas ir Kazys. Jų troba buvo didelė, senoviška langai į vidų, o lemperijos (langų ar durų staktų apkalimas lentomis, apatinė lango dalis) lauke. Ant bėgūnų (medinis durų įtvaras, toks vyrius) durys buvo. Tos durys čirška, kai darinėji.
Guli broliai, mėnuo šviečia. Į vidų įėjo baidyklė. Visi trys broliai mato tą baidyklę, bet kiekvienas mano, kad kitas brolis nemato. Tadas su kulnim budina Miką, kad šis atsikeltų ir pastebėtų. Mikas žadina Kazį. O baidyklė artinas, didėja. Kad šoko visi trys broliai, tai ąžuolinius ušokus (ušokai staktos) išnešė. O kas ta baidyklė, tai nežinia.
BALTOS DVASIOS
Prie Čekiškės Klangulių kaime gyveno Tutliukės. Viena susirgo, jaunesnė, ir šaukiasi kunigo. Tėvas nuvažiuoja pas kunigą ir sako:
Dobradziejau, prašau pas ligonį.
Kunigas, taip pasveikintas, supyko ir nevažiavo. Ligonė, sužinojusi, kad kunigas pas ją nevažiavo, labai nusiminė ir mirė.
Iš tos baimės, kad be kunigo mirė sesuo, vyresnioji taip susijaudino, kad neužilgo ir ji mirė.
Nuvežė kunigui varpams. Du iš vienos šeimos. Kunigas labai nustemba kaip čia. Jas atlydėjo aprėdytas baltai (pasakotoja tarmiškai baltoje). Kas per verksmas! Ir kaimynai. Labiausiai verkia motina, tėvas. Žiūri kunigas, graižo rankas.
Aš už jas atsimelsiu, sako mamai.
Žinai, kunigui tos mergaitės beldžiasi. Sudžiuvo Čekiškės kunigas. Moterys klausė, ar kunigui nesibaido tos dvasios, nebudina jo? Mat kai kurios moterys matė kažką baltą stovint prie kunigo lango. Kunigas išėjo ir ilgai su toms dvasioms kalbėjo. Tą rytą jis atsikėlė anksti. Tai į klausimą, ar vaidinasi, atsakė;
Atėjo malkų vogti, o aš išėjau barti.
Pasakos. Kam tos malkos joms būtų reikalingos. Negirdėjau, kad mirusieji reikalautų malkų. Poteriai, mišios kas kita. O čia malkos. Matai, kam čia akis muilinti. Mano, kad kaimietis, tai jau durnas, nesupras. Ką čia šnekėt.
Batus perka
Žinai, deri kartą Kauno talkučkėj (turguj), po karo, batus. O tu žinai, kas po karo batai! Taigi. O batai amerikoniški. Pasižiūri batas į batą. Poromis surišti. Tai jis maišą tų batų. Dar pigiau paleido.
Parsivežęs žiūri visi vienos kojos. Ot tau ir batai. Amerikoniški.
BUIVYDIENĘ VELNIAS NEŠA NAMO
Daug ieškoti nereikia. Aš pati prisimenu, kaip mane velnias iš Čėkuvos namo nešė.
Einu einu, o Garšupio neprieinu. Nežinau, o gal aš Šlapučiuose? Kandu į ranką skauda. Nesapnuoju. Prisiroviau keturis kuolus ir nešu. Rankos nutirpo, kojos linksta, o einu, ir gana. Ir verksmas ima. O to ėjimo. Žiūriu stoviu prie špalero (topolių eilės Čėkuvos dvaro keliu V.Š.). Žengiu septynis žingsnius atbulai. Ir kuolus nešu. Nepadėjo. Vėl einu. Už kokios valandos vėl aš prie špalero. Prie dvaro. Sustojau ir galvoju: gal aš prie Raudondvario? Gal mane ten velnias nunešė? Persižegnojau. Apsisuku ant kairiojo kulnies ir sakau: Ir tegu velnias veda, kad tik namo atvestų. Ir kad vedė. O kad pasiuto lėkt. Paskui sustojo. Paskui ėjau ir parėjau. pats žinai, kiek čia nuo špalero iki Žąsinų kilometras su geru mazgu. O matai kiek mano klajota.
ČIUBICKAS
Iš Milašiūnų Čiubickas sunkiai gyveno. Ir vaikų mažų daug, ir valgyt ne visada yra ko. Jis pas Alijauską Gegužiuos padieniu dirbo. Tai jam bulvių pasodindavo, tai tą, tai aną. Taip ir gyveno. Žinai, kai žemės neturi ar mažai turi, imi kuom nors verstis.
Nuvažiavo kartą į Kėdainius arklio pirkti. Nusivežė ar 70 litų. Nusipirko tokį kuiną. Geresnio negausi už tokią sumą. Taigi ir vedas. Prisivedė prie Josvainių. Neina. Arklys pavargo, ir Čiubickas pavargo. Žinai, gal pėsčias nuėjo. O Kėdainiai tai ne čia pat. Šiaip taip atsivedė prie Svilių. Stovi smuklė. Žydas davė jam bandelę, arbatos. Čiubickas pasiskundė, kad nuilso arklys. Žydas jam:
Ui, duok man litą, aš tau duosiu tokių vaistų, kad tekinas parjosi namo.
Tai kad aš tik 35 centus turiu.
Ui, man užteks.
Žydas davė jam štinkspirito (den. spirito) buteliuką. Liepė greitai lipti ant arklio. O tas žydas patepo tuo spiritu arklio pauodegį. Ir tas arklys kad šoks bėgti!
Ir parjojo Čiubickas. Vos vos parvedė tą arklį į tvartą. Parėjo į gryčią labai pavargęs. Žmonai ir sako:
Eik, pažiūrėk.
O pats paėmė tą buteliuką ir pasitepė savo pasturgalį. O kad tas ėmė jį ėsti, tą Čiubicką, kad jis vietos neranda. Atėjusi žmona iš tvarto įpylė vandens į dubenėlį ir liepė sėstis. Sėdos ir plovės.
Kad ne Čiubickienė, tai niekas ir nebūtų sužinojęs. O jinai atėjo pas Alijauskienę ir papasakojo. Iš jos lūpų ir aš sužinojau.
Šią istoriją man pasakojo tėvelis. Šis pasakojimas kaip tik toks pat.
M. Jasaitis, 55 m. iš Šliužių k., 1980 m. Gyveno Gėluvoj. Miręs.
DĖDĖ VAIDINASI
Ponui dingo pinigai. Bet kas pavogė, tai niekas nežinojo. Poną saugojo liokajus (kambarinis tarnas). Tarnas buvo nedurnas. Jis pradėjo gąsdinti poną. Ponas turėjo šautuvą, liokajus pasižiūri ir kada ponas jo nepasiima, jis apsirėdo mirusiu dėde, pasidaro baltus plaukus ir kuprikę pastatydavo. Ir lazdą nešiojo, ir gąsdino poną žegnoja jį. Poną gąsdindavo tada, kai būdavo mėnuo. Kai mėnuo pasislepia, jis greitai šauna į savo lovą. Ponas išsigandęs šaukia tarną. Šis prisistato. Abu laksto, bet nieko neranda. Klausia sargų, naktininkai nieko nematę.
Kartą jis išdrįso poną taip pagąsdinti. Rankas labai atsišaldė ir naktį staiga čiupo pono kojas. Ponui jas iš išgąsčio pritraukė. Rytą ponas nekėlė. Tarnaitės bijodavo iš kambario išeiti. Sakydavo: poną gąsdina miręs pono dėdė.
Tą naktį nė pas tarną nelėkė, kai su šalta ranka griebė. Vežė jį į Vilkiją, mišioms davė. Jis dalino dovanų ditkę, kam kapeiką, kad tik tas dėdė nesivaidintų.
Ditkė senovinis šešių skatikų pinigas. Skatikas XIX a. rusiška pusės kapeikos moneta, feodalinės Lietuvos piniginis vienetas; XVIIIXIX a. lenkiškas ir rusiškas grašis. 19191922 m. Lietuvoje vartoto piniginio vieneto (auksino) šimtoji dalis.
DVASIOS VAIKŠTO
Grįžo iš tolimos kelionės Staniulis iš Šlapučių. Netoli Kriaučupio upelio jis pamatė žmogų einant. Kuo tolyn, tuo tas žmogus didyn. Staniulis žino, kad tai dvasia, kad tai retas kūnas, bet bijosi. Kada tas žmogus-dvasia priėjo arti, jis ją pastūmė. Dvasia suriko:
Ai!
Perėjo kalną, pasiekė namus ir sako:
Ar mane liga, ar mirtis griebia.
Paskui Staniulis kad sirgo, kad sirgo.
(Pasakotoja sako Kriaučupis. Žemėlapiuose Kriausupis, žmonėse Kriausupys. A. Vanago Lietuvių hidronimų etimologinis žodynas duoda Kriausupys, jis įteka į Dubysą ties Paprienų k., netoli Čekiškės).
EINANTI ŽVAKUTĖ
Žąsinuose gyveno du seneliai Mykolas ir Uršulė Bereišai. Buvo jau nusenę, darbo dirbti negalėjo, tai gyvendavo iš išmaldų už giedojimą. O jie gieda ir gieda. O mes, vakai, būdavo, vis nešam, vis nešam Bereišam. Kartą vežė Sventickienė į Kauną kalakutus. Grįžtant namo, nuo Semeniškių, nuo Digrių, pamatė einant žvakutę. Ta žvakutė ėjo ėjo ir sustojo prie Bereišų. Ji grįžusi ir klausia:
Kažin Mykoliukas, Uršulė ar sveiki?
Tą dieną jie mirė. Niekas nematė žvakutės, o Sventickienė matė. Klausinėjo, parvažiavus pasakojo. Žmonės klausėsi ir stebėjosi.
GRĮŽTA MIRUSIEJI
Pas mus buvo metinės. Suvažiavo daug žmonių. Atsigulti nėra kur. Visus svečius suguldė, kur galėjo.
Pas mus atvažiavo ir Veličkiai. Jie buvo iškelti į Šiaudinius. Juos suguldė kamaroj. Ten buvo kelios lovos, bulvių, kampe už lovos supilti žirnių ankščiukai, mat žirniai buvo iškulti. Atsigulė Veličkienė su vyru ir šneka vyrui, išgirdusi kažką čežant: čiaku, čiaku.
Dabar visi čia sueis, visa familija sueis. Bus daug mirusių, daugiau negu gyvų.
Ir kažkas tempia patalus nuo kojų, o už kojų galo čiaku, čiaku čeža.
Kad išsigando jie, kad šoko. Troboj triukšmas. Rytoj bus mišios. Visi tik šneka, tik šneka apie vaidinimus.
Nuėjo tėvas ir išmiegojo.
Rytą žiūri katinas vaikšto ant ankščiukų, buvo užšokęs ant lovos galo pasišildyti.
JAUNALIETUVIAI IR PAVASARININKAI
Šliužiuose vyko jaunalietuvių vakarėlis. Tai pavasarininkai paprašė piemenų, kad šie surastų krūmuose kur širšių lizdą. Davė saldainių. Žinai, anais laikais saldainiai. Oho! Ir suradome du. Užlipdėm skyles. Davė dar saldainių, kad nuneštume į vakarėlį. Nunešėme. Vakare pro langą įmetėm ir paleidom. Pabėgę žiūrim, kas čia darysis. Ten šviesa, viskas matos. O kur tu piemenį patamsy matysi. O jie ten, seklyčioj, laksto. Triukšmas didžiausias. Išbėgo ieškoti, kas, kur. O kur tu piemenį lauke sugausi. Nesugausi. Nė nepradėk.
Matai, vienos organizacijos, sakytume, vienos pakraipos, o kaip pjaunas!
Pavasarininkai Ariogaloje, būdavo, šoka salėje, kur kun. Šniukšta pastatė. O jaunalietuviai padubysy. Ir čia orkestras, ir ten.
Kun. Šniukšta už savo pinigus pastatė. Būdavo Šniukšta ateina į mokyklą, į paskutines pamokas. Viena pamoka tikybos, kita žaidimui. Atsineša kompasą ar kitą prietaisą ir aiškina. Saldainių atsineša. Laukdavom jo atvažiuojant. Turėjo knygų prirašęs. Mirė lyg nuo vėžio. Palaidotas Betygaloje. Čia jo giminės.
JAUNAMARTĖS AITVARAS
Jaunamartei nesisekė. Ji buvo atitekėjus į didelę šeimą. Ji pastebėjo, kad jai aitvaras gyvent neduodąs. Žiūrėk, tai kuodelis sumaigytas, tai pusragė sutaršyta, tai drobės rietimas supainiotas. Ji keikė tą aitvarą, kiek išgalėjo. Kad būtų nekeikusi, būtų aitvaras į jos skrynią turtų prikrovęs.
O aš manau, sako pasakotoja A. Buivydienė iš Žąsinų, kad kas nors iš šeimos narių ieškojo pinigų, kuriuos pirma drobės rietime moterys slėpdavo. Bet kur ten rasi nepasidėjęs. O gal vyro broliui patikusi. Ką čia, brolau, supainiosi.
Kaimo žemių riba
Semeniškių kaimo baudžiauninkai nepasidalino ganyklomis. Nežinota, kur Semeniškių, kur Žąsinų pievos. Buvo nutarta, kad miškas buvo pono, o per pievą reikia iškasti rubežių (teritorijos riba, siena). Miškas ir dabar tebeauga. Tik baigia iškirsti. O miškas ėjo ir už vieškelio, gerai už vieškelio. Semeniškių vyrai kasė tris savaites pylimą, žymintį pievų ribas. Kasė daugiausia dienomis, nes naktimis vaidindavosi, naktį negalėjo. Gi iš tos pelkės išlenda šuva ir loja. Ar, būdavo, per balą eina vyriškis, kelnės paraitytos, ir eina per lendrynus. Paskui atsivedė kamarniką (matininką), ir jis padalino sulig pylimu. Šis pylimas ir šiandien išlikęs. Pala, o gal kai kolūkis sodą taisė ir išarė. Senokas laikas, visko gal būt.
KAIP BUIVYDAS SU ČIGONU ARKLĮ MAINĖ
Kartą mano tėvas sugrįžo girtas ir kad girias, kad girias, kad arklį gerą išmainęs, čigoną apgavęs. Gavęs gerą arklį. Su čigonu išgėrė magaryčias (vaišės, išgertuvės, kokį nors reikalą atlikus, pardavus, nupirkus, sutartį sudarius ir pan., priedas) net tabakierkom (tabokinėm) apsimainė.
Rytą žiūri beržo šaka atvilkta prie ėdžių. Kad sukruto, kad subruzdo tėvas ieškoti arklio. Rado kažkur paliktą. Ar tai ne velnio monai (apgavimas)? Kas gi jam galvą buvo apsukęs, jei ne nelabasis?
KAPINIŲ SARGĖ
Raseinių kapinių sargė buvo moteris. Ji mėgdavo pabendrauti su pažįstamais. Raseinių kapinėse dažnai susirenka žmonės giminės, pažįstami prisiminti mirusį, gal poteriai būna užpirkti. Susėda kur ir šnekasi, jei iš toliau, pietauja, su pažįstamais ir nugeria. Kartą viena tokia draugija ir pakvietė tą kapinių sargę pasivaišinti, pasikalbėti. Moteris padaugino ir užmigo. Kiek čia senam reikia. Vyrai sumanė pajuokauti: užkrovė ją vainikais ir nuėjo tegu išsimiega. Netoli buvo susėdusi kita draugija. Kapinėse to gėrimo nebūna, šiaip sau. Moteris išsimiegojo ir pradėjo krutėti iš po vainikų. Mato vyrai iš po vainikų išlenda moteris. Ji ir sako:
Ar tai čia jums gerti!?
Vyrai išsigando iš mirusių prisikėlusios ir išbėgiojo.
(M. Jasaitis, Šliužiai, 55 m. 1979 m.)
KAUNO SUKČIAI
O ar žinai, kas atsitiko Džiugai ir Jurgaičiui?
Katram Jurgaičiui? pasitikslinu.
Gi tam prie MSV, prie plento.
Abu nori nuvežti į Kauną kiaulę. Mato važiuoja mašinėlė iš Kauno. Sustabdo. Prašo, ar nenuvežtų mėsą į Kauną. Gerai. Galės. Vandens dar prisipylė. Susitarė, kad nevažiuotų anksti rytą. Prižadėjo nevažiuos. Lauks.
Kai grįšiu iš Raseinių, paimsiu.
Užvažiavo. Paėmė. Jau pro Babtus važiuojant vairuotojas skundžiasi, kad stabdžiai nelaiko.
Kaip bus, kaip bus, kad stabdžiai nelaiko. Nudilę
O kai leidos nuo kalno, tai liepė už virvių laikyti. Tie seniai laiko. O jis į pakalnę paspaudė ir nurūko.
Dar tie durniai bėgo. Būt užmušę apačioje. Stabdžiai nelaikė. Nuėjo. Kur tu jį rasi? Važiavo ir nuvažiavo. Ot tada sukčių buvo.
KRAUJAS STIKLAINIUOSE
Čia jau po karo. Tada visko buvo. Važiavo plentu per Didmiškį aštuonvietis kaliošas. Trys vyrai paprašė, kad pavežtų į Kauną. Pavežė. Tamsoka. Vis dėlto jie pastebėjo, kad šių vyrų kelnės kraujuotos. Prie IX forto, kaip visad anais laikais, sustabdo inspekcija. Kodėl neveikia stabdžiai? Pažiūrėjo, ką veža. Liepė atidaryti lagaminus. Anais laikais tai buvo įprastas patikrinimas. Atidarė, žiūri kraujas. Iškvietė daugiau milicijos. Kas, kur, kaip? Na ir rado miške moterį. Nuleistas kraujas. Ką jie būtų darę su krauju, nežinau.
Maro metai
Buvo maro metai. Žmonės mirė kaip musės. Iš pavietės atveždavo į Šliužių vietovę ir laidodavo. Užkasdavo ir tuos, kurie pradėdavo sirgt. Atvežė tokį Masaitį, dar gyvą, bet užsikrėtusį maru. Vyrai ir jį kasa gyvą žemėn, o jis šaukia:
Man geriau, man geriau! Tik manęs neužkaskit!
Jis iššliaužė iš duobės, mat vyrams pagailo jo prašymo. Nušliaužė prie tilto, valgė žoles ir pragyveno patiltėj. Toj vietoj rado mergaitę, kuri liko gyva. Ir liko gyventi toj Šliužynėj. Dar ir dabar Masaičiai gyvena Šliužiuos. Gal ir ne.
Pavinkšnių kaime mirė žmonės maru. Dvi mergaitės pasislėpė kanapėse ir, pragyvenusios maro metus, išliko sveikos.
Šlapučiuose visa šeima išliko, o visi kiti išmirė. Ši šeima buvo mano mamos babos Skulpiai.
MIRUSIOJI PRAKALBO
Šlapučiuose gyveno Tarankovas. Jo mirė baba (senelė). Baba turėjo du sūnus. Vienas buvo nesveikas. Ji taupė taupė pinigus ir žadėjo atiduoti Adomukui, nesveikajam, bet taip ir neprisiruošė. Mirė staiga. 60 rublių atiteko marčiai. Žmonės žinojo velionės valią. Kai suėjo giminės, pradėjo šnekėti, kam palikimą pasiėmė jis, Jonas, sūnus ir marti.
Jonai, atiduok pinigus Adomukui, sulauksi koronės (bausmės).
Marti nenorėjo pinigų atiduoti. Žmonės sukruto ieškoti, kai marti išsigynė, kad ji nepaėmusi. Kad niekas pinigų nerastų, marti pakišo po velionės apatine pagalve. Žmonės ieškojo ieškojo, bet niekur nerado. Nutaria klausti mirusios. Marčios rankos taip ir dreba. Atvedė marčią prie babos ir klausia: Baba, ištark. Tada baba ir išsižiojo. O marti taip išsigando, kad nė žodžio neištaria. Ji pati ištraukė pinigus, atidavė Adomukui, mišioms davė, ir marti pamažu pamažu pradėjo kalbėti.
Mano nuomone, yra siela, jei ji taip prašneko, užbaigė pasakotoja.
NETRUKDYK MIRUSIŲJŲ
Ar Duogių, ar Preikapių, ar Lesčių piemenai ganydavo karves ir garsiai dainuodavo apie kapus (prie kapų). Kunigo šeimininkei tas labai netiko, ir ji prašo zakristijoną pagąsdinti piemenis.
Zakristijons apsisupo balta paklode ir eina. O iš kapų taip pat baltu apsisupus eina. Jis bėgti, o ji vytis. Jis bėgo smarkiai ir vos spėjo įsprukti į kleboniją. Vos jis spėjo uždaryti duris, dvasia sušuko:
Tai tavo smertis (mirtis)!
Paskui zakristijonas įsisirgo ir mirė.
Nereikia mirusiųjų trukdyti. Taip baigė pasakotoja A. Buivydienė.
NUBAUSTAS VAGIS
Plikiuose gyveno Gaižauskas. Jis parsinešdavo tai mendelį, tai kupetą namo. Kaimynams visa tai įkyrėjo. Gabraičio buvo Strainiukuose rugiai pasėti. Jie buvo jau nupjauti, sudėti į mendelius (gubas). Gaižauskas buvo pamaldus žmogus. O seniau šventą dieną šakalio neperlauždavo!
Atėjo naktis. Mato, kad kelintą naktį kažkas pavagia tai mendelį, tai dalį mendelio. Gabraitis pasiėmė šuniuką, pritaisė jam kepaliušą (skrybėlę), atsisėdo po mendeliu ir suka lazdą, ant kurios pamauta skrybėlė.
Atėjo Gaižauskas į lauką, mato: velnias su skrybėle šoka apie mendelį. Kad šoks Gaižauskas lėkt namo! Parlėkė ir sako žmonai:
Magdute, duok švęsto vandens. Strainiukuose mačiau velniukas su skrybėle šokinėjo, o kitas velnias savo skrybėlę virš galvos suka.
Atlėkė pas Staniulį:
Petrai, gelbėk dūšią mano! šaukia vietos nerasdamas.
Rytojaus dieną eina išpažinties.
Visi Plikiai juokėsi.
Ar į penktus metus Gabraitis pasipasakojo, ką Gaižauskui padaręs, bet niekas netikėjo.
Dar ir dabar Vasilienė sako:
Selvys ten kelnes pridėjo (Selvys Silvestras).
NUO PONO Į PRŪSUS
Tėvas sakydavo, kad link Kėdainių buvo dvaras, o to dvaro ponas buvo labai piktas. Daug baudžiauninkų bėgdavo nuo to pono ir sprukdavo į Prūsus. Tie baudžiauninkai sustodavo Padargupių karčiamoje ir gerdavo. Prie karčiamos laukdavo pono samdytiniai, kurie vydavosi pabėgėlius ir paskui grąžindavo atgal.
Iš kažkokio dvaro, tėvas neatsimena, bėgo aštuoni vyrai ir trys moterys. Vyrai ant Žąsinų kryžkelės susimušė su pono samdytiniais. Vyrai nugalėjo. Sako, buvo skaudžios muštynės: žąsiniškiai rado kraujų ant kelio.
PARSINEŠA IŠ KAPŲ MIRUSĮ
Netoli Butkiškės kapų, Kunigiškiuose, Kučinsko bernas susilažino su bernais, kad jis atnešiąs vaiką, atvežtą į Butkiškės kapų koplyčią. Ta koplytėlė buvo nedidelė. Dabar jos nėra. Kadangi nebuvo kaip kaip laidoti, tai nutarė palaukti, kol atlydės rytoj antrą ir palaidos kartu.
Bernas pasiėmė karstelį su mirusiu vaiku iš koplyčios ir parsinešė namo. Bet nunešt atgal bijo. Šeimininkas keikia. Baugu. Ryto metą šeimininkas sako bernui:
Prany, eik, greitai nunešk atgal.
Nešė bernas, bijodamas nešė. Mato, prie kapų stovi baltas. Gal stulpas, gal kas, kas žino. Bernas išsigandęs kad lėkė, tai net kaktą susimušė, akis išsiplėšė.
Šeimininkas barė berną. Kunigas irgi barė, klupdė ant kelių. Paskui sirgo Pranys.
PASAKOJIMAI APIE ŽĄSINŲ JAUJĄ
Mano dėdė nuėjo iš vakaro iškūrenti jaujos. Žinai, iš vakaro pakūrenus, tai ar javai, ar tau linai išdžiūsta. Rytą anksti ir dirba. Visi žmonės šnekėjo, kad jaujoj vaidinas, bet dėdė nebijojo. Kūrenant jaują, durys buvo praviros, žinai, dūmai. Dėdė palindo po arbais (lentynos, ant kurių kloja javus džiovinimui) ir meldžiasi, kalba rožančių. Durys tik džinkt džink
Atėjo toks žmogus, atsisėdo ant pečiaus ir trinasi. Nori pas dėdę po arbais. O dėdė tik kalba, tik kalba rožančių. Dėdė jau norėtų išbėgt iš jaujos, bet bijo atėjusio. Dėdei kalbant Angelas Dievo, atėjusysis nesmagiai išėjo, tik pasakė:
Bėda man, bėda man, kad aš vietos neturiu.
O dėdė guli po arbais. Rytą atėjo žmonės. Žiūri dėdė baltas juodas. Paskui dėdė nuėjo pas kunigą, ir šis pasakė:
Gerai, kad nešnekinai, būtų radę tave užsmaugtą.
Pirma, tai ne dabar. Dabar gerai, niekas nesivaidina. Eik skersai išilgai jokio velnio. O pirma pamatytum.
PIEMENS IŠDAIGOS
Baukiuose gyveno Masalskis. Tado tėvas. Jis turėjo daug pinigų. Mat per Baukių kaimą perėjo amžinas žydas. Kur jis ėjo, ten pėdos svilo. Žmonės vijosi, bet nepavijo. Taigi, kai jis tapo senelis, karšinosi pas marčią. Jie gražiai sugyveno: ir marti senuką, ir senelis marčią ir anūkus mylėjo. Namuose pradėjo vaidintis. Iš karto jam pildavo šiukšles į akis, paskui žirnius, pagaliau pradėjo pinigus ant akių pilti. Senelis liūdi ir dejuoja:
Ar aš nedorai tuos pinigus uždirbau? Grynu savo darbu.
Bet, būdavo, palauks kiek, ir vėl tas pats. Nutarė šauktis klebono. Atveža Slavuką, kleboną (jis mirė Pajesly), šventina namus, daro balių. Kunigas sako:
Čia nėr už ką senelį skriausti. Marti, marčios vaikai myli senelį.
Aš garantuoju už marčią, prisiekinėja senukas.
Tu dabok (saugok) šitą vaiką. Tik niekam nesakyk. Čia svetimo darbas.
Ir sugavo piemenį. Jį nusamdė nuo Kalėdų. Tai tik ant Šilinių (per Šilines, apie rugsėjo 8 d.) pagavo. Šaukė paskui motiną, vedė vaiką į bažnyčią, šventino, kad jis toks pasiutęs.
PRANAŠINGI SAPNAI
Nežinau, kada mirsiu, sako pasakotoja A. Buivydienė. Aš dar stipri. Man nueit į Ariogalą, Paliepius, Ugionis (į šiuos du miestelius po 12 km, o ji jau virš 80 metų!) vieni niekai. Aš atmintį gerą turiu. Mano giminė stipri (sako: štarki). Visi žąsiniečiai sakydavo: Štarki Buivydų giminė.
Tai, žinai, man prisisapnavo tėvo mirtis.
Gyvenome kaime. Sapnuoju, kad Semeniškių rėžiuose grėbiu. Man liepė eiti į Baukius, ten laimę rasiu. Einu. Randu mūrą rūmus. Mūras negražus. Žmonės eina į tuos rūmus ir negrįžta. Matau rūmų viduryje stovi apskritas stalas. Prieina žmogus ir sako man:
Tavo tėvas gyvens tris savaites.
Pabudus sakau mamytei, ką sapnavau. Tai buvo iš sekmadienio į pirmadienį. Ir išsipildė. Ir mirė. Tikrai. O tu nesijuok, nesijuok.
Ne, dėdin, aš nesijuokiu, aš tik klausau.
O kokie dabar. Ir tu netiki sapnais?
Ai kad dabar, dėdin, niekas
nespėju nė užbaigti.
O aš tikiu. Paklausyk. Turėjau sūnų, devynių metų. Sapnuoju, kad lydi mano sūnų. Lydi mano sūnų. Lydi gražiame karste. Aš kad skubinu, kad vejuos, kad rėkiu:
Jūs mane nepalikit!
Praėjo devyni mėnesiai ir mirė. Brolis atvežė karstą, tokį gražų, tikrai tokį, kaip sapnavau, tiktai truputį mažesnį. Taip nustebau, kai tą karstą pamačiau, kad net verkti nustojau.
Ot kaip buvo.
ŠYKŠTUSIS ŪKININKAS
Semeniškiuose gyveno Bacys Petras. Taupus ūkininkas. Jis pinigus užkasdavo: jų nei pavogs, nei jie sudegs kiek užkasei, tiek ir rasi. Buvo kaimynų bernas. Jis eidavo pas Bacių mergą, kuri miegodavo ant šieno daržinėje. O šykštumas buvo to senio! Jis taupė, rinko pinigus ir vis slėpė.
Kartą ateina tas bernas pas mergą ir, dar neužlipęs ant šieno, mato, kad ateina senis ir kažką atsiveda. Žinai, naktis, nelabai aišku. Jis prisiglaudė prie šalinės ir žiūri, ką tas šykštuolis darys.
Bacys priėjo prie šalinės, padėjo ryšuliuką į atkapstytą duobę ir keikia:
Tegu bijo rožančiaus neprieteliai. Kas mėgins iškasti, tegu tam žarnos apsiverčia.
Veda ožkutę prie duobutės, užkasa su jos koja pinigus ir toliau šneka:
Kas tuos pinigus atkas, tegu tam kojos nusmailėja taip, kaip ta, kieno koja pinigus užkasa. Tu, ožkele, tavo kojos smailios, tu niekam nepasakysi.
Bernas, nuėjus seniui, atsivedė ožką ir išsikasė su jos koja visus pinigus.
Atėjęs kitą sykį senis kitų pinigų užkasti, nerado anksčiau užkastų. Nusigando, supyko, papjovė ožką, kam ši išdavė. Kitus pinigus užkasė po pečka, bet pati pamatė ir juos išsikasė.
O tas bernas, sako, į Ameriką išlėkęs.
ŠOKIAI ŽĄSINUOSE
Sutikau aš ją, tą Žąsinų pasakotoją, pas savo dėdiną. Mat kažkada prašiau dėdinos, kad ji duotų man žinią, kai ateis Anelė Buivydienė. Ją žinojau gerą pasakotoją esant. Šį kartą man pavyko: sėdi tokia šneki, linksma, pasakoja pasijuokdama. Ir vis žvilgčioja į mane. Supratau: tai dėdina pasakė, kad ateisiu jos šnekos pasiklausyti. Nedrąsiai pradedu:
Žinau, kad tamsta mokate pasakoti, daug žinote apie Čėkuvos, Gėluvos dvarus, apie kaimo žmones. Ot būtų įdomu.
Ji nusišypsojo tokia pasitenkinimo šypsena pasididžiavimo, pasipuikavimo šypsenėle. Gera tokia, nuoširdžia šypsena. Ją supratau: tai pasakotojo šypsena. Pagarbiai žiūriu į ją ir klausaus, viską užsirašydamas. Mano rašymas jai netrukdo. Ir mano dėdina klausosi, nors ji viską yra girdėjusi. Ji raito virtinius ir klausosi.
Ar jūs tikite į velnius? toks netikėtas klausimas.
Tai kad ne mada dabar, nesumetu ką jai atsakyti, vis bijodamas, kad ji savo pasakojimų skrynelės neuždarytų.
O mano laikais jų buvo daug. Aš papasakosiu viską iš eilės. Klausykis. Tikėsi netikėsi. O taip buvo.
Mūsų visa giminė tokia: šnekūs, tauškaliai, muzikantai. O tu pats pažiūrėk, ar aš ne tokia. Man burna neužsičiaupia noriu šnekėt, dainuot. O, kad mane būtum sutikęs prieš porą desėtkų metų. Vyrai pirštus čiulpė, pagatavi mane ant rankų nešioti.
Mano tėvas irgi buvo smagus žmogus. Turėjo smuiką, barakliją ir barabaną. Kitų muzikų turbūt nebuvo.
Mano tėvas muzikantas neapgraijimas. Aš iš tėvo akies ištraukta tėvas o tėvas. Nepasakysi.
Kartą jis nuėjo griežti prie Rupeikių. Ten buvo mano kaimynė Vyščiuvienė ir kiti. Gudžius Martynas atnešė suolus. Šoko ir dainavo. Kas iškęs tokią naktį, muzikai grojant, namie išsėdėti? Visus traukė būrin daina, muzika, juokas. O ko ko, o jaunam juoko per akis.
Ir Sventicko vyrai rengėsi eiti į šokius.
Kad man prie arklių. Rytoj vieniems arti, kitiems mėšlą vežti.
Nu ką. Tėvo žodis kirvis. Nekeičiamas.
Vyrai ilgai svarstė, kaip nueiti pas Rupeikius į šokius. Prikalbino piemenį.
Paganyk šį vakarą. Tris naktis būsi laisvas. Paganysi?
Piemuo iš karto sutiko. Paskui, išgirdęs vyrus dainą plėšiant ir muziką verkiant, neiškentė. Atsivedė arklius. Na, kas kad pastovės valandėlę. Arkliai, išgirdę savo brolius prunkščiant, retkarčiais sužvengdavo.
Tai parmazonai, supyko į kailinius įsisukęs Sventickas. Atėjo išraudęs ir lazda švytruodamas.
Duokit man čia barabanščikus, ir griebęs arčiausiai stovėjusio tėvo smuiką, sudaužė į šipulius. Kas tik galėjo, išlakstė, nes visi žinojop Sventicką esant karštą ir turint trankią ranką.
Piemuo, pamatęs ateinant Sventicką, šoko ant arklio ir dui. Kiti ant kitų, ir nukūrė. Senis patriukšmavo, grasė lazda ir kaip atėjo, taip ir išėjo. Vyrai pyko ir teisman padavė. Priteisė Sventickui paras sėdėti. Ilgai dar ėjo pyktis ir ginčai. Tik šis karas šiuos ginčus nutraukė. Mano tėvas vis negalėjo užmiršti smuiko.
Smuikas kaip žmona. Ją išsirenki visam gyvenimui.
Mūsų visa šeima Žąsinuose gyveno. O tas Žąsinų kaimas baisi ulyčia.
VAIDUOKLIAI
Aš turėjau pusseserę Mikasę. Jos mirė motina ir sesuo. Vargo mergaitė. Ji miegojo užpečky (vieta už krosnies, užkrosnis). Tada ji turėjo 14 metų. Kartą jai kažkas pasirodė iš už krosnies. Ji kad išsigando ir suriko. O pas mus buvo daug žmonių mamą marino. Ji buvo kitame kambary. Kai Mikasė suriko, mama mirė. Ir nuo to laiko pradėjo jai maišytis. Truputį buvo pagijusi, paskui atgal pablūdo (pamišo). Kai jos brolis vedė ir tėvas mirė, tai brolienė, jos bijodama, kamaroj laikė. 1940 m. ji smarkiai sušalo. Liežuvį iškišdavo ilgą ilgą, žandą atsukdavo.
Jie buvo geri ūkininkai, o man ji pusseserė. Aš ją aplankydavau. Nupirkau skarelę. Ką gi aš, vargšė, jai dovanosiu. Užgaubiau tą skarelę Mikasei. O kai jai uždėjo Ignaco medalikėlį, tai ji iš kambario su ušokais (staktos) išlėkė.
Reikia melstis, kunigą vežti: velnias prisėdo. Ji lyg pagydavo. Tąkart, kai dovanojau skarelę, ji palydėjo iki Kriausupio. Kai dvasia pasitraukia, tai ji, Mikasė, maišų išaudžia. Bet kai pasitaiso, tai užkrauna darbais, ji ir vėl sudurnavoja.
VAISTŲ GAMYBA
Tai buvo iš Pavinkšnių (už Pernaravos) Staniuliukei. Paruge eina vyrai ir nustemba ant ežios parugėj stovi dvi nuogos raganos. Kai viena sėdi, tai antra šoka per jos kojas. Bernams baimė kojas pakirto. Pasičiupinėjo, ar kišenėse yra rožančius. Yra. Jie pasileido tas raganas vytis. Jos bėgo kaimo link. Atbėgus, atsivijus iki kaimo, paaiškėjo, kad kaimynės. Jos labai prašė, kad niekam nesakytų. Jos vaistus dariusios: braukusios žydinčių rugių žiedus, rinkusios nuogos, šokinėjusios per kojas, nes to reikalauja vaistų gamyba. Kitaip vaistai nepadės.
Seniau mūsų laukuose augdavo tokia žolė (dabar ją sunku rasti), kurią uždėjus ant rankų, nustodavo skaudėti dantį. Ant rankos ta žolė pūslę pritraukia.
Pas mano babūnę (senelę) ateidavo jos draugė.
Tai gal pasitraktavokim (pasivaišinkim) gyvatę?
Tik nesakyk, kad duodi nuo gyvatės. Taip, atnešk. Ir gerdavo tą gyvatę.
Jono vabaliukus užpila degtine ir trina, kai skauda žandus.
Nuo pasiutimo
Gegužės mėnesį žmonės ieškodavo gegužinio vabalo, kitaip vadinamo karkvabalio (Melolontha melolontha). Tai didelis, didesnis už mėšlavabalį, bjaurus, mikštas, riebus, didelėm kojom vabalas. Šlykštus toks. Jį įklampina į medų ir geria nuo pasiutimo, nuo pagedimo.
Nuo kirminų
Pasirišti po kairės kojos lenkimu, po kauliuku, virvutę ir bėgti tris kartus per kaimo laukus. Paskui nusirišti, ir vaistas.
Kojos nikstelėjimas
Ant slenksčio su pente patraukti, ir praeis. Arba paimti trijų metų šluotos raščiuką ir užrišti tą nikstą, ir išgis.
Dar vienas vaistas nuo nikstelėjimo
Yra tokia nikstažolė, pievadirvė, auga prie takų, dobilienoj. Nikstažolė glaustašakė balanda Chaenopodium urbicum. Sutrynus su taukais (žalią) trinti. Ariogalos daržuose daugiausia sutinkama baltoji balanda (Chaenopodium album).
Nuo užkimimo
Jei esi užkimęs, tai paieškok gaidį, kuris būtų trijų metų ir gerai giedotų. Tą gaidį tris kartus perkelti per tvorą ar tris kartus permesti per stogą, ir praeis.
Nuo džiovos
Taukė (Symphytum officinale). Žmonėse sakoma: taukė nuo dusulio. Taukių yra įvairių: vaistinė (S. o), roputėtoji, bulvinė, pašarinė, šiurkščioji.
Nuo karpų
Paima kaulą ir trina. Arba užriša siūlu tampriai ir po kiek laiko praeina.
Į liaudiškus vaistus reikia žiūrėti su humoru. Ir čia aprašomi pagal žmonių pasakojimus. Daugiausia jų paporino žąsiniškė A. Buivydienė. Tai laisvalaikio pasakojimai, ne rimti dalykai.
VELNIŲ IŠDAIGOS
Visi sakė, kad svirnas velnių apsėstas. Būdavo, naktį baladojas, daužos, lyg šimtai velnių lakstytų. Bernui reikėjo tam svirne miegoti. Apsikabinėja jis rožančiais, pasiima storą pagalį ir gulas svirne. Svirne stovėjo skrynia, o už tos skrynios vaidijos, baladojos. Tai, būdavo, bernas trinktels pagaliu ir nubaido velnius. Žiūri šeimininkas, kad skrynios kertė nudaužta. Nusigando ir nugriovė svirną. Rado vieną rąstą visai kiaurą, pilną žiurkių lizdų. Tai jos ir gąsdino berną.
Sakyk, broleli, ar tu ramiai gyveni? klausia giminaitė.
Aš čia visas baidykles, visus velnius išbaidžiau.
Ir papasakojo, kas vaidenęsis.
Ką jau čia? Jums velniai akis muliavojo. Čia nebus ramu: visi čia staiga mirė.
VELNIŲ IŠDAIGOS
Netoli Betygalos gyveno dvi seserys. Vieną Velykų rytą išėjo sesuo į Betygalą mišioms. Ji nešėsi valgio, bet grįžo namo. Dabar ji norėjo eiti su seseria. Bet žiūri, kad sesuo šoka sau, lūpomis groja, sėdi ant stalo ir visaip išsidarinėja. Manė sesuo, kad ją velnias prisėdo, davė šventų daiktų. Ji kad šoko, išbėgo ant kiemo ir stovi. Ir, būdavo, stovi užsičiaupus, o viduriuose šneka. Vežė ją pas daktarus. Nepadėjo. Betygalos kunigui velnias pasakė, kad ta siela jam neteks, bet jis parodys, kad ir jis galybę turi. Būdavo, jei paduodi peržegnotą valgį, tai nevalgo, o jei neperžegnotą, tai valgo. Ji gi nematydavo, kai peržegnodavo. Dažnai ji, velniui prisėdus, šokdavo ir įlįsdavo kur nors į plyšį, kad sunku būdavo išimti (į plyšį reikia suprasti, pvz., į tarpsienį, sakykim, tarp spintos ir sienos). Kai truputį pasveiko, ji atėjo į bažnyčią ir priėmė komuniją, prie grotelių ir mirė. Kemzūrienė Ona pasižiūrėjo į ją, ir Onai pasidarė nesmagu, nes jai pasirodė dvasia, kuri pasakė:
Kai iš jos išeisiu, tai pas tave ateisiu.
Kemzūrienė labai išsigando ir prisižadėjo pėsčia nueiti į Vilnių. Ji ėjo su Gudžių Kazio Anele. Ir abi grįžo.
Kartą sapnavau, kad pas Kemzūrus ant maniežo (arkliais traukiama kuliamoji mašina) kažkoks žmogus pasikoręs, lyg į Rupeiką panašus. Kemzūrienė irgi norėjo ten pasikarti, duktė atbaidė. Paskui vis tik pasikorė. Brolio vaikas Ignaco dienoj pasikorė. Ir ji pati tą pačią dieną (Kemzūrienė).
VELNIAS LEKIA
Šlapučiuose gyveno Lapašinskas ir mano dėdė. Dėdė pasistatė arklius ir pririšo juos prie stulpo, ir valgo vakarienę. Stulpas buvo gerai įkastas į žemę, neplonas. Tik staiga kad pasibaidė arkliai! Stulpą išrovė, pasileido per kaimą. Žmones visus sukėlė. Kaimas buvo nemažas, neišskirstytas. Tai arkliai vieną kilometrą stulpą nunešė.
Tą vakarą Lapašinskas pasikorė. Tikrai velnias lėkė.
VELNIAS UŽKROSNYJE
Vieno žmogaus namuose, krosnyje, vaidindavosi, šnekėdavo žmogaus balsu, įvairiai švokšdavo. Kartą moteris tirpdo taukus, o velnias sėdi krosny ir burzdena. Ji klausia:
Klausyk, ar velnias žmogaus mįslę žino?
Žino, žino, atsako velnias.
Ji kad pylė taukus į pečių, o velnias:
Pfu! Nežinota!
VINIŲ DĖŽĖ
Kartą nusipirko žmogus dėžę vinių. Parsivežė ir pasidėjo. Kai reikės, pasiims. Rudenį reikia taisyti stogą, ims dėžę. Gi eilė vinių, o toliau smėlio užpilta, kad svoris būtų atstatytas. Ot čia tai spekuliantai.
Ot tokį sutikai ir išdirbai snukį, supykęs klausytojas.
Visiems neišdirbsi, baigė M. Jasaitis.
ŽĄSINŲ KAIMO PAVADINIMAS
Žąsinų kaime gyveno kalvinas Žąsinas. Jis valdė visus Žąsinus, turėjo tris sūnus. Šie pasidalinę kaimą taip pat valdė kaip tėvas. Dabar buvo trys Žąsinai. Jiems išnykus, vietovės pavadinimas liko Žąsinai.
Baudžiavai baigiantis, jie vedė tarp Semeniškių ir Žąsinų kaimo ribą. Sukasė kapčių (sukastas žemės kauburys, kaupas lauko ribai, ežiai, sienai žymėti) ir, sugavę piemenį, skaudžiai nuplakė, kad atsimintų, kad čia eina riba ir piemuo muštas.
12 METŲ UŽ 2000 RB.
Išėjo kalba apie mirusius. Vienas ir sako, kad ir drąsių žmonių yra. Žiūrėk, kapinių sargė, ji skrodienas nuneša ir sudegina. Ir mirusį aprengia, kai reikia.
Aš tai neaprengčiau, vienas iš klausytojų.
O jei reikia, sakau.
Na, gal tėvą, motiną.
O aš papasakosiu, kaip kartą buvo. Kareivis išėjo į kariuomenę. Turėjo susitaupęs 2000 rublių. Tai juos įsiuvo į pamušalą, niekam nieko nesakęs, net tėvams. Mirė tėvas. Motina davė žinią sūnui, kad parvažiuotų. Kol jis parvažiavo, jau tėvas buvo palaidotas. Motina vis stebisi, kad tas jos sūnus vis vaikšto nesavy.
Mam, kuo tu tėvą aprengei? klausia mamos.
Tavo kostiumu. Bet tu nesikrimsk. Kai grįši, mes tau naują nupirksim.
Ir sūnus išvažiavo. Ir grįžęs nieko namiškiams nesakė. Nuėjo pas kleboną, papasakojo apie kostiumą, apie pinigus.
Aš neprieštarauju, nueik į vykdomąjį, gauk leidimą ir atsikask.
Gavo leidimą. Atkasa. Gi tėvas nuogas. Kartą jis eina ir sutinka žmogų su jo kostiumu. Klausia:
Kokioje krautuvėje pirkai?
Iš komiso, atsako žmogelis.
Kai nuėjo į komisą, paklausė pardavėjos, kas atnešė tą kostiumą. Sužinojo kapinių sargas.
Tas į miliciją. Kai ištardė, sužinojo, kad ne vieną kapą jis šitaip.
Nu ir ką davė 12 metų.
Pasakojo MSV darbininkas, 1986 m.
NE VELNIAS, BET GĄSDINA
Mano tėvas darydavo karstus. Gražius karstus darė, ir veltui. Jį visi žmonės giedot prašydavo. Geras giedorius buvo.
Gulim mes su Taduku ir žiūrim skiedros, kurios ant plytos (sakė kuknės) buvo, kad lekia, kad lekia. Mes su Taduku nusigandom. Su riksmu bėgam pas tėvą. Tėvas metė obliavęs ir puolė pas mus. Jis ramina, rodo tas skiedras, klausinėja.
Gal katinas ant plytos buvo ir metė skiedras?
Ne, ne katinas. Didesnis. Ir akys blizga.
Mama buvo išėjusi į pagrabą (šermenis) Vaitkienė mirė.
Pasiguldė tėvas mus vieną prie vieno šono, kitą prie kito ir miegam.
Dabar tokių dalykų nebūna, ir velniukų nebūna. Gerai, kad mamos nebuvo, o ta ir rėktų. Ot baili buvo. Būdavo susives du šunis, užsikabins duris, užsidegs lempą ir miegot neina. Bijo. Langai būdavo neuždengti ne mada. Langai būdavo be užuolaidų. Viskas matyti. O tėvas ir baras:
Eik, durna, nu ir nėra durnesnės už tave: gi per langą, kai tu užsidegi lempą, viskas matosi. Mama tylėdavo. O ką čia pasakysi?
|