NAUJIENOS
DORINĖS IR RELIGINĖS PASAULĖJAUTOS UGDYMAS
Krikščioniškoji moralė ugdymo procese
Tikybos (katalikų) bendroje programoje nurodoma: Katalikų tikyba siekia dorinį ugdymą grįsti ne tik asmenine sąžine ir pilietine sąmone, bet ir asmens santykiu su Dievu".
Ariogalos gimnazijos tikybos mokytoja Laima Neverdauskienė, apibūdindama šias nuostatas, pabrėžia, kad pagrindiniai krikščioniškosios moralės principai, egzistenciniai žmogaus ir visuomenės gyvenimo klausimai, poreikiai siejami ir su kitais mokomaisiais dalykais, vaikų ir jaunimo kultūra.
Tikybos programos pasiekimų apraše pažymimas tikėjimo reikalingumas žmogaus gyvenime, prigimtinis žmogaus poreikis tikėti, krikščioniškosios vertybės.
Mokytoja L. Neverdauskienė, atsiliepidama į kultūrinius ir moralinius iššūkius, tikintiems mokiniams padeda pagilinti ir pritaikyti krikščioniškąsias vertybines nuostatas. Mokiniai skatinami svarstyti šių dienų moralės ir kultūros klausimus tikėjimo šviesoje. Jie ugdomi būti atvirais gyvenimo pokyčiams, tobulinti ir išlaikyti dorinę ir religinę pozicijas.
Ugdoma laisva, kūrybinga asmenybė
Sėkmę tikybos pamokose lemia bendravimo stilius su mokiniais. Šiame ugdymo procese mokytoja Laima atsižvelgia į vaikų amžių, įgūdžius, gyvenimo patirtį. Noriai bendrauja žemesniųjų klasių mokiniai. Jie neslepia savo nuomonės, bando atskiras temas analizuoti iš savo pozicijų, išsakyti savo požiūrį. Vaikų nuomonė nebūtinai turi sutapti su mokytojos. Taip ugdomas jų noras mąstyti, daryti savarankiškas išvadas.
Paauglystėje išryškėja tėvų ir vaikų santykiai. Pamokose kalbama apie pagarbą tėvams, vyresniesiems, atskleidžiamos mokinių teisės ir pareigos. Formuojami gebėjimai santykius grįsti sąžiningumu ir pasitikėjimu.
Vyresnėse klasėse mokiniai pratinami jausti moralinę atsakomybę, suvokti, kad laisvė neatskiriama nuo atsakomybės. Nagrinėjami valios, sąžinės pavyzdžiai iš Evangelijos.
Apibendrindama bendravimo subtilybes su vaikais, mokytoja sako: Mokinių tėvai buvo ugdomi prievartos, baimės metais. Mes turime vaikus sugrąžinti prie tikrųjų vertybių, turime ugdyti orų, laisvą, kūrybingą žmogų". Mokytoja pažymi, kad neįmanomas tikėjimas be dorovės, o dorovė be tikėjimo.
Išmokime gyventi pagal dešimt Dievo įsakymų
Astronomas Kepleris yra pasakęs: Kaip gamtos dėsniai yra medžiaginio pasaulio sargai, taip Dievo įsakymai yra dorovinio gyvenimo pagrindas."
Dievo įsakymai padeda vaikų sielose skiepyti tikėjimo reikalingumą ir prasmę, mokyti elgtis pagal sąžinę, branginti gyvybę, tiesą, pažiūrėti į pasaulį kitomis akimis, pripažįsta mokytoja L. Neverdauskienė.
Dievo įsakymai užtikrina gyvenimo pilnatvę, kviečia mylėti savo artimą. Žvilgterkime į ketvirtąjį ir penktąjį Dievo įsakymus. Pirmasis saugo šeimos ir valstybės autoritetą, o penktasis gina žmogaus gyvybę.
Koks būtų nuostabus gyvenimas, jei žmonės sąžiningai laikytųsi Dievo įsakymų. Nereikėtų tada kalėjimų, policijos, nebūtų tiek suardytų šeimų, nereikėtų spynų nei raktų, nebūtų suklaidintos jaunuomenės, nebūtų karų, visa mūsų Žemė būtų kitokia.
Bažnyčia ir malda padeda liudyti krikščioniškąsias vertybes
Mokytoja gyvenimo realybės keliamus iššūkius sieja su bažnyčios mokymu, Jėzaus gyvenimu ir darbais.
Kristaus autoriteto šviesoje ugdomas žmogus atsakingiau rūpinsis opiausiomis tautos problemomis, stiprins pagarbą humanizmo nuostatoms, kurios taip būtinos mūsų gyvenime.
Mokytoja L. Neverdauskienė stengiasi jaunimo sąmonėje skiepyti suvokimą, kad atėjęs į šventovę žmogus turėtų išgyventi tikėjimo jausmą, o sugrįžęs į namus liudyti krikščioniškąsias vertybes šeimoje. Klebonas G. Jankauskas priduria, kad bažnyčios ląstelė yra kiekvienas tikintysis, o kunigas dvasine prasme yra tarpininkas tarp žmogaus ir Dievo.
Tikinčiojo santykius su bažnyčia sieja malda, kuri stiprina tikėjimą, jį daro nuoširdų ir sąmoningą. Mokytoja Laima sako, jog tikintysis meldžiasi džiaugsme, meldžiasi skausme ir nelaimėje. Malda neatskiriama gyvenimo dalis. Bažnyčioje malda yra bendruomeninė.
Mokytoja Laima Neverdauskienė domisi visomis mokinių gyvenimo sritimis, ne tik pamokinę veikla, stengiasi kuo daugiau su jais bendrauti ir skatinti, kad jie dalytųsi tikėjimu tarpusavyje.
Klebonas G. Jankauskas L. Neverdauskienę apibudina kaip aukšto intelekto mokytoją, kuri geba subtiliai atverti mokiniams dvasines vertybes ir padeda jas sąmoningai pasirinkti. Jos mokiniai su meile mokosi gyvenime liudyti savo tikėjimą.
Petras URBONAS
|